In innovatieve duurzaamheidsprogramma’s
Vliegen naar een duurzamere toekomst met SAUDIA. Saudi Arabian Airlines (SAUDIA) streeft ernaar een toonaangevende luchtvaartmaatschappij te zijn die haar verantwoordelijkheid voor het milieu en de samenleving erkent en duurzaamheidsbeheer als een integraal onderdeel van haar bedrijfsstrategie beschouwt. Het doel is om in de toekomst duurzaam vliegen te bevorderen en de eigen uitstoot te minimaliseren. Als onderdeel van deze doelstelling zet SAUDIA zich in voor verschillende duurzaamheidsprojecten en nieuwe milieuvriendelijke initiatieven:
MENA Region Voluntary Carbon Market Initiative: SAUDIA is de eerste luchtvaartpartner die deelneemt in het MENA-region Voluntary Carbon Market Initiative, dat vorig jaar werd gelanceerd. Als onderdeel van de visie van Saoedi-Arabië om tegen 2060 netto nulemissie te bereiken en de impact op de klimaatverandering te verminderen, heeft het Public Investment Fund (PIF) de vrijwillige koolstofmarkt opgericht. Het initiatief weerspiegelt de belangen van bedrijven die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen door middel van initiatieven en nieuwe innovaties, zoals het uitbreiden van hernieuwbare energie of het bevorderen van groene waterstof. Partners in deze markt zijn vijf toonaangevende Saoedi-Arabische bedrijven, waaronder SAUDIA.
The Sustainable Flight Challenge (TSFC): De actieve integratie van samenwerking met de klant is een ander duurzaamheidsinitiatief van SAUDIA. SAUDIA heeft ‘s werelds eerste duurzaamheidslaboratorium tijdens de vlucht uitgevoerd, waarbij gasten van vlucht SV227 van Jeddah naar Madrid op 12 mei 2022 betrokken waren. De gasten aan boord werd gevraagd naar ideeën voor milieuvriendelijkere vliegreizen, zowel vóór vertrek op de luchthaven als vóór aankomst op de bestemming. In totaal werden 150 interessante ideeën verzameld van passagiers en SAUDIA-teamleden. Tijdens dezelfde vlucht implementeerde SAUDIA ook het Green Points programma en beloonde passagiers voor hun bijdrage aan de bescherming van het milieu. Door hun maaltijden te selecteren bij het online inchecken, kunnen SAUDIA gasten de verspilling van voedsel en verpakkingen die op de vuilnisbelt terechtkomen verminderen en ook het gewicht aan boord reduceren, waardoor brandstof wordt bespaard.
eVTOL: In samenwerking met de in München gevestigde start-up Lilium investeert SAUDIA in emissievrije vliegreizen. Daartoe heeft de Saoedische nationale luchtvaartmaatschappij plannen om 100 van de Lilium-Jet elektrisch aangedreven luchttaxi’s aan te schaffen om point-to-point en naadloze hubverbindingen binnen Saoedi-Arabië te bedienen. De elektrische start- en landingsjets hebben een bereik van 175 kilometer en bieden plaats aan maximaal 6 passagiers. Met deze samenwerking investeert SAUDIA in een innovatief eVTOL-netwerk, een landelijk netwerk van luchttaxi’s in Saoedi-Arabië dat tot doel heeft duurzaam toerisme in het land te bevorderen.
Formule E: Als officiële luchtvaartpartner van de eerste elektrisch aangedreven motorsportraceserie Formule E en titelpartner van de inaugurele SAUDIA Ad Diriyah E-Prix, heeft SAUDIA dit jaar een nieuwe campagne gelanceerd om Formule E-fans wereldwijd met elkaar in contact te brengen en de duurzame sport te promoten.