Belgen drinken gemiddeld meer dan 3 kopjes koffie per dag. Een overweldigende 87% van de Belgen drinkt geregeld een kopje koffie. Gemiddeld genieten Belgische koffieliefhebbers van 3,2 kopjes per dag. 51% van de consumenten drinkt hun koffie zwart. 48% voegt melk of room toe. 1% voegt een smaakje toe. Ongeveer 30% van de koffiedrinkers doet suiker in hun kopje.
9% van de consumenten verkiest hun koffie koud.
1 oktober is de jaarlijkse Internationale Dag van de Koffie: voor Nespresso het ideale moment om in te zoomen op de koffiegewoontes van de Belg en hoe ze hun ‘vloeibaar goud’ het liefst drinken! De meest populaire bereidingswijze is pure zwarte koffie, gevolgd door zwarte koffie met melk. Leuk weetje: minder dan een derde van de consumenten maakt gebruik van zoetstoffen om hun kopje op smaak te brengen.
Koffie maakt deel uit van ons dagelijks leven: bijna 9 op de 10 Belgen drinkt regelmatig een kopje koffie met een gemiddelde van 3,2 kopjes per dag. Voor sommigen is koffie veel meer dan alleen een verkwikkend drankje; het is een manier om met anderen te connecteren, en een onderdeel van een dagelijks ritueel dat momenten van bezinning, comfort of een pauze biedt tijdens een drukke dag. Of je het nu gebruikt als ochtendbrouwsel om de dag te beginnen, als opkikkertje na een lange vergadering, of zelfs als manier om te ontspannen en te reflecteren na een lange dag. Voor de jaarlijkse viering van de Internationale Dag van de Koffie op 1 oktober verdiepte Nespresso zich in de Belgische koffieconsumptiegewoonten.
Koffie is een hoeksteen van de werkplek
Hoewel koffie nog steeds voornamelijk thuis wordt gedronken, vindt 20% van de totale Belgische koffieconsumptie buitenshuis plaats. Terwijl consumenten er nog steeds grotendeels voor kiezen om hun koffieritueel thuis te houden, is de werkplek de op één na populairste plek om van een warme kop te genieten, wat het belang van de koffiehoek op de werkplek onderstreept.
Patrice Gicquel, CEO van Nespresso België: “Koffie is veel meer dan een drank: het is een sociaal ritueel dat de dag structureert en gezelligheid bevordert. In bedrijven zien we hoezeer een aangename koffieruimte en kwaliteitskoffie bepalende factoren worden voor het welzijn en de tevredenheid van de werknemers.”
Het perfecte kopje
Koffie is er in vele soorten en maten: of het nu gaat om een perfect bereidde cappuccino, een verfrissende iced latte of gewoon een klassieke, perfect gebrande zwarte koffie – de mogelijkheden zijn eindeloos. Maar hoe genieten Belgen het liefst van hun kopje?
Volgens het onderzoek van Nespresso en Ipsos* is zwarte koffie veruit de populairste manier om koffie te drinken: net iets meer dan de helft van de consumenten (51%) verkiest het boven andere koffierecepten. De andere helft (49%) van de favoriete koffies bestaat uit een breed scala aan recepten. Daarbij is melk steevast het meest gebruikte ingrediënt. Natuurlijk gaat het niet alleen om het recept, ook de vorm doet ertoe: kopjes met een groter volume zijn het favoriete formaat (87%). Slechts 6% van de consumenten bezwijken voor een korte maar krachtige espresso. Nog eens 6% kiest voor een dubbele espresso en slechts 1% voor een ristretto.
Niet zo zeer een verrassing: een grote meerderheid geeft de voorkeur aan warme koffie. Desondanks verkiest 9% van de consumenten toch voor een verfrissende koude variant. Een ander interessant feit: wanneer ze koffie buitenshuis drinken, voegt 9% van de Belgische consumenten een smaakje toe aan hun koffie.
Patrice Gicquel, CEO van Nespresso België: “Vanuit het oogpunt van de consument is er een toegenomen bewustzijn op het gebied van kwaliteit. Koffieliefhebbers zijn steeds meer op zoek naar vakmanschap en smaak, in plaats van grote volumes. Dit is een trend die wordt weerspiegeld in het succes van Nespresso’s eigen gearomatiseerde koffiesegment: we zien dat consumenten steeds meer experimenteren met seizoensgebonden edities zoals Pistachio in de zomer of Pumpkin Spice Cake in het herfstseizoen.”