Samenwerkingen met smaak en impact

Bio-Planet zet tanden in gezondere productverbeteringen

Bio-Planet staat al jaren aan de frontlinie van duurzame en gezonde voeding. De retailer biedt niet alleen biologische producten aan, maar werkt ook actief samen met haar producenten om producten stap voor stap gezonder te maken: minder onnodige toevoegingen, meer aandacht voor puurheid en evenwicht.

Een mooi voorbeeld is de langdurige samenwerking met Turtle, een pionier op het gebied van biologische ontbijtgranen. Dankzij de samenwerking met Bio-Planet slaagde Turtle erin het suikergehalte in hun populaire Honey- en Choco Balls te verlagen, zonder in te boeten op smaak. Want waarom kiezen tussen biologisch, gezond(er) en lekker, als het gewoon allemaal kan?

Tien jaar geleden begon de samenwerking tussen Bio-Planet en Turtle, toen Turtle als eerste biologische havermoutpap op de markt bracht. Wat hen van bij het begin verbond, was een gedeelde visie: voeding heeft impact op zowel het milieu, als op de gezondheid – iets waar je als retailer en producent een duidelijke verantwoordelijkheid in draagt. Vanuit die gedeelde visie ging Bio-Planet het gesprek aan met Turtle over mogelijke verbeteringen. Hoog op de gezamenlijke agenda: het terugdringen van onnodig toegevoegde suikers in ontbijtgranen. Om je een idee te geven: veel reguliere honey pops bevatten tussen de 22 en 25 gram suiker per 100 gram.

Dankzij de samenwerking zakten de Honey Balls in suikergehalte van 24 naar 17 gram per 100 gram. Ook de Choco Balls gingen erop vooruit, met 5 gram minder suiker per 100 gram (van 24 gram naar 19 gram suiker/100 gram). Naast de initiële vraag van Bio-Planet om het suikergehalte te verlagen, ging Turtle nog een stapje verder door het toevoegen van extra vezels, en in het geval van de Choco Balls de melk ook volledig achterwege te laten. De eindproducten werden zo niet alleen gezonder, maar werden in blindproeven ook als smaakvoller beoordeeld – van win-win gesproken.

Partnerschappen als hefboom voor gezondere keuzes

De markt evolueert: waar vroeger slechts een handvol merken aan de slag ging met gezondere alternatieven, is er vandaag een groeiend aanbod dat inspeelt op noden zoals minder suiker, meer vezels, darmgezondheid of plantaardige ingrediënten. Bio-Planet volgt die evoluties niet alleen op de voet, maar wil als retailer ook actief mee richting geven aan een voedingsaanbod dat puurder en evenwichtiger is. Door constructief in gesprek te gaan met leveranciers en samen producten te verbeteren, probeert Bio-Planet een maatschappelijke uitdaging aan te pakken: gezonder eten de norm maken.

De samenwerking met Turtle onderstreept die ambitie, en zo zijn er nog voorbeelden. Denk bijvoorbeeld aan de tofu salade van Fresh & Veggie, die dankzij de samenwerking met Bio-Planet van 27 gram naar 24 gram vet per 100 gram daalde. Dankzij sterke partnerschappen en een hands-on aanpak in productverbetering neemt Bio-Planet het voortouw in verantwoorde, gezonde én lekkere voedingskeuzes.

Bij Bio-Planet geloven we dat wat je eet niet alleen goed moet zijn voor jezelf en je gezin, maar ook voor de planeet. Als supermarkt binnen Colruyt Group die de referentie wil zijn in 100% pure en natuurlijke producten,  helpen we onze klanten sinds 2001 om gezonde en bewuste keuzes te maken. Alle Bio-Planetproducten worden met de grootste zorg geselecteerd op het vlak van biologische teelt, gezondheid en ecologische impact. Alleen wat met respect voor mens en milieu is gemaakt, komt in de rekken.

Wat Bio-Planet uniek maakt, is de ambitie om meer te zijn dan een supermarkt: het is je gids op weg naar een gezondere levensstijl. We willen je inspireren en versterken in je zoektocht naar de beste versie van jezelf én die van de wereld. Met een aanbod van meer dan 5.000 producten aan pure en natuurlijke voedingproducten en verzorging heeft Bio-Planet alles in huis om je te ondersteunen bij een gezonde levensstijl.

Want gezondheid betekent voor ons meer dan alleen voeding; het gaat om een holistische benadering van lichaam en geest. We willen aanwezig zijn in de levens van mensen die nieuwsgierig zijn naar een andere, gezonde en duurzamere manier van leven. Ontdek het zelf in een van onze 38 winkels verspreid over heel België.

Elke winkel heeft een Collect&Go afhaalpunt, de onlineboodschappenservice van Colruyt Group, waar je je bioboodschappen kan bestellen en afhalen. Bio-Planet wil zo ‘bewust consumeren’ toegankelijk maken voor iedereen. Met de Xtra-kaart geniet elke klant maandelijks van Xtra kortingen.

Wist je dat Bio-Planet en Colruyt Group Academy samen inspirerende workshops geven over biologische voeding, welzijn en duurzaamheid?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *