Bruno Andreu’s recente verhuizing naar Montblanc in de Hérault regio geeft een kwalitatieve impuls aan wijnhandel in de Languedoc. Met 500.000 verkochte flessen in 2018 en 8 nieuwe wijnjaren in voorbereiding, was het succes onmiddellijk merkbaar.
Het zal voor de wijnhandelaars in de Languedoc nodig zijn om met deze nieuwe naam rekening te houden. Bruno Andreu, voorheen actief in kasteel La Condamine Bertrand, keert terug naar de Occitaanse regio met een totaal nieuw project dat een reeks wijnen voor de toekomst wil aanbieden en tegelijk de kwaliteiten van de Languedoc Roussillon in de kijker stelt. Het nieuwe merk moet een degelijk design meekrijgen, over de verpakking van elke wijn wordt nagedacht om de klant de exclusiviteit van de origine te garanderen.
Van Condamine Bertrand naar Maison BA
Hij had zijn 20e verjaardag kunnen vieren als marketing- en productiemanager bij Château La Condamine Bertrand, een prestigieus landgoed in de Languedoc dat hij in ere hielp herstellen met een groei van 50% in Europa en toegang gaf tot de Aziatische markten, maar de meningsverschillen tussen de families hebben er anders beslist. Op 47-jarige leeftijd besliste Bruno Andreu een ander project op te starten. “Ik vertrok in december 2017 met mijn team en mijn knowhow, een voorraad wijnen, een distributiecontract om deze voorraad te verkopen en een voorraad vaten…. evenwel zonder gebouwen en zonder merknamen,” vertrouwt hij ons toe. In de buurt van Béziers, nabij de opkomende Pézenas-appellation, investeren Bruno en Emmanuelle Andreu in Montblanc, in een oude Languedoc-wijnkelder die dankzij grote investeringen een nieuw leven meekreeg. “De wijnmakerij was omgetoverd tot een theater, alles was verlaten”, vertelt Bruno, die meer dan 200.000 € investeerde in de renovatie van meer dan 1000m2 aan gebouwen. Het afgelopen jaar werden renovatie- en bouwwerkzaamheden, dak- en elektriciteitsreparaties uitgevoerd, oenologische apparatuur aangekocht tot revival van dit wijnbouwgebied.
Een internationaal succes
In januari 2018 werd Maison Bruno Andreu opgericht, de start van een nieuw avontuur. Bruno Andreu deelt zijn wijnen in 4 niveaus in: de Pays d’Oc IGP gamma’s niveau van de instapmodellen, het “aromatische” merk van de cépagewijnen, de traditionele AOP-domeinen en -kastelen (gerijpt in kuipen of vaten) en de ikonen, de Premiumwijnen van Maison BA. “Mijn hele team volgde me in dit nieuwe project. Klanten vertrouwden ons ook en moedigden ons aan”, zegt Bruno Andreu, die verheugd is om in 2019 in twintig landen over de hele wereld de marketing van 700.000 flessen en de lancering van 8 nieuwe jaargangen aan te kondigen. Ruim 98% van de in 2018 verkochte wijnen was voor de export bestemd. Ondanks zijn overstap heeft Bruno Andreu de ziel van een ‘wijnboer’ behouden met 200 vaten in rijping en blinkt uit in de kunst van het creëren van grote wijnen, aangepast aan de markten waarop hij zich richt. Bruno Andreu wil zich niet opwerpen als “négociant”, maar wel als “créateur de vins”, met de ambitie om altijd op zoek te gaan naar nuggets van de grote Languedoc-terroirs, dankzij de inkoop van de prestigieuze benamingen en onafhankelijke wijnbouwers uit de regio (Tautavel, Caramany, Minervois, Pézenas, enz.).