- Allereerste samenwerking in 200 jaar RODENBACH geschiedenis
Brouwerij RODENBACH, wellicht de meest bekroonde brouwerij wereldwijd en sinds 1821 de toonaangevende brouwerij van op eikenhouten foeders gerijpt Vlaams roodbruin bier van gemengde gisting heeft vandaag aangekondigd om een collaboration brew te brouwen met Dogfish Head Brewery, de iconische Amerikaanse ‘Craft Brewer’ van o.a. de bestverkopende ‘Sour Ale’ in de Verenigde Staten, SeaQuench Ale.
Dit is de eerste keer dat RODENBACH instemt met een collaboration brew, een grote stap om een uniek bier aan te bieden aan consumenten die op zoek zijn naar een verfrissend alternatief voor het huidige marktaanbod. RODENBACH is in heel België bekend en geliefd om zijn heerlijk verfrissende kwaliteit en het is tevens een ideale begeleider van gerechten.
“Dit is een historisch moment voor onze brouwerij”, aldus Rudi Ghequire, brouw- en keldermeester van Brouwerij RODENBACH. “Niet enkel is de tijd rijp voor dit partnership aangezien onze bieren in de US – grotendeels dankzij de SeaQuench Ale van Dogfish Head – populairder zijn dan ooit maar we hebben met Sam Calagione en het brouwersteam van Dogfish Head een ongelofelijke partner en zielsverwant gevonden. Hoewel eeuwen en een oceaan ons scheiden, delen onze brouwerijen vergelijkbare waarden en principes. Van onze onafhankelijke familiebrouwerij tot de teamspirit bij al onze medewerkers, onze wederzijdse waardering, ons respect voor het gebruik van ingrediënten van de hoogste kwaliteit en ten slotte hoe de kust onze beide bieren beïnvloedt. We kunnen voor onze eerste samenwerking geen betere partner vinden. We kijken dan ook vol verwachting uit naar wat de toekomst ons brengt.”
“Ik ben al een enorme fan van Rodenbach-bieren sinds de legendarische bierauteur, Michael Jackson, mij er warm voor maakte in de Brickskeller in Washington D.C. RODENBACH is wereldwijd pionier in het brouwen en blenden van bieren van gemengde gisting. Dogfish Head is de grootste producent van zure bieren in Amerika en daar zijn wij trots op. Dus gaan we samen veel leren en ontdekken. Rudi, David en het Rodenbach-team leren kennen, was meer dan de moeite waard en echt leuk. Ik heb er alle vertrouwen in dat we samen een mooi, uniek bier gaan brouwen”, zegt Sam Calagione.
Het idee van een partnership kwam voor het eerst ter sprake na een panelgesprek op de Craft Brewer’s Conference in Nashville, Tennessee, in maart 2018. Rudi Ghequire en enkele andere brouwmeesters zoals o.a. Bill Marchi, hoofd van Wooden…It Be Nice!, het programma voor op vaten gerijpt zuur bier van Dogfish Head, bespraken er het spectrum van traditionele ‘Red Ales’ en de moderne interpretaties ervan door Dogfish Head en andere brouwerijen.
“We hebben altijd een diepe waardering gehad voor Dogfish Head en de bieren die zij brouwen, en wat zij met SeaQuench Ale hebben bereikt, is in één woord spectaculair”, zegt David Van Wees, hoofd van Swinkels Family Brewers Imports, de Noord-Amerikaanse importeur voor RODENBACH. “Na de daarop volgende gesprekken ontdekten we onze vergelijkbare passie en het marktpotentieel voor onze bieren. We merkten opvallende overeenkomsten tussen onze familiebrouwerijen en de grote brouwexpertise. Naar onze mening het juiste moment om samen met Dogfish Head een collaboration brew te ontwikkelen.”
Eind 2018 bezochten Rudi Ghequire en Kristof Ampe, Hoofd Marketing RODENBACH, Dogfish Head in Milton. Op basis van de expertise van Dogfish Head, hun kwaliteitsverbintenis, overvloed aan creativiteit en aanstekelijke passie voor bier, werd het engagement genomen om een nieuw bier op de markt te gaan brengen. “De eeuwenoude expertise rond traditionele brouw- en mengmethodes van RODENBACH vormde de basis van onze gezamenlijke brainstorming”, aldus Van Wees. “Het was geweldig om deze twee iconen zo nauw te zien samenwerken volledig gefocust op hoe het eindproduct eruit zou kunnen zien.”
“We willen onze tijd nemen voor de verdere ontwikkeling van een topbier. Enkel het beste is goed genoeg en daarom moeten we gaan naar waar het allemaal is begonnen, naar Roeselare, in België”, voegt Calagione eraan toe. “De brainstorming zal aan de andere kant van de Oceaan worden voortgezet wanneer Rudi en ik samen de terroir verkennen, de culinaire invloed van de streek ontdekken en ervaren wat er zich in de legendarische brouwerij en kuiperij afspeelt. Dit alles zal ongetwijfeld een enorme inspiratie zijn voor het bier dat we creëren.”
Het plan is om het bier in 2019 in de Verenigde Staten te brouwen en te blenden zodat we het begin 2020 aan de Amerikaanse consument kunnen aanbieden, mogelijk volgt ook een lancering in België.
“We zien een grote opportuniteit voor de komende jaren”, voegen zowel Ghequire als Calagione eraan toe. “Hoewel we stap voor stap te werk gaan, hopen en verwachten we ten zeerste dat dit de aanzet betekent voor een jarenlange relatie tussen onze brouwerijen.