Niet alcoholische feestdrankjes /5

O’live : “We spelen resoluut in op de trend naar meer alcoholvrij”

 

Feesten zonder alcohol is een trend en in steeds meer cafés, maar ook in de supermarkt neemt het aanbod niet-alcoholische dranken toe. Sinds kort kan je in de winkelrekken ook het assortiment ‘SoSecret’ by O’live terugvinden. “De markt met alcoholvrije producten is de voorbije jaren enorm gegroeid. Dat heeft ons ertoe aangezet om, op basis van onze bestaande ‘Premium Line’, ons alcoholvrij aanbod verder uit te breiden. ‘SoSecret’ is niet alleen betaalbaar, maar ook verrassend van smaak”, stelt Bart Demeestere, zaakvoerder van O’live. Het is bovendien een voltreffer voor de eindejaarsfeesten.

O’live is het geesteskind van Kurt Suys, Sofie Gardyn en Peter Dumont, drie West-Vlaamse vrienden die tijdens een van hun reizen naar het zuiden van Frankrijk op het idee kwamen om een gin op basis van olijven te creëren. Al snel bleek er in België een markt voor te zijn en onder impuls van Bart Demeestere werd een bedrijf uitgebouwd dat naast gin, ook rum, whisky en enkele alcoholvrije dranken produceert en verkoopt. De gins van de ‘Premium Line’, die specifiek voor de betere horeca- en speciaalzaken bestemd zijn, haalden al verschillende prijzen binnen. Ook heel wat sterrenchefs weten de ‘Premium Line’ te appreciëren.

Bart Demeestere: “Wat onze ‘Premium Line’ en in het bijzonder onze eerste gin, ‘O’live Gin – the original’, zo uniek maakt is dat we tijdens het stoken enkel groene olijven en maïsalcohol gebruiken. Op geen enkel moment voegen we smaakvervangers toe. En dat proef je meteen. De essentiële oliën uit de olijven zorgen voor een licht ‘vettige’ afdronk en dankzij de mediterrane kruiden, die subtiel aanwezig zijn, waan je je als het ware in de Provence.”

Nieuw en toegankelijk aanbod voor retail

O’live focuste zich tot voor kort uitsluitend op horeca- en speciaalzaken. Maar daar komt nu met ‘SoSecret’ verandering in. “Deze lijn past perfect bij de wens van de consument naar een luxe smaakbeleving en tegelijk een gezonde levensstijl. Een van de varianten heeft bijvoorbeeld dezelfde volle smaak van zuiderse olijven als onze bekroonde ‘O’live Gin – the original’. En met ‘SoSecret Rum’ en ‘SoSecret Rum Lemon’ brengen we twee next-level alcoholvrije rumvarianten op de markt, die uniek zijn in België. Ze vormen de perfecte basis voor een virgin cuba libre of een virgin mojito.”

Vanaf vandaag dus vind je ‘SoSecret’ terug in de grote supermarktketens. “Maar hiermee is onze ambitie nog niet gestild. Zo komt met ‘GODD’s Spirits’ een betaalbaar assortiment gin, rum en likeur en met Rebels Rock ook een whisky van Belgische bodem in de winkelrekken. Daarnaast lanceren we de komende weken een exclusief gamma premix cocktails. Deze laatste zijn weliswaar enkel en alleen te verkrijgen in geselecteerde bars en clubs”, vervolgt Bart Demeestere.

Deze alcoholvrije cocktails werden samengesteld door Boris Bru, de zoon van Wout Bru. “O’live getuigt van gedurfd ondernemerschap en ik ben fier dat nu ook mijn zoon zijn schouders onder dit project kan zetten. Hij bracht in Frankrijk al enkele exclusieve alcoholvrije drankjes op de markt en nu kan hij eindelijk ook zijn kunnen aan het Belgische publiek tonen. Ik twijfel er niet aan dat ze in de smaak zullen vallen”, stelt Wout Bru.

Ook internationaal doorbreken

Voor een fles uit het ‘SoSecret’-, ‘GODD’s Spirit’- of ‘Rebels Rock’-gamma tel je tussen 20 en 30 euro neer. Een aantrekkelijke prijs die de consument de kans geeft het product te leren kennen. “In eerste instantie willen we ons marktaandeel in het binnenland vergroten. Tegelijk willen we, naast Nederland, Duitsland, Spanje en Zwitserland, waar we al een tijdje aanwezig zijn, met onze producten nu ook naar Azië, Frankrijk, Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk trekken. Om dat mogelijk te maken sloten we een partnerschap met een Belgische bottelarij, waardoor we nog sneller kunnen inspelen op de marktvraag”, besluit Bart Demeestere.