Voedselverspilling tegengaan is een onmiskenbare ethische en ecologische noodzaak. Daarom is Carrefour al vele jaren betrokken bij deze strijd. De mandjes van Too Good To Go zijn een aanvullende oplossing voor donaties aan de voedselbanken en de Schenkingsbeurs waarmee Carrefour al 20 jaar samenwerkt. Sinds 2019 werkt Carrefour ook samen met Too Good To Go om voedselverspilling nog meer tegen te gaan.
Terugblik op een samenwerking van 4 jaar
Deze maand april markeert de 4 jaar durende samenwerking met To Good To Go waarin elk jaar 20 tot 30% meer manden werden voorbereid en 1.575.000 manden/maaltijden werden verkocht via de Too Good To Go app.
Om zoveel mogelijk klanten tevreden te stellen, is de klassieke “mix”-mandje die aanvankelijk werd voorgesteld, aangevuld met een bakkerijmandje en een veggiemandje. Elk mandje is samengesteld uit verschillende producten om een gevarieerd assortiment aan te bieden. De bakkerijmand bestaat bijvoorbeeld uit brood, taartjes en verschillende gebakjes.
Too Good To Go-mandjes kunnen op dezelfde dag samengesteld, verkocht en geconsumeerd worden door klanten, waardoor voedselverspilling wordt verminderd en de voedselveiligheid tegelijkertijd garandeert wordt.
Een oplossing tegen verspilling en een koopkrachttip
Zoals Too Good To Go verklaart: “Wij dromen van een planeet zonder voedselverspilling.” Elke dag wordt onverkocht voedsel van je favoriete restaurants, kruidenierswinkels, cafés en supermarkten weggegooid, simpelweg omdat het niet op tijd wordt verkocht. De Too Good To G- app maakt het je gemakkelijk om een verschil te maken, en verrassingsvoedselpakketten op te halen tegen een goedkopere prijs.” Mandjes die voor €3,99 verkocht worden, bestaan uit een assortiment producten met een waarde van €12 of meer. Manden die aan €4,99 verkocht worden, hebben een waarde van €15 euro
Een strijd tegen afval in 4 opeenvolgende stappen
Carrefour strijdt tegen voedselverspilling door verschillende opeenvolgende stappen in acht te nemen om voedingsmiddelen te recupereren via verminderde prijzen, schenkingen of recyclage wanneer ze niet meer kunnen worden geconsumeerd.
Een goed voorraadbeheer is een prioriteit. Wanneer een product de uiterste houdbaarheidsdatum nadert, wordt het afgeprijsd. Consumenten kunnen de afgeprijsde producten herkennen aan het gele etiket. Het partnerschap met Too Good To Go is een aanvulling op de afprijzingen in de winkel.
Al 20 jaar schenkt Carrefour haar onverkochte goederen aan voedselbanken en liefdadigheidsinstellingen. Carrefour is de eerste retailer die een samenwerking sloot met de Schenkinsbeurs, een platform waarop de liefdadigheidsinstellingen en de winkels elkaar vinden. De deelname van Carrefour heeft andere spelers geïnspireerd om zich bij dit initiatief aan te sluiten. Carrefour gooit geen voedsel weg. Zelfs als de 3 voorgaande stappen niet voorkomen dat er onverkochte goederen zijn, worden de producten van Carrefour door derden verwerkt tot secundaire producten, zoals energie via biomethanisering.