Alcoholvrije bubbels en eerste mindful sparkling drankje
Verrassend nieuw smakenpalet en bijna geen suiker, voor de bewuste drinker. Het Hoeilaartse Ghost in a Bottle en El Gusto Loco uit Boom slaan de handen in elkaar en lanceren een nieuw, ready-to-drink, sprankelend aperitief: Feliz. Het is met name het eerste drankje in zijn categorie: mindful sparkling, zonder druiven, en met bijna geen suiker. Het moet dan ook de referentie worden qua alcoholvrije aperitieven.
Dit drankje wordt gepositioneerd als niet-alcoholisch, gezond alternatief voor diegenen die helemaal gelukkig worden van een smaakvol glaasje bubbels tijdens de feestdagen of voor gelijk welke gelegenheid. Voor mensen die willen meedoen met het sociaal gebeuren van het glaasje cava of champagne, maar dan zonder alcohol en mét een meerwaarde qua smaak. Met Feliz bieden de beide 100% Belgische ondernemers een uniek en verrassend aperitief aan. Een ‘unguilty’ pleasure, zeker ook omdat er bijna geen suiker in zit, wat bij vele alcoholvrije drankjes wel anders is.
Feliz: mindful sparkling voor bewust genieten
Feliz is een uniek aperitief: alcoholvrij, ready-to-drink, en met de allures van champagne. Feliz onderscheidt zich qua smaak van andere alcoholvrije apero’s, die vaak limonade-achtig smaken en echte suikerbommen zijn. Feliz bevat kwalitatieve zuren (van onder meer natuurlijke fermentaties) en gezonde ingrediënten, en slechts een minimum aan suiker. Het bevat dan ook weinig calorieën. Het wordt door proevers omschreven als verfrissend, complex en verrassend, met een evenwichtige afdronk. Feliz komt het best tot zijn recht gekoeld en geserveerd in een champagneglas. De gloednieuwe drank is bedoeld om puur te drinken, zonder garnituur, zonder ijs, en niet gemixt met andere dranken.
Ludwig Lampaert, ondernemer achter Ghost in a Bottle: ‘We hebben specifiek gekozen voor een flesje van 33 cl omdat dit de inhoud is van twee champagneglazen, wat standaard per persoon voorzien wordt wanneer een cava of champagne geschonken wordt. Het serveren in een champagneglas maakt de beleving trouwens ook gewoonweg stijlvoller, wat helemaal past bij Feliz’.
Een positieve benadering van alcoholvrije dranken
De naam van het drankje is het Spaanse woord ‘gelukkig’. Lampaert verklaart: ‘Alcoholvrije drankjes worden dikwijls vanuit een negatief standpunt benaderd, en hebben daardoor een negatieve associatie. Denk maar aan de ‘niet’ in ‘niet-alcoholisch’ bijvoorbeeld. We vonden dat het tijd was om af te stappen van de negatieve gedachten die spelen bij alcoholvrije dranken. Daarom kozen we voor de naam Feliz. Bovendien willen we met ‘mindful’ de nadruk leggen op de keuze om bewust te zijn van wat en hoeveel je drinkt, zowel op het vlak van alcohol als op het vlak van suiker. We willen de verantwoordelijkheidszin van de mensen prikkelen en bewuste drinkers erkennen.’
Feliz kan je vandaag al kopen of bestellen bij zo’n 80-tal handelaars over heel België. Ghost in a Bottle had met name al een heel netwerk van drankhandelaars voor zijn spirits (gins en rums) en alcoholvrije spirits. De kostprijs per flesje van 33 cl wordt bepaald door de handelaar, en ligt rond de 5 euro. Feliz Mindful Sparkling® werd als naam gedeponeerd.
100% Belgisch
Lampaert: ‘Feliz wordt volledig gemaakt in België. De ingrediënten worden samengevoegd in Hoeilaart, in de druivenstreek waar ik mijn bedrijf heb. In Brugge, in een beschutte werkplaats wordt de drank afgewerkt, gebotteld en geëtiketteerd.’ Feliz wordt in eerste instantie gericht naar vrouwen die van het leven genieten, maar om uiteenlopende redenen (al graag eens) geen alcohol drinken. Uiteraard breidt de groep mensen die al eens alcoholvrij drinkt zich vandaag de dag snel uit. Denk maar aan de ‘Tournée Minerale’-beweging in februari.
Partnerschap Ghost in a Bottle en El Gusto Loco
Feliz is een co-creatie van het Hoeilaartse Ghost in a Bottle en El Gusto Loco uit Boom. Beide bedrijven hebben verschillende ambities met de aperodrank. Ghost in a Bottle werkt nauw samen met drankhandelaars en wil in 2021 een 250-tal Belgische drankhandelaars overtuigen om Feliz te verkopen. El Gusto Loco richt zich op evenementen en horeca en wil het drankje graag op tafel zien staan in de Belgische (sterren)restaurants. In totaal willen beide bedrijven graag zo’n 50.000 flesjes Feliz over de toonbank zien gaan in 2021. Ze willen dé referentie worden op het vlak van alcoholvrije dranken.