Colmar group lanceert vernieuwd ‘Colmar restaurant & buffet’ concept

Eerste volledig vernieuwde restaurants openen in Oostakker en Antwerpen. Colmar Group investeert 7 miljoen euro in ambitieuze verjongingsoperatie.

Op 4 december opende in Oostakker het eerste volledig vernieuwde Colmar Restaurant & Buffet. Twee weken later, op 17 december, volgt de opening van het vernieuwde restaurant in Antwerpen. Deze heropeningen zijn de eerste zichtbare realisaties in België binnen een ambitieus investeringsplan van 7 miljoen euro, waarmee Colmar Group haar volledige Colmar- en Crocodile-netwerk de komende twee jaar volledig verjongt. De herlancering is geen cosmetische restyling, maar een integrale transformatie van merk, concept en beleving met een vernieuwd interieur, nieuwe buffetten en een herwerkte menustructuur. Colmar wil zo zijn positie als toegankelijk familierestaurant behouden én versterken bij een nieuwe generatie gasten.

Strategisch verjongingsplan van 7 miljoen euro

Colmar Group is een Belgisch familiebedrijf, sinds 1957, met 625 medewerkers en ontvangt jaarlijks ongeveer 1,5 miljoen gasten. Colmar Group telt op vandaag 5 Colmar vestigingen in België en 15 Crocodile restaurants in Noord-Frankrijk. Alle restaurants zijn 7 dagen op 7 geopend, 365 dagen per jaar. De herlancering in België met de restaurants in Oostakker en Antwerpen, en de eerdere heropening in oktober 2025 van het vernieuwde Crocodile Restaurant & Buffet in Tourcoing (FR), vormen het startschot van een gefaseerd verjongingsplan voor het volledige restaurantnetwerk van Colmar Group in België en Frankrijk. Tussen 2025 en 2027 investeert Colmar Group 7 miljoen euro in drie pijlers:

Een vernieuwd aanbod dat trouw blijft aan de unieke combinatie van een restaurant met bediening aan tafel én een buffetformule. Colmar hecht ook grote waarde aan de klassiekers, in een hedendaagse menustructuur met seizoensuggesties, signature dishes en het drankenbuffet inbegrepen voor maximale transparantie.

Een eigentijdse gastenbeleving waarin snelheid, comfort en sfeer centraal staan door een volledige interieurtransformatie: een modern, warm design dat generaties gasten aanspreekt. Voor de allerkleinsten maken uitgebreide kidscorners met interactieve, educatieve elementen van Colmar opnieuw een plek waar kinderen zich amuseren en ouders ontspannen.

Een jonger merk met een hedendaagse uitstraling die beter aansluit bij de leefwereld van jongeren, jonge koppels, gezinnen en collega’s: nieuw logo, vernieuwde huisstijl en een frisse merkidentiteit.

David Van den Weghe, 3de generatie CEO van Colmar Group sinds begin 2025: Met de vernieuwde Colmar restaurants brengen we een eigentijdse interpretatie van een formule die al drie generaties meegaat en voor miljoenen gasten een vaste waarde in het Belgische restaurantlandschap vormt. Om relevant te blijven moeten we verder kijken dan een nieuw logo en de volledige merkervaring hertekenen, afgestemd op de belevingsverwachtingen van een nieuwe generatie gasten.”

“We blijven staan voor onze eigenheid en trouw aan onze sterktes, met onze royale buffetten en een sterke prijs-kwaliteitverhouding, maar brengen dit als hertekend aanbod in een frisse, eigentijdse context die perfect aansluit bij de verwachtingen van vandaag. De gezellige familiebrasserie die al generaties Belgen gastvrij ontvangt, willen we tot leven brengen met de beleving die de gasten vandaag verwachten bij een restaurantbezoek. Vandaag vormen Oostakker en Antwerpen het begin van een nieuw hoofdstuk waarin we Colmar klaarmaken voor de komende generatie,” aldus nog David Van den Weghe.

Oostakker is het eerste restaurant van de groep in België waar de strategische keuzes van de vernieuwing concreet zichtbaar worden, vanaf 17 december, gevolgd door Antwerpen. Alle onderdelen van de formule — van de culinaire invulling en de beleving tot de familievriendelijkheid, de inrichting en zelfs het servies — werden onderworpen aan een ‘generatietoets’, met bijzondere aandacht voor het ontzorgen van de gasten, duidelijke communicatie, hedendaagse duurzaamheid en aansluiting bij de verwachtingen van een nieuwe generatie gasten. Het resultaat is een eigentijdse, toekomstgerichte versie van Colmar die het merk versterkt zonder haar herkenbare DNA te verliezen.

De komende maanden volgen ook de andere Belgische en Franse vestigingen van de beide merken. De volledige uitrol naar de 5 Belgische en 15 Franse restaurants wordt afgerond tegen uiterlijk eind 2027.

“Op langere termijn sluiten we verdere expansie niet uit. De ambitie om ons netwerk verder uit te breiden met nieuwe vestigingen is zeker aanwezig, maar de focus ligt vandaag eerst op de volledige uitrol en verankering van ons vernieuwde concept voor Colmar Restaurant & Buffet. Zodra het nieuwe model operationeel en stabiel draait in alle bestaande restaurants, kunnen we zorgvuldig evalueren en verdere groei bekijken,” aldus nog CEO David Van den Weghe.

Rijke geschiedenis van familiale beleving met unieke combinatie van restaurant mét bediening aan tafel én buffet

De basis van Colmar Group werd reeds in 1957 gelegd in Brussel met een luxerestaurant en een snackbar, genaamd Colmar. In de jaren ’70 nam de familie Dossche de twee restaurants over om het Colmar-concept verder te ontwikkelen. De eerste generatie van het familiebedrijf bracht na een studiereis het concept van restaurant én buffet in de jaren ’70 als pionier vanuit de Verenigde Staten naar België en sinds 1989 ook naar Frankrijk, waar kort na de start de naam Colmar gewijzigd werd in Crocodile, om verwarring met de Elzas keuken te vermijden. De volgende generaties bleven steeds trouw aan deze formule en zo is de groep met de sterke combinatie van restaurant mét bediening aan tafel én buffet tot op heden uniek in de sector in België.

Ook de Colmar recepturen bepalen de eigenheid van de restaurants van de groep. Alle 20 Colmar en Crocodile restaurants worden ondersteund vanuit het centrale R&D centrum en de centrale keuken van het hoofdkantoor in Oudenaarde. Het R&D centrum ontwikkelt jaarlijks een honderdtal nieuwe recepten, waarbij elke creatie door rigoureuze testen gaat voor voedselveiligheid en allergenenbepalingen. Deze constante innovatie speelt slim in op de seizoenen: elke twee weken test een professioneel food panel nieuwe recepturen voordat ze eventueel worden opgenomen in het Colmar gamma. De centrale keuken produceert vervolgens deze uniforme en toegankelijke recepten of hun belangrijkste componenten en vormt zo de kracht van de unieke positionering: de Colmar recepten vormen niet alleen de kern van het aanbod aan authentieke, herkenbare Colmar smaken, ze zijn tevens de garantie voor constante kwaliteit en de onmiskenbare Colmar Group signatuur die gasten in elk restaurant kunnen terugvinden. www.colmar.be illustraties ready to rumble

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *