Verkoop bag-in-boxes en pouches floreert dankzij koopkrachtcrisis
De verkoop van wijnen verpakt in ‘bag-in-boxes’, de bekende kartonnen kratjes die op geen enkel feestje ontbreken, is vorig jaar met 5% gestegen. Volgens Delhaize is de verminderde koopkracht van consumenten daarvoor een belangrijke verklaring.
“Heel wat mensen moesten het afgelopen jaar zeer bewust omgaan met hun huishoudbudget, en dan zijn de lage prijs per liter van de wijnen die in deze verpakking verkocht worden en de langere houdbaarheid een echt pluspunt”, vertelt Pieter-Jan Cuyvers
Een andere verklaring voor de stijgende verkoopcijfers ligt volgens Delhaize aan het feit dat deze verpakkingen stilaan van hun stiefmoederlijk imago af geraken. “Vroeger werden deze ‘vaatjes’ vooral geassocieerd met heel goedkope, en dus minder lekkere wijn. Maar niets is minder waar, zeker niet voor diegene die je bij Delhaize koopt. Door het transport van het pure natuurproduct in bulk naar België en de wijn die pas na aankomst in de bag-in-box belandt via de speciale bottellijn in onze bottelarij, worden de karakteristieken en kwaliteit van de wijn behouden. Dat is anders bij wijnen die reeds in het land van oorsprong in de bag-in-box verpakt worden en vervolgens duizenden kilometers en wekenlang onderweg zijn”, vertelt Cuyvers. De Pink Flamingo van Vranken-Pommery is een voorbeeld van een absolute topwijn, verpakt in een bag-in-box.
Ook de zogenaamde ‘pouches’, wijn verpakt in plastieken zakken zonder een kartonnen doosje eromheen, worden almaar populairder. De verkoop steeg vorig jaar met 20%, naar 500.000 verkochte exemplaren. Het drinken van wijn gaat gepaard met heel wat tradities, en ook het omarmen van nieuwe verpakkingen door de consument is een proces dat eerder traag verloopt.
De bag-in-boxes zijn ondertussen een gekend en geliefd formaat, maar dat heeft ook zijn tijd nodig gehad. De pouches zijn opnieuw een nieuw formaat waaraan de consument moet wennen, maar waarvan de voordelen velen al overtuigd hebben. Delhaize is de enige retailer die dergelijke formaten kan bottelen en is dan ook van plan hier de komende jaren sterk op in te zetten, niet in het minst omdat de pouches een grote stap vooruit zijn op vlak van duurzaamheid: ze nemen minder plaats in tijdens het transport dan de bag-in-boxes en er wordt geen papier meer gebruikt.
“Voor de consument komen ze in een handig volume van 1.5l, de prijs per liter ligt lager én de houdbaarheid is ook hier een pak langer dan bij wijn in flessen door het vacuümsysteem”, vertelt Pieter-Jan Cuyvers.
Opmars van overzeese wijnen: één op twee flessen wordt gekocht bij Delhaize (46% marktaandeel)
Nog een opmerkelijke trend die zich voordeed in 2022 (en een die zich ongetwijfeld ook in 2023 zal verderzetten) is de verdere opmars van overzeese wijnen, uit landen als Chili, Argentinië, New Zeeland, Australië, Amerika,… Delhaize heeft hier ondertussen een marktaandeel van 46%, wat betekent dat bijna een op twee overzeese wijnen in België bij Delhaize gekocht wordt.
De goede prijs-kwaliteitsverhouding die Delhaize kan bieden (o.a. door het transport van wijn in bulk) is daar de grootste verklaring voor. Hoewel de klassieke wijnen bijvoorbeeld afkomstig uit Bordeaux nog steeds voor het grootste marktaandeel zorgen, zien we dus een groeiende populariteit van wijnen afkomstig uit de ‘Nieuwe Wijnlanden’.
Een verklaring voor de groeiende populariteit van deze wijnen ligt volgens de wijnexperten bij Delhaize in de kwaliteit en het smaakprofiel ervan. De opwarming van het klimaat heeft gezorgd voor een evolutie van smaak van de druiven die bijvoorbeeld in Frankrijk gekweekt worden. Het komt erop neer dat – door het veranderende klimaat – de smaak van de druiven in Chili nu overeenkomt met die van de druiven in Frankrijk een heel aantal jaren geleden.
“En, niet onbelangrijk, stilaan weten ook de wijnbouwers in de nieuwe wijnlanden hoe ze wijn moeten maken. Hun kennis en expertise groeit jaar na jaar, waardoor ze stilaan het niveau van de Franse wijnen evenaren”, besluit Cuyvers.