Nordic collection: Travelife certified award voor duurzaamheid

Nordic Collection, een van de leidende reisorganisaties in België en Nederland, mocht als tiende bedrijf in België de Travelife Certified Award in ontvangst nemen. De award is een erkenning voor de langetermijninspanningen en koploperspositie van Nordic Collection op het gebied van duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Meer dan 200 duurzaamheidscriteria: Om Travelife Certified te worden, moeten reisorganisaties voldoen aan meer dan 200 criteria op het gebied van office management, productaanbod, internationale zakenpartners en klanteninformatie. De Travelife standaard dekt de ISO 26000 Corporate Social Responsibility thema’s, inclusief milieu, biodiversiteit, mensenrechten en arbeidsverhoudingen, en is formeel erkend als volledig in overeenstemming met de door de VN ondersteunde Global Sustainable Tourism Criteria.

“We zijn fier dat we samen met Travelife grote stappen kunnen zetten om duurzaamheid steeds meer te integreren in onze organisatie. Het behalen van deze erkenning is een mooie mijlpaal en we blijven zeker verder innoveren op vlak van duurzaamheid”, aldus Maarten Raes, CEO en oprichter van Nordic.

De laatste jaren ziet de toerismesector wereldwijd een verschuiving naar duurzamer reizen. Zowel toeristen als reisorganisaties zijn zich meer bewust van hun ecologische voetafdruk en ondernemen stappen om deze te verkleinen. Zo zien we onder meer een grotere vraag naar en aanbod van milieuvriendelijke accommodaties, duurzame transportmiddelen en een voorkeur voor lokale en authentieke ervaringen boven massatoerisme. Volgens een rapport van de World Travel Tourism Council (WTTC) en Trip.com was in 2022 maar liefst 69% van de reizigers reeds actief op zoek naar duurzame reisopties. 75% gaf aan in de toekomst op zoek te willen gaan naar duurzame alternatieven.

Duurzame initiatieven

Nordic Collection zet in op duurzaamheid via verschillende initiatieven zoals het compenseren van de CO2 uitstoot van al hun reizen, een bewust selectieproces van duurzame partners, het stimuleren van duurzaam reizen bij hun klanten via tips om de ecologische voetafdruk op reis zo klein mogelijk te houden en interne duurzaamheid die je kan terugzien in bijvoorbeeld het gebruik van eco/bio/lokale/fairtrade producten, goed afvalbeheer en het stimuleren van carpoolen en gebruik van openbaar vervoer bij werknemers.

Naut Kusters, manager van Travelife voor touroperators: “Ik ben verheugd om te zien dat duurzaamheid in de reissector in een stroomversnelling raakt. De award van Nordic Collection zal andere bedrijven in Nederland en België inspireren om hetzelfde pad te volgen”.