Skilup: Belgisch, gezond en lekker alternatief voor zoete snacks

De winkelrekken liggen nog steeds vol met gesuikerde koekjes en snacks, ondanks de alarmerende cijfers rond obesitas, diabetes en tandbederf. Volgens ANSES (Agence nationale de sécurité sanitaire de l’alimentation) schaadt een teveel aan suiker zelfs de cognitieve ontwikkeling van kinderen, met risico’s op hyperactiviteit en concentratieproblemen. Daarom besloot de Luikse patissier-chocolatier en vader van drie kinderen, Loïc Daemen, de vieruurtjes opnieuw uit te vinden met een gloednieuw gamma koekjes dat evenwichtig, leuk en lekker is.

De Luikse patissier-chocolatier en vader van drie, Loïc Daemen, besloot hier iets aan te doen. “Elke week zag ik mijn kinderen verleid worden door reclame voor koekjes en chocoladerepen” vertelt Loïc. “Ik vond nergens een lekkere oplossing met een lage glycemische belasting. Dus besloot ik ze zelf te maken.” Zo ontstond SKILUP: een nieuw gamma koekjes, speciaal ontwikkeld voor kinderen van 7 tot 13 jaar. Alles begon in zijn eigen keuken, waar Loïc – dankzij zijn horecaopleiding, ervaring en passie voor Research & Development – zorgvuldig vier recepten ontwikkelde. Elk koekje is een gezond vieruurtje, dat  jongeren goede voedingsstoffen én plezier biedt.

Een eigen universum: SKILUP

Om kinderen écht te betrekken bij dit nieuwe snackritueel, creëerde Loïc samen met de Duitse illustratrice Simone Grünewald een speelse, kleurrijke wereld. Zes personages – Tala, Hana, Léo, Hope, Max en Zoé – belichamen elk een talent of kwaliteit (moed, sereniteit, snelheid, hoop, vrijgevigheid en vreugde). SKILUP, een samentrekking van ‘skill’ en ‘up’, wil zowel het lichaam voeden als het zelfvertrouwen van kinderen versterken. “Deze helden bieden pre-tieners de mogelijkheid zich te identificeren en gesteund te voelen. Met een gezonde en evenwichtige snack op het juiste moment krijgen zij de energie die ze nodig hebben om hun zelfvertrouwen te versterken en uit te blinken in sport en dagelijkse activiteiten.”

De helft minder suiker dan gemiddeld

SKILUP is meer dan een merk: het is een missie om een dagelijks ritueel te veranderen dat té vaak synoniem is met een overdosis suiker. De koekjes worden geproduceerd in de provincie Namen, met Belgische of fairtrade ingrediënten, en bevatten twee keer minder suiker dan het marktgemiddelde. Zonder zoetstoffen en met minder verzadigde vetten onderscheiden ze zich door hun rijkdom aan vezels, omega 3, vitamine D3 en B12, én essentiële mineralen. Voedingsdeskundige Pierre Van Vlodorp bevestigt: “De gezondheid van morgen begint bij bewuste voedingskeuzes vanaf de kindertijd. Met SKILUP krijgen ouders een lekker en evenwichtig alternatief voor het vieruurtje, zonder toegevingen op plezier.”

Nu verkrijgbaar bij Delhaize

De lancering van SKILUP is veelbelovend. De vier variëteiten zijn vanaf nu verkrijgbaar bij Delhaize, dat zijn assortiment gezondere en lokale alternatieven wil uitbreiden. SKILUP neemt het op tegen gevestigde namen als Lotus, Mondelez en Ferrero, maar biedt een duidelijk ander voorstel: lokale, evenwichtige en lekkere koekjes voor het vieruurtje van kinderen.

Huidig gamma : Crunchy koekjes met pure chocoladestukjes – Crunchy koekjes met melkchocolade – Praliné-hazelnoot tartelettes met melkchocolade – Luchtige cakejes met praliné-hazelnoot en melk. Elke doos bevat vijf individuele porties van 38 g, aan een prijs van €3,49. www.skilup-biscuit.com