Prowein Dusseldorf 2026

NIEUWE NORMEN VOOR DE WIJN- EN GEDISTILLEERDE DRANKENINDUSTRIE ProWein, ‘s werelds toonaangevende vakbeurs voor wijn en gedistilleerde dranken, omarmt verandering en geeft een gedurfde nieuwe richting aan de branche. De nieuwe positionering komt tot uiting in een frisse visuele identiteit waarin de kleuren van verschillende nationale vlaggen zijn verwerkt en die de onderscheidende diversiteit en internationale aanwezigheid van ProWein als innovatief platform in de B2B-sector symboliseren. Onder de naam ProWein Düsseldorf wil het de huidige marktuitdagingen aanpakken met het inspirerende motto ‘Shape, Create, Elevate’ en actief voorop lopen in de transformatie van de branche.

“Wij definiëren ons niet alleen door ons verleden, maar ontwikkelen ProWein Düsseldorf consequent tot dé toonaangevende beurs. Innovatief en wendbaar blijven is essentieel, zeker in een uitdagende marktsituatie zoals we die nu doormaken. Net zoals elke deelnemer in de wijn- en gedistilleerde drankenindustrie nu zijn strategie zorgvuldig moet heroverwegen en aanpassen, nemen ook wij onszelf kritisch onder de loep – en geven we ProWein Düsseldorf energie met frisse, innovatieve ideeën”, zegt Marius Berlemann, Chief Operating Officer van Messe Düsseldorf.

Vormgeven, creëren, verheffen

Het nieuwe motto van ProWein Düsseldorf is “Shape, Create, Elevate”. Het is een oproep aan de industrie om de toekomst actief vorm te geven, consequent innovatie te stimuleren en business te genereren. De kern van de transformatie wordt gevormd door een nieuw opgericht Buyers Concierge Team, meeslepende elementen, een nieuwe look met duidelijke branding en een radicaal impactvol halconcept.

Nieuw opgericht Buyers Concierge Team

Met de oprichting van het speciale Buyer Concierge Team, dat op maat gemaakte oplossingen presenteert aan internationale topkopers, zorgt ProWein Düsseldorf ervoor dat de wereldwijde koperselite naar Düsseldorf wordt getrokken. In de beginfase zal het team zich richten op kopers uit de VS, Canada, Oost-Europa en Scandinavië. Deze nieuwe strategische intuïtie zal het grootste deel van de investeringen vertegenwoordigen die voor de nieuwe vitrine in Düsseldorf worden gedaan.

Voor kopers binnen een straal van 350 kilometer rond Düsseldorf biedt de organisator op alle drie de beursdagen dagbezoeken aan ProWein Düsseldorf aan door middel van centraal gecoördineerde, gratis bustransfers vanaf belangrijke locaties in Duitsland, België en Nederland in het kader van de nieuw ontwikkelde ProWein Düsseldorf Express Service. Dit wordt mogelijk gemaakt door de centrale ligging van Düsseldorf ten opzichte van deze regio’s, waardoor kopers uit Duitsland, België en Nederland gemakkelijk bereikbaar zijn.

“Met onze innovatieve aanpak om kopers uit het buitenland en uit heel Europa aan te trekken en het extra aanbod op het gebied van transportinfrastructuur laten we de branche zien dat een bezoek aan ProWein Düsseldorf nog nooit zo eenvoudig is geweest”, aldus Marius Berlemann.

Intensievere matchmaking-mogelijkheden

Ook de in 2025 nieuw geïntroduceerde matchmaking tool “Fair Match” is verfijnd en verder ontwikkeld. Op ProWein Düsseldorf 2026 gaat ProWein nog een stap verder en biedt het o.a. een centraal gelegen Live Fair Match Arena in de beurshallen aan. Een baanbrekend nieuw concept, het Insight-to-Action Framework (I2A), zal worden geïntroduceerd, gebaseerd op inzichten uit een uitgebreide branche-enquête. Deze innovatieve aanpak heeft tot doel beurzen opnieuw te definiëren door de relevantie en efficiëntie te vergroten en te zorgen voor betere matches tussen exposanten en bezoekers. Verdere details over het I2A-raamwerk en de implementatie ervan zullen in de komende weken worden vrijgegeven.

Innovatieve functies om het comfort te verbeteren en de bezoekerservaring te verbeteren

Immersieve ervaringen en festivalachtige elementen staan centraal. ProWein Düsseldorf biedt de industrie daarmee nieuwe impulsen en concrete oplossingen voor de toekomst:

Het podiumprogramma van ProWein Agora biedt meer dan 12 uur inspirerende en marktrelevante korte lezingen, panels en keynotes op de beurs en daarbuiten in de wijn- en gedistilleerdindustrie. Als locatie voor visionaire gesprekken en als inspiratiebron is de ProWein Agora Stage gewijd aan het verkennen en beïnvloeden van toekomstige onderwerpen. Door zijn boeiende Visionary Talks, innovatieve formats en internationale sprekers verandert de Agora Stage in een leidend platform voor verandering. Het staat als een baken van vooruitgang, dient als katalysator en aanjager voor nieuwe ideeën.

De ProWein Zero-afdeling in hal 5 is volledig opnieuw ingericht en biedt voor het eerst ook sterke dranken en interactieve ervaringen zoals impulsproeverijen. De ProWein Stryling-sectie is een unieke reis door de wereld van de mousserende wijnen bij ProWein Düsseldorf. Het zal ook een sprankelende bar hebben in hal 4 met snelheidsproeverijen en -sessies die hier ook plaatsvinden.

Nieuwe zaalopstelling

De nieuwe indeling van de hallen 1 tot en met 7 biedt voldoende ruimte voor de ongeveer 4.000 exposanten op ProWein. Ze profiteren allemaal van een grotere zichtbaarheid, terwijl bezoekers genieten van kortere afstanden tussen de stands en duidelijkere structuren. De zeer populaire ProSpirits-ruimte zal voor het eerst twee hele hallen in beslag nemen – een duidelijk teken van de ontwikkeling van de markt.

Eerste editie van ProWein Düsseldorf in 2026

Het nieuw gevormde ProWein Düsseldorf vindt plaats van 15 tot 17 maart 2026, met 4.000 exposanten uit meer dan 60 landen, waaronder ongeveer 500 exposanten op ProSpirits – het gedeelte van de beurs dat een divers en internationaal assortiment sterke dranken uit meer dan 50 landen presenteert.