Consumenten zetten de toon voor wat ze willen zien in de winkel, en Delhaize merkte op dat ze meer lokaal, biologisch en fairtrade willen. Delhaize biedt uiteraard al een selectie van Belgische wijnen en schuimwijnen aan, maar heeft besloten om er voor het eerst 2 voor te stellen op de wijnbeurs. De consumenten zullen de Meerdael en de Triturus 2017/2018 kunnen ontdekken. Als pionier die in de jaren ’90 het eerste bio-assortiment van de grootdistributie voorstelde, is de evolutie van het biologische wijngamma voor Delhaize een vanzelfsprekendheid. De aankopers van Delhaize ontmoeten steeds meer bezorgde wijnboeren die volop voor de productie van biowijnen willen gaan. We kunnen zien dat er voor dit voorstel een publiek is in de winkels. De nieuwe stijging van 10% tussen 2017 en 2018, waardoor we een volume van 1,2 miljoen liter kunnen bereiken, is hiervan het bewijs. De trend die zich nu aftekent op dit gebied, is dat biologische landbouw de norm wordt. De volgende evolutie is het aanbieden van biodynamische wijnen. Wijnbouwers die deze methode gebruiken, hanteren bepaalde technieken om de kwaliteit van hun bodem te verbeteren en de wijnstok te helpen zichzelf te versterken. Ze maken onder meer gebruik van preparaten op basis van ingespoten of gemacereerde planten en de maankalender voor een betere afstemming tussen de plant, de bodem en de maaninvloeden.
Het aanbod van fairtrade-wijnen op de markt is nog steeds zeer beperkt. Er is wel vraag naar meer duurzame en milieuvriendelijke producten bij de consumenten. Daarom lanceert Delhaize nu 2 referenties van biologische en fairtrade-wijnen rechtstreeks uit Chili: Bonastro Cabernet Sauvignon en Bonastro Sauvignon, die zowel biologisch als fairtrade zijn. Het aanbod van fairtrade-wijnen op de markt is echter nog steeds zeer beperkt.
Opvallende formaten
Ook op gebied van formaten en houders veranderen de trends. Delhaize test en implementeert enkele initiatieven zoals de splinternieuwe wijnzak. Dit nieuwe formaat, dat afgelopen lente werd gelanceerd en het equivalent van een magnum bevat (1,5l) heeft het publiek reeds voor zich gewonnen. Er zijn reeds 20.000 wijnzakken verkocht in de Delhaize-winkels. Dit formaat is gemakkelijker op te bergen in een koelkast en is ideaal voor uitstapjes buiten, zoals een picknick.
De experts van de wijnkelders van Delhaize zijn ook op zoek naar innovaties om het leven van wijndrinkers gemakkelijker te maken. Er wordt nagedacht over een alternatief voor de bag-in-box van 5 liter. De kleinere formaten van 3 liter lijken in dit geval populairder te zijn bij de consumenten. Delhaize hoopt dit formaat binnenkort te introduceren om tegemoet te komen aan de vraag van haar klanten. In de wijnkelders van Delhaize wordt jaarlijks 20 miljoen liter wijn gebotteld, waarvan 35% in bag-in-box formaat. Op de productielijnen van de wijnkelders in Molenbeek wordt elke 3 seconden 1 bag-in-box-zak geproduceerd. Ook de volumes van kleine flessen (25 en 37,5 cl) veranderen.
Perfect samenspel tussen wijn, kaas en charcuterie
Tussen de talloze gerechten om van te genieten met goede wijn, zijn kaas en charcuterie een ideale optie wanneer u vrienden wilt ontvangen zonder uren achter het fornuis te moeten doorbrengen. Het is echter noodzakelijk om te weten hoe de wijnen het best kunnen worden gecombineerd. Delhaize heeft daarom beslist om haar klanten een duwtje in de rug te geven door hen advies te geven, in het bijzonder via de leaflet die gedurende de hele looptijd van de Wijnbeurs beschikbaar zal zijn in de winkels. Experts in de categorieën wijn, kaas en charcuterie hebben de kwestie onderzocht om originele en smakelijke combinaties voor te stellen. Zo kunt u bijvoorbeeld genieten van een Château Juguet met een Brie de Meaux AOP voor een succesvolle Cheese & Wine. Als perfect begin van een maaltijd kunt u genieten van een heerlijke Saumur De Chanceny met een rauwe ham uit de Belgische Ardennen van Taste of Inspirations.
Vier weken met promoties op 150 wijnen en schuimwijnen
De wijnbeurs is een echte buitenkans voor wijnliefhebbers die hun collectie willen uitbreiden, mét aanzienlijke kortingen. Van 21 februari tot 20 maart 2019 biedt Delhaize een rijke selectie van 150 wijnen en schuimwijnen te koop aan uit haar ruime assortiment. Tijdens deze vier weken kunnen de Delhaize-klanten genieten van een reeks uiterst voordelige aanbiedingen: 2+1 gratis bij aankoop van identieke flessen of kortingen van 20% of 30% op geselecteerde wijnen, champagnes, cava’s en schuimwijnen. Gedurende de hele actie zal Delhaize elke week een andere 1+1 aanbieding voorstellen.
Een limited edition Wine Premium Box op www.delhaize.be
En de Vinolution eindigt niet als de deur van de winkel achter je dichtgaat. Delhaize.be biedt een “Wine Premium Box” aan tegen een prijs van €39,99 (in plaats van €79,97), die 3 wijnen bevat die geselecteerd zijn door experts en goedgekeurd door critici (scores van 90 of hoger door 2 wijncritici). Deze doos is verkrijgbaar in een beperkte oplage van 500 exemplaren.