Delhaize lanceert hybride producten

minder vlees, meer groenten, minstens even lekker en tot 20% minder CO₂-uitstoot. –30 % vet, met groenten als vleesvervanger

Delhaize zet opnieuw een belangrijke stap in haar duurzaamheidsambitie en introduceert dit najaar een gloednieuw hybride productassortiment dat het beste van twee werelden combineert: de vertrouwde smaak van vlees, verrijkt met plantaardige ingrediënten. De dierlijke ingrediënten worden deels vervangen door plantaardige en dat betekent 30% minder vet, minstens even lekker en beter voor de gezondheid en de planeet. Met dit initiatief wil Delhaize haar klanten niet alleen inspireren om meer plantaardige alternatieven te ontdekken, maar hen ook helpen bewuster te kiezen voor voeding met een lagere CO₂-voetafdruk.

Waarom hybride?

Als marktleider in België op het vlak van plantaardige voeding speelt Delhaize al jaren een voortrekkersrol in dit segment. Toch ziet de retailer dat de groei van volledig plantaardige vleesvervangers stabiliseren. Veel klanten vinden duurzaamheid belangrijk, maar niet iedereen wil meteen volledig overstappen op plantaardige alternatieven. Om de consumptie van plantaardige eiwitten verder te stimuleren en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de wensen van de klant, zet Delhaize nu in op een hybride benadering. Hybride producten zijn laagdrempelig: ze helpen een brede groep consumenten die duurzamer wil eten, zonder dat ze hun eetgewoontes drastisch moeten veranderen. Ideaal voor flexitariërs, die vaak willen minderen met vlees maar geen volledig plantaardig product willen

“Onze klanten zijn steeds meer bezig met duurzaamheid, gezondheid en smaak. Maar we merken ook dat er nog drempels bestaan, zoals de traditie van vlees in de Belgische keuken of vragen rond smaak en voedingswaarde. Met dit hybride assortiment bieden we een laagdrempelige oplossing: producten die vertrouwd smaken, maar met een kleinere ecologische impact en daarenboven ook 30% minder vet bevatten. We willen het leven van onze klanten makkelijker maken, op vlak van duurzaamheid en gezondheid, zonder in te boeten op de smaakbeleving.” zegt Jonathan Hertog, VP Fresh and Sourcing.

Eerste lanceringen in 2025

Delhaize start de hybride revolutie vanaf eind oktober 2025 met een nieuw gamma charcuterie en verse vleesbereidingen: hybride kipfilet, salami, hespenworst, én ook gemengd gehakt, chipolata’s en burgers. Deze producten bevatten minder vet en meer plantaardige ingrediënten. Groenten zoals courgette en boterbonen worden toegevoegd als vleesvervanger. De recepten werden uitgebreid getest voor een optimale smaak en textuur en vervolgens gevalideerd via onafhankelijk smaakonderzoek (Normec Testing). Zo onderscheidt het Delhaize hybride assortiment zich in de markt met -30% vet ten opzichte van de klassieke variant, met dezelfde volle smaak en textuur.

Bijdrage aan bredere duurzaamheidsstrategie

De hybride producten passen perfect binnen de bredere duurzaamheidsstrategie van Delhaize, waarin één van de doelstellingen is om tegen 2030 minimaal de helft plantaardige eiwithoudende producten aan te bieden. Het nieuwe gamma bouwt verder op drie pijlers: • Lagere CO₂-voetafdruk: door het aandeel dierlijke eiwitten te verminderen en te combineren met plantaardige alternatieven. • Meer plantaardige eiwitinname: zonder dat klanten volledig afscheid hoeven te nemen van dierlijke producten. •  Toegankelijkheid en inspiratie: een breder aanbod dat klanten helpt om stap voor stap duurzamere keuzes te maken. Met dit hybride assortiment wil Delhaize haar klanten inspireren en ondersteunen om een positieve impact te maken – voor zichzelf, én voor de planeet.

Delhaize werd eerder dit jaar uitgeroepen tot winnaar van de Sciensano BIA-studie op het gebied van duurzaamheid. De retailer scoort hoog op verschillende duurzaamheidsindicatoren, wat de succesvolle inzet van jarenlange inspanningen benadrukt. Delhaize heeft ambitieuze doelstellingen voor de toekomst, waaronder deelname aan het Science Based Targets-initiatief (SBTi). De retailer streeft ernaar de CO₂-uitstoot in de gehele keten tegen 2030 met 45% te verminderen ten opzichte van 2018.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *