Het weer beïnvloedt winkelgedrag van Delhaizeklanten

verkoopstijgingen tot 72% voor winterproducten

 

+72% voor pompoenen en butternuts; +32% voor soepen en diepvriesgroenten; +28% voor raclette; +14% voor warme dranken; -50% voor zonnecrèmes

Dit jaar hadden we helemaal geen lente, en nu de zomer voor de deur staat, vragen we ons stilaan af of we nog wel eens meer dan één of twee opeenvolgende dagen van droog weer zullen genieten. Dat kwakkelweer stelt niet alleen ons humeur voor uitdagingen, maar ook het personeel in de voedingsretail. Zij hebben namelijk de handen vol met bestellingen die in deze zomerperiode nog heel… winters lijken! Bij Delhaize zijn de teams in de distributiecentra en winkels creatief en proberen ze een antwoord te vinden op alle mogelijke vragen van de klanten.

Uitbreiding van de fruit- en groenteafdeling

Een overgang tussen twee seizoenen in de fruit- en groenteafdeling duurt over het algemeen drie weken. Maar dit jaar duurt deze overgangsperiode al enkele maanden. De rayonverantwoordelijken moeten niet alleen flexibel en creatief zijn om de juiste producten te bestellen om al hun klanten tevreden te stellen, maar ook om plaats vrij te maken in de rekken. Alles wordt natuurlijk aangeboden in dezelfde afdeling, en daar zien we naast de gebruikelijke zomersterren zoals tomaat, komkommer, sla en meloen nu ook andere producten een prominente plaats krijgen. De “klassieke” zomergroenten verkopen namelijk tot 30% minder, maar anders zo typische winterproducten zoals witloof, koolsoorten, paddenstoelen en verse groentesoepen doen het opvallend goed. Bij pompoenen en butternuts ligt de verkoop zelfs 72% hoger dan anders!

Raclette voor de zomerzonnewende

Minder tomaten en salades betekent minder mozzarella, burrata en feta. Maar echt verrassend in de kaasrayon is de razendsnelle terugkeer van raclettekaas. Winkels bestellen volumes die vergelijkbaar zijn met de eindejaarsfeestdagen, en die werden in één weekend opgekocht. Een volumestijging van 28% voor raclettekaas, die nooit eerder in juni zoveel gegeten werd.

Diepvriessoepen doen het beter dan ijs

Eén van de belangrijkste rayons waar we bij de zomer aan denken, is natuurlijk de diepvriesafdeling. De verkoopvolumes voor ijs kenden een sterke daling ten opzichte van andere jaren, terwijl de volumes voor diepvriessoepen en -groenten met 32% zijn gestegen.

Warme thee of ijsthee

Terwijl de verkoop van frisdranken kelderde, stegen de volumes voor koffie, thee en cacao met gemiddeld 14% ten opzichte van juni vorig jaar. En mochten we toch opeens zon en warme temperaturen krijgen, dan is de switch naar ijskoffie of ijsthee snel gemaakt!

Ook geen succesverhaal voor hygiëne- en verzorgingsproducten

Dermatologen raden natuurlijk aan om altijd zonnecrème te gebruiken, maar de afwezige zon heeft duidelijk invloed gehad op het winkelgedrag van de klant. Zo daalde de verkoop van dit product met niet minder dan de helft. Hetzelfde geldt voor deodorant en ontharingsproducten, zij het in mindere mate; hier stelt Delhaize dalingen van respectievelijk 16% en 15% vast.