Brussels Airlines sluit 2023 af met 53 miljoen euro aangepaste EBIT. Dat is een verbetering van 127 miljoen euro tegenover 2022. Recordresultaten in het tweede en derde kwartaal maken een traditioneel zwakker eerste en derde trimester goed. Het bedrijf haalt een winstmarge van 3,4% in 2023, terwijl 8% de doelstelling blijft voor de komende jaren. De resultaten van 2023 zijn een omslagpunt en een belangrijke stap richting duurzame winstgevendheid.
De Belgische luchtvaartmaatschappij kon de operationele omzet doen stijgen met 24% tot 1,6 miljard euro in 2023. Daarmee staat de omzet opnieuw op pre-coronaniveau. De inkomsten werden gestuwd dankzij 19% meer vluchten, een uitgebreid netwerk, een hoge vraag en hogere marges. De sub-Saharaanse bestemmingen waren opnieuw een sterkhouder voor het bedrijf. De impact van een negende langeafstandsvliegtuig is duidelijk te zien in de resultaten. In 2023 verwelkomde Brussels Airlines 8,29 miljoen passagiers aan boord. Dat is 21% meer dan in 2022, maar wel nog steeds onder het niveau van voor de coronacrisis.
De operationele kosten stegen met 14% tot 1,55 miljard euro. Dat is in lijn met de gestegen productie, en werd ook beïnvloed door stijgende luchthavenkosten, toeslagen en geopolitieke gebeurtenissen. Als resultaat is de aangepaste EBIT in de gerapporteerde periode historisch: 53 miljoen euro, een verbetering van 127 miljoen euro tegenover 2022.
“We zijn trots dat we 2023 met een mooie winst kunnen afsluiten, na een intense reorganisatie en verschillende jaren met verlies. Dit bewijst dat ons harde werk loont, en ik wil alle collega’s bij Brussels Airlines bedanken voor hun bijdrage aan deze recordresultaten. Maar we hebben nog altijd een weg te gaan voordat we de doelstelling van 8% winstmarge bereiken, en voordat we echt kunnen spreken van een duurzaam winstgevend bedrijf. We blijven ons op die doelstelling focussen en willen in 2024 verdere stappen zetten om dit te behalen.” – Nina Öwerdieck, Chief Financial Officer, Brussels Airlines
Permanente investeringen in personeel en klantenervaring
De financiële resultaten die op een stabiele manier verbeteren creëerden in 2023 ook ruimte om te investeren in passagiers, personeel en product. In 2024 blijft Brussels Airlines slimme investeringen bestuderen die groei mogelijk maken en tegelijkertijd de kosten onder controle houden. De vernieuwde Sunrise Lounge op Brussels Airport en de nieuwe amenity kit aan boord van langeafstandsvluchten in Business Class zijn voorbeelden van de manier waarop Brussels Airlines investeert in de ervaring van passagiers.
Drie gloednieuwe A320neo-vliegtuigen zijn ondertussen al opgenomen in de vloot van Brussels Airlines, en nog twee van deze toestellen zullen de komende maanden worden afgeleverd. Dit is een belangrijke stap in de duurzaamheidsdoelstellingen van Brussels Airlines, net zoals het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF). Voor dat laatste is het bedrijf partnerschappen aangegaan, onder meer met Tomorrowland en Union Saint-Gilloise.
In het langeafstandsnetwerk komt er een tiende vliegtuig bij, waardoor Nairobi (Kenia) wordt toegevoegd aan de lijst met bestemmingen. Op het Europese netwerk wordt het aanbod uitgebreid met vluchten naar Krakau (Polen). De Belgische luchtvaartmaatschappij breidt het aanbod en de capaciteit op deze manier uit.
Brussels Airlines is ook vastbesloten om een goede werkomgeving te creëren voor alle medewerkers. Het nieuwe uniform, de nieuwe crew room en het nieuwe opleidingscentrum dragen daartoe bij. Een constructieve dialoog met de sociale partners is ook een belangrijk element binnen deze ambitie. Brussels Airlines blijft vastberaden om akkoorden te sluiten met vertegenwoordigers van de verschillende departementen en zo de toekomst van het bedrijf veilig te stellen. Op het einde van 2023 waren er 3.394 werknemers aan de slag bij Brussels Airlines. In 2024 zou het personeelsbestand nog eens met 250 medewerkers uitbreiden.
“We kunnen vandaag recordresultaten voor ons bedrijf presenteren. Het hele team bij Brussels Airlines heeft hard gewerkt om dit te kunnen realiseren, en om het resultaat met 127 miljoen euro te verbeteren tegenover vorig jaar. Het is bemoedigend om te zien dat de inspanningen van iedereen renderen. Nu wordt het tijd om op een winstgevende manier te groeien. Om die groei te kunnen realiseren werken we aan een duurzame en future-proof opstelling van ons bedrijf. Daarom moeten we ook bij de beste werkgevers van België horen, om die doelstelling te kunnen waarmaken.” – Dorothea von Boxberg, Chief Executive Officer, Brussels Airlines.