2023 is een heel belangrijk jaar voor het Consortium van de Parmaham: het viert zijn 60ste verjaardag. Op donderdag 18 april 1963, om 4 uur ’s middags, stichtten 23 producenten in de Kamer van Koophandel van Parma het Consorzio del Prosciutto di Parma en keurden ze zijn statuten goed. Het Consortium, een privé-initiatief op vrijwillige basis, ontstond uit de vaste overtuiging dat de samenwerking een betere bescherming en bevordering zou mogelijk maken van een bijzonder product. Een product dat onafscheidelijk verbonden is met een klein gebied in de provincie Parma.
België is het vijfde grootste land die Parmaham importeert, na de US, UK, Duitsland en Frankrijk. Wij eten elk jaar ongeveer 100.000 Parmahammen, met een steeds stijgend aandeel van de voorverpakte Parmaham met een gemiddeld van 5 miljoen pakjes per jaar.
De trots van de stichters op hun unieke, helemaal Italiaanse lekkernij, het resultaat van een generatie op generatie doorgegeven vakmanschap en van een sterke band met het gebied, sterkte hun overtuiging van de noodzaak om de traditionele productiemethode te verdedigen en te beschermen, met de in de ham gebrande hertogskroon als garantie van zijn authenticiteit. Dat principe lag aan de basis van een vereniging die met de tijd een internationale benchmark zou worden voor de bescherming van producten met geografische aanduiding.
Zo begon de Parmaham, die al op duizenden jaren geschiedenis kon bogen en sterk verankerd was in de gastronomische traditie van ons land, aan een nieuwe reis. Enkele belangrijke mijlpalen: in 1970, de goedkeuring van de wet over de “normen voor de beschermde oorsprongsbenaming Parmaham”, die de producenten de middelen gaf om fraude en oneerlijke concurrentie te bestrijden (in 1990 aangepast met een bijgewerkte versie); in 1978, het openbaar mandaat dat de bevoegde ministeries aan het Consortium verleenden om de bescherming te superviseren; op 12 juni 1996, de registratie door de Europese Unie van de beschermde oorsprongsbenaming “Prosciutto di Parma”, zodat het product ook een Europese bescherming kreeg, een essentieel element in de context van zijn doorlopende expansie op de buitenlandse doelmarkten.
Er zijn nu 134 bedrijven, die elk de uniekheid en de bestaansreden van het product tot uiting brengen en de productieregels streng naleven. In een voortdurend veranderende wereld is de missie van het Consortium belangrijker dan ooit: de krachten van individuele bedrijven bundelen en hun middelen kanaliseren, ten voordele van een product dat het bekendste delicatessenmerk ter wereld is geworden.
“Zestig jaar later heeft het initiatief van die groep van 23 producenten van parmaham niets van zijn uitzonderlijke en innovatieve karakter verloren. Integendeel, de scherpzinnige en vooruitziende keuze om samen de uniekheid van het product te verdedigen, is nog altijd honderd procent relevant. Ze geeft ons de verantwoordelijkheid om de toekomst van de generaties die onze nalatenschap zullen oogsten te beschermen”, zegt Alessandro Utini, de Voorzitter van het Consortium.
Ons e-magazine nr 5 november 2019 – nog steeds online te lezen – geeft een ruime inkijk in het ontstaan van de Priocioutto di Parma’