Deliveroo en Federatie Voedselbaken

Het succes van de Belgische Federatie van Voedselbanken en Deliveroo in de strijd tegen voedselarmoede

 

Dankzij de round-up feature van Deliveroo hebben sinds oktober 2023 Deliveroo klanten in België al meer dan € 40.000 gedoneerd, wat neerkomt op 20.000 maaltijden aan mensen in armoede. De ‘round-up’ functie in de Deliveroo-app stelt klanten in staat om eenvoudig te doneren aan de Belgische Federatie van Voedselbanken (BFVB) bij bestellingen op het platform. Deliveroo werkt aan een vrijwilligersprogramma voor hun werknemers.

Deliveroo en de Belgische Federatie van Voedselbanken delen met trots het positieve verloop van hun samenwerking mee met als doel de voedselarmoede in België te ondersteunen. Sinds de lancering van hun partnerschap in oktober vorig jaar, kondigen beide partners aan dat er reeds meer dan  € 40.000 is opgehaald dankzij de vrijgevigheid van Deliveroo klanten. Dit komt overeen met 20.000 maaltijden die werden verdeeld door BFVB.

Het succes van deze campagne in België wordt toegeschreven aan de introductie van een innovatieve ‘round-up’-functie in de Deliveroo-app. Bij het afrekenen van een bestelling kunnen Deliveroo klanten eenvoudig het totale bedrag afronden naar boven. Dit verschil wordt rechtstreeks gedoneerd aan BFVB. Met slechts één simpele klik kunnen klanten bijdragen aan de BFVB en hierdoor rechtstreeks mensen in armoede steunen.

Marc Mertens, Gedelegeerd Bestuurder van de Belgische Federatie van Voedselbanken, uitte zijn dankbaarheid: “Sinds 2019 hebben de Voedselbanken het hoofd moeten bieden aan een ongeziene stijging van het aantal begunstigden met 27%. Om aan de groeiende vraag naar voedselhulp te voldoen, heeft de Federatie echter in 2023 zelf 1.311 ton voedsel moeten aankopen (+3,2% ten opzichte van 2022 en +65% in vergelijking met 2020). Deze extra fondsen zijn dus meer dan welkom. Ondanks alle levensmiddelen die we ontvangen, moeten we sinds 2020 steeds meer voedsel zelf kopen.We zijn zeer verheugd over de geweldige respons op de inzet van Deliveroo om onze strijd tegen voedselarmoede in België te ondersteunen.”

Luiz Richter, Algemeen Directeur van Deliveroo België, bevestigd het sentiment en zegt: “Bij Deliveroo is het ondersteunen van gemeenschappen en regio’s waar we actief zijn altijd integraal onderdeel geweest van onze bedrijfsethiek. Het succes van de donaties, mogelijk gemaakt door onze innovatieve round-up functie op ons platform, benadrukt de kracht van dit initiatief. Het helpen van degenen die worstelen met voedsel- en financiële onzekerheid is een zaak die mij na aan het hart ligt, en ik ben er trots op dat de toonaangevende technologie van Deliveroo ons in staat stelt om een positieve impact te hebben op deze gemeenschappen. De voortdurende steun van onze klanten is werkelijk inspirerend, en we zijn dankbaar voor hun toewijding om een betekenisvolle verandering te creëren.”

Vrijwilligersprogramma

In het kader van dit partnerschap zal Deliveroo een vrijwilligersprogramma lanceren. Dit geeft werknemers van Deliveroo de kans om als vrijwilliger te werken, zij aan zij met de vrijwilligers van de Belgische Federatie van Voedselbanken en haar 9 regionale Voedselbanken

Full Life

Het partnerschap tussen Deliveroo en de BFVB werd opgezet in het kader van het wereldwijde Full Life-initiatief van Deliveroo, een programma dat wordt uitgerold in alle 10 markten waarin Deliveroo actief is om voedseltekorten aan te pakken en lokale gemeenschappen te ondersteunen.