VLAM en APAQ-W voeren samen actie om Belgisch rundvlees te promoten in eigen land. Hiervoor wordt ingehaakt op het verschijnsel van foodtrucks, die tegenwoordig zo populair zijn.
Dit najaar zetten de promotiediensten uit beide landsdelen alle zeilen bij om rundvlees van eigen bodem op een positieve manier in de schijnwerpers te zetten. Mensen overtuigen doe je eerst en vooral door ze de lekkere smaak en geslaagde bereiding van een product te laten ervaren.
Vandaar de keuze voor een foodtruck.
Een foodtruck, speciaal voor Belgisch rundvlees, zal voor het eerst ingezet worden in de Waalse studentensteden bij de start van het nieuwe academiejaar. Mons bijt de spits af op 18 september. Studenten worden er getrakteerd op een steak sandwich, waarbij fijne plakjes Belgisch Witblauw gecombineerd worden met raketsla, zonnebloempitten en zongedroogde tomaatjes, het geheel wordt afgewerkt met een mayonaise van truffel. Een ander hapje dat wordt uitgedeeld is de wrap steak. Deze makkelijke take away bestaat uit strips van steak van Belgisch Witblauw afgewerkt met een tapenade van rode paprikacurry met ijsbergsalade en trostomaatjessalsa.
Verder wordt gemikt op jonge horecaprofessionals. De foodtruck wordt binnengeloodst op de belangrijkste horecavakbeurs van ons land, Horeca Expo in Gent (19 – 23 november). Hier zullen rundveehouders zelf het gesprek aangaan met de bezoekers en zo wat inkijk geven in de boerenstiel en het verhaal achter het lekkere Belgische rundvlees. Uiteraard zijn er ook hier proevertjes voorzien.
En dan zijn er nog de workshops die voor meer toelichting en achtergrond zorgen bij Belgisch rundvlees. Op zondag 19/11 brengt vleesambassadeur Guy Vancauteren, vroeger chef-uitbater van restaurant ’t Laurierblad in Berlare, een workshop over het verhaal van Belgisch Witblauw. Op woensdag 22/11 staat de workshop ‘koken met Belgisch rundvlees’ o.l.v. Jong Keukengeweld-chef Alex Verhoeven, met hoog rock&roll-gehalte, geprogrammeerd.
Bedoeling is om ook in 2018 nog soortgelijke acties te doen met de nieuwe foodtruck. Daarbij kan ook gedacht worden aan de navolging van de succesvolle parkingacties met varkensvlees die momenteel lopen in samenwerking met enkele supermarktketens.