Greenweez,

de Europese leider van bio online, viert zijn eenjarig bestaan in België

 

De 100% online gespecialiseerde bio-shop greenweez.be die gelanceerd werd aan het einde van de eerste lockdown in mei vorig jaar, behaalt zeer mooie resultaten voor zijn eerste bestaansjaar in België. Het aanbod omvat momenteel meer dan 5000 biologische en milieuvriendelijke referenties, leverbaar binnen 24 uur in heel België, Nederland en Luxemburg vanuit het magazijn in Nijvel. Bij de opvallendste trends van het afgelopen jaar noteerde de retailer met name een explosie van de verkoop van “zero waste” en “Do It Yourself’ en een sterke vertegenwoordiging van jonge moeders onder de nieuwe klanten.

Voor zijn eerste bestaansjaar behaalde greenweez.be een hele mooie activiteit en registreerde vanaf de eerste maanden enkele honderden bestellingen per week. De afgelopen 9 maanden is dit cijfer zelfs verdubbeld. En dit ondanks de vertraging die België heeft opgelopen op het vlak van e-commerce en de penetratiegraad die lager ligt dan bij onze buren. Toch is er een duidelijke mentaliteitsverandering waarneembaar. De behoefte aan een weloverwogen consumptie en aan betrouwbare kanalen voor express delivery ontluiken en blijven groeien.

Greenweez juicht deze verandering bij de Belgen toe en wil zijn steentje bijdragen door klanten de mogelijkheid te bieden om hun boodschappen van A tot Z op hun webshop te doen. Daarom stellen ze hun klanten een ruim aanbod voor met o.a. kruidenierswaren, dranken, huishoudproducten, hygiëne- en schoonheidsproducten, Do It Yourself-accessoires of speelgoed.

Een lokale ontwikkelingsstrategie die wint

In tegenstelling tot de grote spelers van de e-commerce is de ontwikkelingsstrategie van greenweez.be opgebouwd rond een meer lokale aanpak. Het magazijn dat gelegen is in Waals-Brabant wordt uitbesteed aan een familiebedrijf uit de regio. “We hadden aan België kunnen blijven leveren vanuit het oorspronkelijk magazijn in Frankrijk. De investering die werd gedaan om een lokale logistiek op te zetten heeft echter een drievoudig voordeel”, zegt Yannick Dykmans, verantwoordelijke van Greenweez Benelux. “Ten eerste draagt dit model bij aan de ontwikkeling van het lokale economische weefsel, ten tweede zijn klanten verheugd dat ze hun favoriete lokale producten online kunnen kopen; ten derde wordt de CO2-voetafdruk van de bedrijfsactiviteit verlaagd omdat de goederen een kortere afstand afleggen.”

Geëngageerd maar niet perfect

Greenweez werd altijd geïnspireerd door de pracht van de natuur rondom de hoofdzetel van zijn moederbedrijf dat gelegen is aan de voet van de Alpen aan de oevers van het Meer van Annecy.

“We proberen mensen te informeren en bieden eenvoudige alternatieven aan om hun consumptie aan te passen”, legt Antoine Delhaize, Marketing & Communicatie Manager van Greenweez Benelux uit. “Achter de schermen proberen we het beste te doen. De logistiek werkt voor 90% met een eigen fotovoltaïsch systeem en momenteel wordt een innovatieve beschermingsoplossing in karton getest om af te zien van de traditionele plastic noppenfolie.Onze filosofie is om de ecologie dichter bij de economie te brengen zonder morele lessen te geven want de weg naar een groenere economie is lang. Bij greenweez.be zeggen we dat we geëngageerd zijn, maar niet perfect.”

Het is zo eenvoudig om beter te consumeren

Greenweez die al meer dan 10 jaar gespecialiseerd is in bio, blijft zijn ruime en ongeremde positionering ontwikkelen. Daarbij blijven ze rekening houden met hun waarden om bio voor het grote publiek toegankelijk te maken. Zijn Europese omvang maakt het mogelijk om aantrekkelijke prijzen en interessante kortingen aan te bieden die vaak meegefinancierd worden door leveranciers. Daarnaast richt Greenweez zich zowel op liefhebbers van bio die op zoek zijn naar hun favoriete merken en producten als op mensen die willen evolueren naar een meer weloverwogen consumptie. Deze laatste niche heeft de verkoop van zero waste en Do It Yourself letterlijk explosief doen stijgen.

Antoine Delhaize: “Dit zijn belangrijke categorieën voor Greenweez en dat verheugt ons: dit betekent dat we onze rol als tussenpersoon naar een consumptie in verandering volledig spelen.”

Veel jonge moeders onder de nieuwe klanten

Een eerste kind is vaak het keerpunt voor een gezin om over te schakelen op meer verantwoorde consumptie. Jonge moeders die hun kroost een natuurlijke en gezonde voeding willen aanbieden, maken een aanzienlijk deel uit van de nieuwe klanten van Greenweez. Ze vinden er met name de belangrijkste bio-merken voor luiers en babyvoeding, waar vaak promoties op gelden in combinatie met een van de ruimste keuzes op de markt.

“Wanneer een klant eenmaal onze website ontdekt heeft, blijft hij vaak terugkomen. We zijn verheugd met onze klantengetrouwheid”, besluit Antoine Delhaize. “Een klant die terugkeert, blijft vaak omdat, naast onze operationele uitmuntendheid en onze uitstekende tevredenheidsscore, het brede aanbod zowel een genot is voor biologische puristen als voor fijnproevers. Bio blijft tenslotte een ode aan het gezonde en aan de smaak van goede dingen.”