De Raad van Bestuur van de Vignobles Foncalieu in Arzens verkoos tijdens zijn laatste bijeenkomst wijnbouwer en boomkweker Jean-Marie Cassignol, 52 jaar tot voorzitter van de Unie van Coöperaties in de Aude en dit in opvolging van Michel Servage. Hij stuurt voortaan de strategische oriëntaties, maar met RSE in het verschiet wil hij het tempo opvoeren en formuleert ook nieuwe ambities inzake premium rosés, digitalisering, innovatie in de wijngaard en de verpakking!
De Audois, gevestigd in Aigues-Vives, is een coöperateur in hart en nieren. Hij heeft alle fasen doorlopen alvorens de leiding van de coöperatieve groep over te nemen. De nieuwe voorzitter heeft duidelijke ambities: het centraal stellen van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in de ontwikkelingsstrategie. “Wij hebben een uitzonderlijke globale score van 13,2 op 20 behaald, wat overeenkomt met een maturiteitsgraad van onze praktijken van 66%, na de Elan-audit die door Coop de France werd uitgevoerd. Onze langetermijnstrategie is gebaseerd op een duurzame aanpak die economische, sociale en ecologische waarde creëert voor al onze stakeholders. Dit is de essentie van de samenwerking. »
Deze verbintenis heeft al geleid tot de certificering van 165 hectare wijnstokken als biologisch, terwijl nog eens 180 hectare wordt omgebouwd. Daarnaast is een kwart van de gebieden in HVE 3. Technische ondersteuning, opleiding en gedifferentieerde beloning stimuleren de leden in deze aanpak, terwijl op sociaal en maatschappelijk niveau o. m. wordt gestreefd naar het benadrukken van verantwoord inkopen, met een focus op de lokale bevoorrading. Bovendien aarzelt de groep, geconfronteerd met de uitdagingen van de klimaatverandering, niet om zijn teeltmethoden te herzien en nieuwe druivensoorten (Artaban, Vidoc, Floreal) te introduceren om zich aan te passen aan de terroirs van morgen.
INNOVATIES
Van de wijnstok tot de fles… In een bloeiende markt voor rosés willen de Vignobles Foncalieu er het beste van maken. Terwijl 30% van de productie gewijd is aan deze kleur met 14 gevinifieerde druivenrassen, wordt in 2021 een nieuwe, gelimiteerde oplage rosé gelanceerd, gesigneerd door een gerenommeerde kunstenaar. Ambitie? Om een kwaliteitsleider in het segment te worden. Om zich te onderscheiden, vertrouwt de vakbond ook al lang op innovatieve containers: alternatief, lichter, recycleerbaar, duurzaam. Deze beweging wordt versterkt dankzij meerdere nieuwe producten: 50cl gamma, kubieke BIB voor de traditionele markt, enz.
Een andere prioriteit is het smeden van steeds nauwere banden met de consument. Le Comptoir de la Cité in Carcassonne, een toonbeeld van wijn en lokale producten, een pijler van het wijntoerisme met zijn workshops en seminars, heeft vorig jaar een ideaal gelegen wijnbar gekocht. Ook dit jaar zal Foncalieu zijn lokale wortels versterken: partnerschap met het Hôtel de la Cité voor 14 juli, sponsoring van de USC XV en mecenaat met het Festival de la Cité staan op het programma. In dezelfde geest lanceerden de wijngaarden van Foncalieu hun e-boutique www.comptoirdelacite.com gelanceerd. Een distributiekanaal dat inspeelt op de digitale markt, er komt eerstdaags ook een nieuwe website!
Kerncijfers
De wijngaarden van Vignobles Foncalieu, opgericht in 1967, bestaan vandaag de dag uit 700 wijnbouwers die op drie AOP’s (Minervois, Saint-Chinian en Corbières) en vier IGP’s (Pays d’Oc, Coteaux d’Ensérune, Vallée du Paradis en Cité de Carcassonne) 4000 ha bebouwen. Zij genereren een omzet van 52 miljoen euro voor een productie van 350.000 hl wijn (cijfers voor 2019), waarvan het grootste deel wordt verkocht voor de export. Beloond voor zijn kwalitatieve aanpak, zijn Les Vignobles Foncalieu opgenomen in de lijst van de 50 meest “bewonderde” wijnmerken in 2017 (Drinks International magazine).