Terroir de l’Agly – Le Train Rouge

Een van de absolute aantrekkingspunten van de Vallée de l’Agly is onbetwistbaar Le Train Rouge, de Rode Trein, die de vallei doorkruist. Passagiers krijgen hier de kans om het natuurschoon van de regio te ontdekken, doorkruisen tijdens het traject tal van wijngaarden en kunnen zelfs afhankelijk van de gemaakte keuzes én de regionale wijnen, én de authentieke streekgastronomie ontdekken.

In het zuiden van Frankrijk zijn veel oude spoorlijnen te vinden. Sommige daarvan zijn al jaren geleden opgedoekt en worden overwoekerd door struikgewas. Andere voormalige lijnen zijn ontmanteld en omgevormd tot zogenaamde voie verte en weer andere zijn in ere hersteld als toeristische trein. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Train Jaune in Noord-Catalonië. Ook de Train de la Rhune in Baskenland is een populaire toeristische lijn. Maar er is er nog een, die iets minder bekend is: de Train Rouge. Hij rijdt door een landschap van grillige rotsen en lieflijke wijngaarden, tussen Rivesaltes in de Pyrénées-Orientales en Axat in de Aude.

Wanneer je een poosje in de regio vertoeft, heb je beslist de tijd om de afwisselende landschappen te ontdekken. Een regio met tal van kastelen zoals dit van Puilaurens en Peyrepertuse, maar ook bijzondere dorpen als Rennes-les-Bains en Alet-les-Bains en vooral veel prachtige natuur. Diepe rotsachtige kloven, grillige heuvels en bergen en zeldzame diersoorten.

Train du pays Cathare et du Fenouillèdes

Als je meer over de geschiedenis en cultuur van deze streek te weten wilt komen is het een goed idee om eens een hele of een halve dag met de Train Rouge mee te rijden. Deze trein, officieel Train du pays Cathare et du Fenouillèdes geheten, rijdt op een lijn die al meer dan honderd jaar oud is. In 1901 werd het eerste gedeelte van deze lijn geopend, en in 1904 het lastigere stuk naar Quillan. Vanaf Quillan kon men met een andere lijn richting Carcassonne. De lijn werd in de twintigste eeuw zowel voor goederen- als voor passagiersvervoer gebruikt. In 1956 werd het grootste deel van de lijn opgedoekt en in 1998 sloot ook het laatste stukje dat nog in gebruik was. Al in het begin van de jaren negentig waren enthousiaste inwoners van de streek echter gestart met een project om er een toeristische lijn van te maken. Het eerste treintje op deze lijn reed dan ook al in 2001 en sindsdien groeit de belangstelling voor de spoorlijn. De organisatie achter de Train Rouge heeft in de loop der tijd een mooie verzameling oud spoorwegmaterieel bij elkaar gesprokkeld, met name uit de jaren vijftig en zestig.

Het traject van de Train Rouge loopt van Rivesaltes in de Roussillon tot Axat in de zuidelijke Aude, de Vallée du Train Rouge heeft duizend en één schatten te bieden. Ontdek de gevarieerde landschappen, waar de wijngaarden plaatsmaken voor het ruige Corbières-massief en de diepe bossen van de hoger gelegen vallei. Geniet van de beroemde wijngaarden, de dorpen die hun verschil cultiveren, de koninklijke forten, de overblijfselen uit de Middeleeuwen, de Galamus kloven en Fenouillèdes, een regio van wilde schoonheid.

Het ritje naar Saint-Paul-de-Fenouillet is ruig en bergachtig, gaandeweg wordt het glooiender en al snel komen de eerste wijngaarden in zicht. Onderweg krijgen we bij het dorp Puilaurens ook een mooie blik op het gelijknamige kasteel, waar we eerder al een bezoekje aan brachten. Tijdens het rijden vertelt de gids van alles over het landschap maar ook over de geschiedenis van de spoorlijn en verduidelijkt het systeem van wissels en spoorwegovergangen. Dit vergde de aanwezigheid van heel wat personeel. Aan de overgangen werden huisjes gebouwd, in elk huisje woonde iemand die de spoorbomen en wissels handmatig bediende wanneer er een trein moest passeren. Later werd er geautomatiseerd, via een radiocode die op bordjes werd aangegeven kon de machinist wissels omzetten en spoorbomen bedienen. De huisjes staan er echter nog vrijwel allemaal.

In het dorpje Saint-Martin-Lys is er een oud rangeerterrein, verderop is de tunnel richting Quillan zichtbaar. Dat laatste stuk van de lijn is opgeheven en deels ontmanteld, dus het gaat tot hier toe en niet verder. De Train Rouge rijdt een groot deel van het jaar meerdere dagen van de week volgens dienstregeling, waarbij je op elk tussenstation kunt instappen en uitstappen. Vanaf Rivesaltes is het mogelijk om ‘s morgens helemaal naar Axat te rijden en ‘s middags weer terug naar het vertrekpunt. De lijn is opgedeeld in diverse trajecten waar verschillende treinen rijden, soms moet je dus overstappen.

De Train Rouge verleidt je door spectaculaire landschappen, waar boomgaarden en wijngaarden plaatsmaken voor de steile uitlopers van de Corbières en de diepe bossen van de hoger gelegen vallei. Je verkent charmante dorpjes, ontmoet lokale mensen met hun zonnige, rotsachtige accenten, bezoekt Romeinse overblijfselen, kapellen en kluizenaarswoningen uit de Middeleeuwen, of de majestueuze kastelen van Quéribus en Puilaurens. Een ritje met de Train Rouge is voor jong en oud een belevenis en laat je de streek op een unieke manier verkennen.

Na de inspanning, het comfort

Fijnproevers kunnen genieten van de plaatselijke keuken met een uitgesproken mediterrane smaak, of profiteren van een proeverij in een van de wijnkelders in de regio om onze beroemde nectar met mate te proeven (Muscat de Rivesaltes, Maury, Côte du Roussillon, Côte du Roussillon village, Haute-vallée-de-l’Aude).

In de zomermaanden is de dienstregeling steevast een vertrek vanuit Rivesaltes op dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zondag en vanuit Axat een vertrek op dinsdag en donderdag voor het Grand Parcours. Vertrek vanuit Axat voor de Viaducs et Fenouillèdes route op dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zondag.

Kortom, in de Vallée du Train Rouge is het aan jou om je eigen avontuur te kiezen

www.letrainrouge.frwww.lavalleedutrainrouge.fr