Likeuren zijn trendy – worden weer romiger- zoeter

De wereld van gedistilleerde dranken met zijn verschillende subcategorieën blijft een belangrijke omzet genereren. Verwacht wordt dat de verkoop van likeuren, gedistilleerde dranken op basis van granen en dergelijke in 2023 wereldwijd ongeveer 2,3 miljard euro zal bedragen. Volgens voorspellingen van Fortune Business Insights zal het marktvolume in 2028 2,7 miljard euro bedragen, wat overeenkomt met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 3,29% (CAGR 2023-2028). Het productsegment van likeuren, Korn schnapps en andere sterke dranken laat ook een positieve volumetrend zien: volgens de prognoses zal het volume in 2028 169,5 miljoen liter bedragen. In 2023 zal de gemiddelde consumptie van likeuren, kornschnaps en andere gedistilleerde dranken per hoofd van de bevolking waarschijnlijk 1,96 liter bedragen, terwijl voor 2024 een omzetgroei van 3,1% wordt verwacht. China zal waarschijnlijk de meeste verkoop genereren: het verwachte marktvolume voor 2023 bedraagt hier 130,3 miljoen euro.

Likeuren, Korn schnapps en andere sterke dranken zijn dus groeimotoren. Likeuren beleven momenteel een nieuwe bloeiperiode. De trend is tweeledig: Enerzijds neigen ze naar romige zoetheid, anderzijds kondigen ook bitters een comeback aan met nieuwe variaties en smaken.

Een uitstekend overzicht van deze sprankelende wereld van likeuren zal worden aangeboden door ProWein 2024 van 10 tot 12 maart met de Trend Show “hetzelfde maar anders” in hal 7 en de nieuwe merkenwereld “ProSpirits” in hal 5. Iets minder dan 500 van de meer dan 5.700 exposanten uit de hele wereld presenteren hun fascinerende gedistilleerde dranken in twee van de 13 beurshallen.

De voorkeur voor romige zoetheid en aromatische dranken heeft geleid tot een groeiende aandacht voor likeuren in verschillende smaken en combinaties. Of ze nu fruitig, kruidig of romig zijn – likeuren bieden een breed scala aan aroma’s die zowel geschikt zijn om puur te drinken als geweldig zijn voor mixdrankjes en creatieve cocktails. De diversiteit is onbeperkt – van klassieke soorten zoals sinaasappel- en vanillelikeur tot innovatieve creaties met exotisch fruit of kruiden.

Het portfolio varieert van de roomlikeuren van de Nederlandse leverancier Creamy Creations (Hal 5, F02) met hun eigen roomlikeuren, veganistische ‘room’likeuren en de bijbehorende basislikeuren, via de op whisky gebaseerde roomlikeuren zoals geproduceerd door McCormick (te vinden bij Bord Bia / Irish Food Board Ltd., Hal 5, Stand G18-J34) tot Argentijnse likeuren van Dellepiane die hun van oorsprong Argentijnse roomlikeur Tambo presenteren (Hal 5, K46).

Frankrijk, een van de bolwerken van de likeurcultuur, zal ook interessante likeurideeën presenteren op ProWein 2024. Voorbeelden hiervan zijn de crèmelikeuren van Spiribam SAS in Hal 5, K43 of het productassortiment van Spirit France Diffusion (Hal 5, M09). Zij zijn gespecialiseerd in Armagnac en Calvados en presenteren dit jaar op ProWein “Le Verger”, een 100% France Terroir likeur. In deze likeur op basis van Calvados staan vruchten van Franse fruitboomgaarden centraal, vermengd met sanguine perzik, kers en vers appelsap.

Likeuren uit Korea

De unieke emotionele en spirituele cultuur van Korea vermengt zich hier met het traditionele begrip van sterke dranken. Distillatie staat hier niet op de voorgrond, maar in plaats daarvan een grote verscheidenheid aan brouwmethoden die de basis vormen voor de klassieke, gearomatiseerde op granen gebaseerde wijnen (rijstwijn) van Korea. Traditionele Koreaanse sterke dranken worden “Yakju” genoemd en gebrouwen met hardgekookte rijst, gist en water. Daarna worden ze op verschillende manieren gearomatiseerd met puur natuurlijke ingrediënten. Deze brouwkunst is voor veel mensen nog onbekend. ProSpirits biedt de ideale gelegenheid om een dieper inzicht te krijgen in de productieprocessen. De Andong Soju Association (Hal 5, J55) en (KTLEA) de Korea Traditional Liquor Export Association (Hal 5, J45) zijn twee Koreaanse verenigingen die deelnemen, waardoor bezoekers zich kunnen onderdompelen in de smaakwerelden van Gahyangju (bloemenwijn), Yakyongju (geneeskrachtige wijn) en een aantal sterke dranken zoals Shindoju, Cheongmyeongju, Shimhaeju, Samaju en Youseoju.

Handgemaakte of ambachtelijke likeuren zijn een segment dat een bijzondere opleving kent. Kleinere fabrikanten vertrouwen op ingrediënten van hoge kwaliteit en traditionele productieprocessen met het oog op het creëren van unieke ervaringen voor de smaakpapillen. Dit resulteert in likeurcreaties die niet alleen zoet zijn, maar ook complex en veeleisend, zoals de likeuren van Peppe GmbH, een Zwitsers bedrijf dat door de eigenaar wordt geleid. Zij zijn gespecialiseerd in gember en laten zien hoe sterke gember ook in het likeursegment “een mooi figuur kan slaan” (Hal 7, C01).

Märkische Spezialitätenbrennerei uit Hagen, bekend van de DeCavo Single Malt “cave whisky”, zal naast pure distillaten ook likeuren in allerlei smaken tonen (Hal 7, B31). De “zoete renaissance” van likeuren wordt ook weerspiegeld in de cocktailcultuur waar bartenders steeds meer gebruik maken van zoetere likeuren als belangrijkste ingrediënten of toevoegingen om verfijnde en evenwichtige dranken te creëren.

Het universum van de bitters zal worden gepresenteerd door gerenommeerde bedrijven zoals het bekende merk Zwack Unicum uit Hongarije, die een klassieke kruidenlikeur maken van 40 verschillende kruiden en specerijen, gedistilleerd en geproduceerd in Boedapest (Hal 7, D54).  Semper idem Underberg AG, dat al 177 jaar zijn sterke bitter met dezelfde naam produceert, zal een baanbrekende, nog steeds beperkte, ontwikkeling van zijn klassieker lanceren: de Espresso Herbtini. Door Underbergs klassieke kruidenlikeur te combineren met espresso en chocoladesmaken ontstaat een nieuwe ‘After Dinner Fusion Drink’ (Hal 5, A02).

Andere gedistilleerde trends op ProWein 2024: Wodka – de wederopstanding van wodka – deze keer met karakter! – Brandy – de renaissance van de druif – Agave gedistilleerde dranken – de wereld van Agave – van Mezcal tot Tequila – RTD – Klaar om drinken. bron Jurgen Deibel – illustratie konstanze tillman.