Modemerk Vila brengt kortfilm uit

 

Le Scénario: een unieke combinatie van fashion en film wordt op drie festivals vertoond. Mode en film hebben de handen in elkaar geslagen in een unieke samenwerking, waarbij VILA zich aan de cinema waagt met een nieuw project, Le Scénario. Deze 15-minuten durende kortfilm, geschreven en geregisseerd door ervaren filmmaker Mathias Broe en geproduceerd door WHY STUDIO met de steun van VILA, heeft niet alleen harten weten veroveren met het ontroerende verhaal, maar zal ook vertoond worden op drie gerenommeerde internationale filmfestivals.

VILA wil met deze kortfilm benadrukken hoe belangrijk het creatieve proces voor het merk is. Het label is er namelijk van overtuigd dat de toekomst van mode ligt in samenwerking, innovatie en inclusiviteit. Dit is de eerste keer dat VILA de krachten bundelt met opkomend talenten in de filmindustrie om een uniek en inspirerend project te creëren.

De campagnes van VILA worden doorgaans gekenmerkt door een feel-good vibe, maar met een duidelijke commerciële focus. Met deze film gaat het merk echter een stap verder. Le Scénario legt verschillende nuances van vrouwelijkheid vast, zowel krachtig als kwetsbaar. De film toont de complexiteit en tegenslagen van het leven. En zo wordt het verhaal uit de doeken gedaan.

Le Scénario is een uniek project, niet alleen voor VILA maar ook voor de mode-industrie zelf. VILA wil met dit project de sector van de kortfilm in Denemarken steunen en stimuleren. Le Scénario is dan ook niet ingegeven door commerciële drijfveren. Het is een project dat uit passie is geboren en de mix van mode met andere kunsttakken centraal wil stellen. De online première van Le Scénario vindt plaats op vila.com op 20 februari 2024.

Le Scénario stimuleert discussie

Wat deze samenwerking zo speciaal maakt, is dat een gevestigd modelabel als VILA deelneemt aan zo’n atypisch partnership. Het is best zeldzaam dat een commercieel merk zo’n project ten volle steunt en teglijk volledige creatieve vrijheid geeft aan derden, zoals de kunstenaar en creatieve filmmaker Mathias Broe. Partnerschappen waarbij de commerciële wereld en de creatieve sector bijeenkomen, zijn veeleer zeldzaam. Hierdoor was er heel wat aandacht voor Le Scénario in de filmindustrie en leidde de film tot heel wat discussie in de sector van de kortfilm.

De film stond in het middelpunt van de belangstelling op het Odense International Film Festival (OFF) in een paneldiscussie rond creatieve vrijheid binnen commerciële partnerships en de intrigerende relatie tussen fashion en film. De filmregisseur Mathias Broe, Hannibal Struckmann en Niels Moseholm van het productiebedrijf WHY STUDIO en de creatieve directeur van VILA, Ann Stolten Møller, namen deel aan dit panelgesprek.

Geselecteerd voor festivals van de kortfilm

Le Scénario zal alvast op drie festivals vertoond worden. Het Copenhagen Short Film Festival erkent de film door hem te selecteren voor de categorie “Best Danish Short” [Beste Deense kortfilm]. Verder hebben het Aesthetica Short Film Festival in York, Engeland, en het UK Fashion Film Festival in Londen de visie van de film op het verhaal van de mode erkend door hem te selecteren voor vertoning in de categorie ‘fashion’.

De liefdesrelatie tussen fashion en film

Le Scénario werd gemaakt als een uitdrukking van de liefdesrelatie tussen mode en de filmindustrie. De film is het resultaat van een gezamenlijke inspanning tussen de bekroonde regisseur Mathias Broe, het productiebedrijf WHY STUDIO en VILA. Deze samenwerking tussen VILA en Mathias Broe was een inspirerende manier om te communiceren waar VILA voor staat. Het was echter belangrijk voor VILA dat Mathias de vrijheid kreeg om zijn verhaal te vertellen zoals hij het zich voorstelde. Voor de creatieve directeur van VILA, Ann Stolten Møller, is de kortfilm een unieke manier om op een totaal nieuwe manier in contact te komen met het publiek van het merk.

Door de samenwerking met Mathias Broe kon het merk op een nieuwe manier in beeld gebracht worden. Ann Stolten Møller gaat verder: “Mathias is een meester in het interpreteren van emotionele en vaak persoonlijke verhalen en ze om te zetten in een krachtige, visuele wereld. Wanneer hij ons het script voorstelde, vonden we de waarden van VILA, zoals de samenhorigheid tussen vrouwen en emancipatie, daarin terug en zagen we hoe hij deze waarden op een delicate manier in de film opnam toen hij het script schreef en dan regisseerde. Dit sloot perfect aan bij wie we zijn en de plaats van ons merk in deze wereld. Wij hadden het volste vertrouwen in zijn creatieve visie.”

VILA vierde de productie van “Le Scénario” met de première in het gerenommeerde Grand Teatret in Kopenhagen, bijgewoond door tal van creatieve geesten binnen de mode- en filmindustrie.  De aanwezigen genoten van live muziek, discussieerden en bekeken, uiteraard, de film. De première van de film vindt plaats op 20 februari en kan door iedereen bekeken worden via de verschillende kanalen van VILA: vila.com en @vila_official.

VILA heeft als missie om vrouwelijke en toegankelijke mode te creëren met een vleugje sensualiteit voor feminine ladies met elk hun unieke stijl. De collecties kenmerken zich steevast door een mix van prints, delicate snits, elegante details en trends waarbij vrouwelijkheid, sensualiteit en simpliciteit centraal staan