Geteeld op terroirs, half chistes, half kalksteen, heeft de AOP Saint-Chinian, gelegen ten noordwesten van Béziers, zijn unieke karakter te danken aan dit dubbel facet! Een gloednieuw logo, gecombineerd met doortastende communicatie speelt op deze dualiteit in om een nog duidelijkere identiteit te claimen.
De “S” en de “C” lopen door elkaar en roepen de naam Saint-Chinian op, maar niet alleen. “Met dit nieuwe logo wilden we het beeld van onze AOP heroriënteren op zijn terroir, geboren uit een zeldzame geologie die afwisselend in het noorden, metamorfe schisten uit het primaire tijdperk en in het zuiden, de klei-kalksteen van de “Saint-Chinian range”, een geologische mix als gevolg van de ineenstorting van de Pyreneeën-Provençaalse keten ten tijde van de vorming van de Middellandse Zee”, legt Roger Martin, voorzitter van de cru, uit. Door te jongleren met de initialen en de ampersand van het logo kan de consument met een op de flessen aangebracht logo snel een cuvée herkennen die afkomstig is van een schist of kalksteengrond, of die overeenkomt met een mengsel.
De mi-mi :
In een brochure uitgegeven door het syndicaat van de benaming, worden in een visuele parallel, de kenmerken van elk universum – half leisteen/half kalksteen, half berg-/half plateau, half kreupelhout… -, de geologische tohu bohu aan de oorsprong van deze diversiteit, de variatie ervan op het vlak van biodiversiteit en het profiel van de wijnen, in kaart gebracht. Vier films van 1,30 minuut zullen ook worden uitgezonden op sociale netwerken om de rijkdom en de uitwisseling te illustreren die deze dualiteit van de AOP Saint-Chinian biedt, in ontspannen en amusante scènes. “Ons communicatieplan geeft prioriteit aan de dynamiek van de interactie met consumenten, kopers en proevers, met het oog op eenvoud, duidelijkheid en efficiëntie”, kondigt Elisabeth Poux, voorzitter van de communicatiecommissie en wijnbouwer, aan.
Faca à Face
Face à Face”, leuke workshops, masterclasses, pairing van eten en wijn, maar ook themawandelingen in de terroirs, elke gelegenheid is bevorderlijk voor een echte concurrentie tussen de wijnbouwers van elk terroir van de AOP Saint-Chinian, met ondersteunende proeverijen en uitleg. Het doel van het spel? Om het publiek in staat te stellen de wijnjaren te vergelijken en de invloed van elk terroir op de uitdrukking van een wijn te begrijpen. En omdat de dorst naar uitmuntendheid ook de geest van de concurrentie scherpt, zullen de Virtuose wijnbouwers, professionals, critici, journalisten, sommeliers, … – blijven uitnodigen om de grote wijnen van de appellatie te evalueren dankzij een verticale rangschikking over drie wijnjaren. Verrassing: na de 2020-editie van Les Virtuoses zouden andere evenementen in de toekomst geïnspireerd kunnen worden door deze aanpak om uitzonderlijke wijnen te promoten, het hele jaar door… En soms zullen deze ‘drie’ zich virtueel uitdrukken!
In cijfers
1982, datum van de Saint-Chinian AOC classificatie voor de roden en rosés; 2004 voor de blanken en de 2 gemeenschappelijke benamingen (Saint -Chinian-Berlou en Saint-Chinian-Roquebrun). 3.100 hectare aangegeven verspreid in 20 dorpen. Gemiddelde productie 100.000 hl/jaar, geproduceerd door 90 particuliere kelders en 8 coöperatieve kelders. Deze productie omvat 80% rode wijnen, 15% rosé, 5% wit. www.saint-chinian.com