» 1. Culinaire the(e)rapie – » 2. Wereldkeuken 2.0 – » 3. Eco-intelligentie – » 4. Multi-foodies
Verandering van spijs doet eten, en dus zien we ook in de culinaire wereld de trends komen en gaan. In lijn met actuele thema’s zoals gezondheid en leefmilieu gaat de goût du jour in 2020 volledig uit naar de meerwaarde die voeding ons schenkt. Meer dan enkel frivole snufjes en schuimpjes, verlangen we vandaag van eten dat het ons voedt – zowel fysiek als mentaal – en dat het een duurzame stempel draagt. 4 foodtrends op de rooster.
- Culinaire the(e)rapie
Geen rauwe eieren als ontbijt of steak als snack. Onder krachtvoer verstaan we in 2020 de kruiden en voedingsbestanddelen die ons weerbaarder maken. Niet enkel fysiek, maar ook mentaal. Want hoe meer welvaart we rond ons verzamelen, hoe meer stress we lijken te krijgen van alles te moeten blijven bolwerken en in stand te houden. ‘Theerapie’ is een goede manier om je geest tot rust te brengen. Want thee geeft je niet enkel weldadige kruideninfusies, het theedrinken zelf is het ideale moment om te vertragen en een mindfull moment in te lassen. Theesoorten op basis van hop, citroenmelisse en/of lavendel hebben een rustgevende werking. Ideaal voor het slapengaan of als pauzeknop doorheen de dag.
- Wereldkeuken 2.0
Al vele jaren kunnen we de meest exotische smaken in onze eigen stad proeven en steeds meer culinaire waaghalzen proberen dit ook naar de eigen kookpotten te vertalen. Met de technieken van vandaag breng je alle uithoeken van de wereld nu in een vingerknip bij je binnen. Geef je keuken een kick met de Carlo tafelbarbecue. Door zijn handige formaat en design bereid je moeiteloos streetfood van Argentinië tot Thailand. Je reis rond de wereld sluit je af met een chille New Orleans-style Cold Brew-koffie.
Drop it like it’s cold
De New Orleans style Cold Brew-capsules verschillen van andere cold brews door enerzijds de toevoeging van cichorei – wat de bitterheid van de koffie nog meer levelt en de brew een zoete smaak geeft – en anderzijds de melk die erin zit en voor een romige toets zorgt.
- Eco-intelligentie
Lokaalmarkten schieten als paddenstoelen uit de grond. We willen dat ons eten niet te ver moet reizen voor het op ons bord komt, dat het biologisch geteeld is en dat we met de bereiding ervan zo weinig mogelijk de aarde schaden. Producenten van voeding en keukenmateriaal spelen in op deze trend met o.a. elektrische barbecues, zoals Alexia van Barbecook, die een pak minder vervuilend zijn dan hun houtskool-tegenhangers; schalen en bestek van Point-Virgule die voor 90% uit snelgroeiende bamboevezel en mais bestaan; en een range van zeven Special T.-theesmaken op basis van biologische ingrediënten, elk met hun eigen heilzame werking op lichaam en geest. Bovendien worden de ingezamelde capsules gerecycleerd in vruchtbare compost (verkregen uit de gebruikte theeblaadjes) enerzijds en nuttige gebruiksvoorwerpen zoals banken, plantenbakken en zelfs speelgoed (vervaardigd uit de capsules) anderzijds.
- We zijn multi-foodies!
De combinatie van woningen die alsmaar kleiner worden met een steeds groter wordend bewustzijn van ons consumptiegedrag en de verspilling die er vaak mee gepaard gaat, zetten onze zoektocht naar multifunctionele tools op scherp. We willen niet langer one-trick pony’s, maar items die meerdere invullingen hebben. Dit zien we heel letterlijk, zoals met Rocco van Gervi Outdoor: dit cirkelvormig outdoor-meubel kan zowel als vuurschaal, ijsemmer, grill, zitbank of bijzettafel dienen. Met onderin opslagplaats voor houtblokken of champagneflessen, afhankelijk van de mood en de temperatuur. Ook Point-Virgule kent de spelregels. Hun foodjars neem je mee naar je werk voor een lekkere lunch, zet je in het weekend op tafel als kommetje tijdens een diner met vrienden, of gebruik je als bewaardozen voor restjes in de koelkast. Een vrijere vertaling van multifunctionaliteit zien we in de crossover tussen ingrediënten en gerechten waar ze op het eerste zicht niet thuishoren: wat dacht je bijvoorbeeld van een taartbeslag of koekjes op basis van Special.T thee?