Het opzet van de wijnbeurs van Carrefour is om iedereen een selectie grote wijnen aan te bieden die beantwoorden aan erg uiteenlopende smaken en dit aan de beste prijzen.
De wijnbeurs loopt zowel in de Carrefour market als in de Carrefour Hypermarkten. Het aanbod is deels gelijklopend, deels verschillend. De wijnbeurs wordt andermaal over twee periodes gespreid, het eerste deel loopt van woensdag 13 september tot maandag 2 oktober, het tweede deel start op woensdag1 november en loopt tot maandag 13 november.
De trends van deze wijnbeurs zijn een aanbod op basis van de beste verkopen tov 2022, een duidelijke promotiethematiek voor de klant, een focus op medaillewinnaars van de Concours Mondial de Bruxelles en hartendieven, een assortiment grand crus dat uniek is in België.
Tijdens de wijnbeurs legt Carrefour eveneens de aandacht op alcoholvrije stille schuimwijnen. Deze wijnen zijn niet alleen een groeiend segment maar maken ook deel uit van onze hedendaagse drinkgewoonten. Bovendien bieden ze een antwoord aan de verwachtingen van de consument die een kwaliteitsproduct wil zonder alcoholische perken. De moderne productieprocessen stellen de producenten in staat om alcoholvrije wijnen aan te bieden met dezelfde subtiele smaken en aroma’s zoals deze van de originele wijn.
De markttrends van de stille wijnen geven een groei van 2% dankzij een toename van 8% in de consumptie van rode wijnen; De witte wijnen blijven nagenoeg stabiel, maar de rosé wijnen laten tov 2022 een daling van 6% noteren. De consumptie van Franse witte wijnen stijgt met 6%, maar dit voordeel wordt tenietgedaan door een terugloop van meer dan 5% bij de niet-Franse witte wijnen. De trends bij de rode wijnen zijn quasi gelijklopend bij zowel de Franse als de niet-Franse rode wijnen, eenzelfde verschijnsel wordt opgetekend bij de rosé wijnen.
De schuimwijnen noteren globaal een groei van 3%, dit dankzij een stijging van 6% bij de cava’s en een groei van15% bij de Italiaanse schuimwijnen. De opmerkelijke terugloop bij de champagnes vindt deels zijn oorsprong in de inflatie en anderzijds in de forse prijsstijgingen die aanzienlijk hoger liggen dan in de andere categorieën.
Van de lokroep naar het onbekende, is slechts een klein waakvlammetje overgebleven. Enige tijd terug bleken tal van nieuwe wijnlanden zich aan te bieden, bv Georgië, Israël Moldavië, Nederland, Indië,… De belangstelling van de consument is aldus Carrefour wijnexpert Maxime Lebrun erg klein, zo niet onbestaande. De gemiddelde klant kocht amper één fles uit pure nieuwsgierigheid maar daar stopte het verhaal. Dit heeft als gevolg dat de wijnbeurs Carrefour 2023 slechts één enkele ‘buitenstaander’ aanbiedt, nl een Moldavische Grape Angel. Enkel verkrijgbaar in Carrefour Hypermarkt in een in/out formule en enkel tijdens de wijnbeurs. Afwachten is de boodschap aldus Maxim en dit ondanks het feit dat Moldavië een ‘traditioneel’ en erg oud wijnland is waar eeuwen terug rode wijnen in amforen werden gerijpt. De massaproductie bestemd voor de Russische markt behoort tot het verleden en de producenten hebben het roer omgegooid en slagen er dankzij moderne productieprocessen in om degelijke kwaliteitswijnen te produceren die een breed publiek aanspreken. Of de Belgisch consument die nog steeds de Franse wijn apprecieert, ook deze nieuwkomer zal weten te waarderen is een onbeantwoorde vraag.