De retailer deelt markttrends en vestigt de aandacht op vrouwen in de wijnsector. Tijdens de nieuwe wijnbeurs van Delhaize die dit jaar zal plaatsvinden van donderdag 17 februari tot woensdag 16 maart, zal Delhaize extra aandacht besteden aan het talent en het werk van de vrouwen uit de wijnsector. Een tiental wijnbouwsters, -inkoopsters, -expertes kregen een ereplaats in de nieuwe editie van de brochure. Delhaize grijpt eveneens de kans om de nieuwe trends van de markt en de innovaties toe te lichten.
Terugblik op de voorgaande jaren en de grote uitdagingen van 2022
2020 was een uitzonderlijk jaar voor wijnen en schuimwijnen. Het was duidelijk dat 2021 daarom uitdagend zou worden. Corona bleef een grote impact hebben in 2021 (vooral in het eerste semester) en de groei van 2020 zette zich verder met een groei van 3% in 2021 voor de wijnen en schuimwijnen.
Er worden steeds meer premiumproducten verkocht – zo steeg de verkoop van champagne met 17% tegenover het voorgaande jaar. Prosecco verovert een mooi plaatsje in de categorie schuimwijnen met een volumestijging van 16% tegenover het voorgaande jaar.
Ook liggen er dit jaar nog uitdagingen in het verschiet maar de teams van Delhaize zijn er klaar voor. Na een groei van 2 jaar is het moeilijk om in te schatten hoe de klant zal reageren. De impact van de niet zo schitterende oogst, vooral in Bourgogne en de Loirestreek, zal ook een invloed hebben op de markt. Delhaize heeft de nodige tools om de uitdaging aan te gaan en gaat alvast sterk van start met de Wijnbeurs.
Vrouwelijk ondernemerschap
In 2020 sloeg Delhaize een andere kant op met haar Wijnbeurs door te werken rond de slogan “combineer met je ogen toe”. Tijdens die campagne inspireerde Delhaize haar klanten volop met een selectie aan paradepaardjes en enkele maaltijden die er perfect bij passen. Die aanpak bleek een succes te zijn aangezien veel Belgen thuis bleven en zich hebben laten inspireren door de voorgestelde combinaties. De bijhorende recepten waren namelijk erg in trek op delhaize.be. In 2021 werd dat succes bevestigd. Delhaize gaat er in 2022 opnieuw voor en voegt een extra luik toe dat rond vrouwelijk ondernemerschap draait. Er werd een afdeling gewijd aan een selectie wijnbouwsters, -inkoopsters en -expertes in de nieuwste brochure van de Wijnbeurs. 70% van de wijnaankoopverantwoordelijken is trouwens van het vrouwelijke geslacht. Zij stellen andere elementen van een wijn op prijs. Ook proeft een vrouw de tanines in een wijn beter. Daarom is het belangrijk dat alle teams op alle niveaus uit alle geslachten bestaan zodat alle doelgroepen op de juiste manier worden aangesproken.
Steeds meer keuze qua formaten
Op basis van vorig jaar kunnen meerdere conclusies getrokken worden. De formaten passen zich aan de markt aan en vinden hun doelpubliek. Delhaize verkocht 15% meer Bag-in-Boxen dan in 2020, hoewel er zich toen al een sterke stijging liet optekenen. Daarnaast wordt het pouch-concept steeds meer geapprecieerd door de consument. Er werden er namelijk al meer dan 500.000 van verkocht. De innovaties die in 2021 werden gelanceerd deden het goed. Delhaize heeft meer dan 120.000 blikjes wijn, 4.000 papieren flessen wijn en 30.000 Bag-in-Boxen verkocht.
Regionale verschillen
In 2021 implementeerde Delhaize meer regionale verschillen in hun assortiment tussen het Noorden en het Zuiden van ons land. In het noorden zien we een significant hogere consumptie van witte wijnen. In het Noorden hebben we het aandeel van Bordeaux-wijnen in ons assortiment verminderd ten voordele van meer witte & rosé-wijnen, zonder een impact te hebben op het aandeel van Bordeaux (stijging van 2% in de laatste 2 jaar). In het zuiden zien we vooral een stijging van het aandeel van consumptie non-alcoholische wijnen & rode wijnen in het algemeen. Overzeese wijnen uit de Nieuwe Wereld blijven het belangrijkst in het noorden met een aandeel van meer dan 70%, waar Brussel & het zuiden slechts goed zijn voor ongeveer 27%.
Een steeds lokaler assortiment : Delhaize verkiest indien mogelijk altijd lokale producten. 70% van haar assortiment is Belgisch. Natuurlijk ligt voor wijn en schuimwijn die keuze minder voor de hand. Toch slaagt de onderneming erin om steeds vaker Belgische wijnen aan te bieden. In 2021 verkocht Delhaize meer dan 70.000 Belgische flessen wijn en schuimwijn en wensen deze volumes in 2022 verder te laten stijgen.
Innovaties
Er werd extra aandacht besteed aan de wijnen zonder toegevoegde sulfieten. Ook werd er geïnnoveerd met 3 limited editions van Cava Less Is More: versies zonder toegevoegde suikers, zonder alcohol en zonder sulfieten. Nog een teken van een meer premiumaanbod: de innovatie van Vitalma Pinot Grigio. De Italiaanse wijn heeft het Frans assortiment van wijnen zonder toegevoegde sulfieten uitgebreid.
Er zijn nog andere nieuwigheden:
– Barrik meets Art : De ongelofelijk prachtige innovatie uit 2021 in samenwerking met drie Belgische artiesten. Vier limited editions van Barrik in rosé en witte wijn in Bag-in-Boxen van 3 liter door Elise Vandeplancke, Max Kisman & Dzia.
– Alessandro Berselli – Signature Collection – Bio Prosecco D.O.C. Rosé Brut: Prosecco verovert verder de wereld en Delhaize lanceert een tweede rosé Prosecco binnen hetzelfde jaar.
– Brancott Estate – Sauvignon Blanc : Een volledig nieuwe verpakking voor de in België beste verkochte Sauvignon Blanc van Nieuw-Zeeland.
– Zuccardi High Mountain Chardonnay : Argentijnse wijnen worden steeds populairder. Delhaize heeft haar assortiment in de voorbije twee jaar sterk uitgebreid en de witte Chardonnays zijn een goed alternatief voor de witte Bourgognes.
Praktische informatie
De wijnbeurs zal een maand duren en vindt plaats van donderdag 17 februari tot woensdag 16 maart 2022 met 2+1-promoties en 25% korting op meer dan 200 al dan niet alcoholvrije wijnen en schuimwijnen. Elke week zullen er ook twee 1+1-promoties te sprokkelen zijn bij Delhaize en zullen er online extra promoties te vinden zijn. Deze editie biedt de klanten van het merk een selectie van 15 uitstekende (schuim)wijnen en enkele prachtige combinaties met gerechten of hapjes. Dit jaar gaat er meer aandacht naar combinaties met charcuterie en kazen. Bovendien werden er enkele bier-wijncombinaties gemaakt.