Tentoonstelling in de Royal Gardens in Venetië, één van de grootste collecties hedendaagse kunst ter wereld.-
illycaffè presenteert de nieuwe illy Art Collection voor de Biennale Arte 2022, geïnspireerd door het thema van de 59th International Art Exhibition, The Milk of Dreams.
De ontwerpers van deze nieuwe collectie zijn 6 kunstenaars, met elk een verschillende stijl en geografische herkomst, die door Cecilia Alemani, curator van de Biennale Arte 2022, geselecteerd werden. Deze 6 kunstenaars zijn Cecilia Vicuña, die onlangs de Lion d’or gewonnen heeft voor haar werk, Felipe Baeza, Giulia Cenci, Precious Okoyomon, Alexandra Pirici en Aki Sasamoto. Ze hebben de kopjes met hun creatie tot leven gebracht en zo een unieke collectie ontworpen die verschillende disciplines samenbrengt, waaronder de beeldhouwkunst, schilderkunst, poëzie, fotografie en choreografie.
De kunstcollectie van illy is geïnspireerd op het thema van de Biennale Arte 2022, The Milk of Dreams. Dit thema is op zijn beurt geïnspireerd op het boek van Leonora Carrington waarin de Britse schrijfster en kunstenares een magische wereld beschrijft waarin het leven voortdurend opnieuw uitgevonden wordt via de verbeelding en waarin iedereen kan veranderen, zich kan transformeren en zichzelf kan overstijgen.
“Hoewel ze allemaal op het emblematische espressokopje van illy gewerkt hebben, is elke kunstenaar erin geslaagd om dit kleine alledaagse voorwerp om te vormen tot een venster op hun eigen verbeeldingswereld. Ik zou graag willen dat wie een van deze kopjes in zijn handen houdt, de aanwezigheid van de kunstenaar voelt als een denkbeeldige reisgezel en dat hij met de tijd een intieme en persoonlijke relatie opbouwt met deze visionaire geesten,” legt de curator van de Biennale Arte 2022, Cecilia Alemani, uit.
De nieuwe collectie voor de 59ste internationale kunsttentoonstelling is eveneens een belangrijk moment: de emblematische kopjes, die een alledaags voorwerp omvormen tot een doek voor een aantal van de meest vooraanstaande kunstenaars ter wereld, bestaan nu 30 jaar. Om deze verjaardag te vieren huizen de Koninklijke Tuinen in Venetië van 20 april tot 30 juni een tentoonstelling van de meest markante momenten in de 30-jarige geschiedenis van de illy Art Collection.
Deze illy Art Collection drukt de banden van illycaffè met de wereld van de kunst perfect uit, aangezien zij erin geslaagd is om in kopjes de artistieke talenten van zes meesters en van de grootste hedendaagse kunsttentoonstelling ter wereld uit te drukken,” legt Cristina Scocchia uit. “Het partnerschap van het bedrijf met de wereld van de hedendaagse kunst is dertig jaar geleden begonnen en weerspiegelt het verlangen van illy om gestalte te geven aan haar eigen idee van schoonheid, zodat wie van een espresso van illy geniet tegelijkertijd het aroma van de unieke melange van illy en de visuele en tactiele ervaring van een espressokopje beleeft.”
De collectie is beschikbaar voor trouwe klanten van 19 tot 28 april in een exclusieve avant-première voor Italië via de e-shop, in de winkels van het merk en in de winkel van de Biennale Arte 2022, in verschillende formaten: 6 espressokopjes € 136,00 – 6 cappuccinokopjes € 166,00 – 2 espressokopjes € 51,00 – 2 cappuccinokopjes € 61,00
De collectie is beschikbaar in Belux en Frankrijk op illy.com en in de winkels van het merk illy vanaf half mei.
TENTOONSTELLING “30 JAAR ILLY ART COLLECTION” te Venetië
illycaffè viert 30 jaar illy Art Collection met een tentoonstelling in de Koninklijke Tuinen van Venetië. De tentoonstelling toont 114 collecties en 459 verschillende kopjes ontworpen door 125 internationale kunstenaars. Het is een van de grootste collecties hedendaagse kunst ter wereld.
De presentatie van de illy Art Collection is geïnspireerd door de Koninklijke Tuinen en roept het beeld van een tuin op waarin de kopjes de bloemen weergeven en de industriële architecturale decoratie opgaat in de natuur.
ILLY SUSTAINART
Het project illy sustainArt werd in 2007 aangevat als een manier om het engagement van het bedrijf ten opzichte van de hedendaagse kunst te verbreden door relaties op te bouwen met opkomende kunstenaars in ontwikkelingslanden. Het project is een uitdrukking van de onvermijdelijke en natuurlijke band met de producerende landen waar het bedrijf zijn grondstoffen aankoopt.
De illy sustainArt Prize is een belangrijk onderdeel van het project. Hij wordt elk jaar door het bedrijf uitgereikt aan opkomende kunstenaars die geselecteerd worden ter gelegenheid van Artissima in Turijn en ArcoMadrid. De prijs biedt een concrete kans op zichtbaarheid, experimenteren en groei via studiebeurzen en tentoonstellingsprojecten.
KOFFIE: HET GOEDE EN HET MOOIE
De filosofie die het bedrijf ertoe aanzette om een versneld communicatiekanaal te openen met de hedendaagse kunstwereld is gebaseerd op een ruimere interpretatie van het concept “koffiecultuur.” Het drankje dat ons elke morgen wakker maakt, door het stimulerende effect van de cafeïne, is een drankje dat tijdens de dag een heel nieuwe betekenis verwerft met het pure plezier van het ritueel. Diezelfde koffie die onze zintuigen fysiek wakker maakt, wordt een kans om elkaar te ontmoeten, met elkaar te praten en elkaar intellectueel te stimuleren. Koffie heeft hierbij een fysiologische maar ook een esthetische, sociale en intellectuele waarde,
illy streeft naar schoonheid aangezien dit eigen is aan de melange en het evenwicht van de aroma’s en smaken. Alle ingrediënten zijn namelijk zo gekozen en gemengd om een harmonieus resultaat te bereiken. Koffie heeft ook een visuele component: een espresso volgens de regels van de kunst heeft een intense hazelnootkleur en een crema met een “tijgerstreep,” een herinnering aan de exotische afkomst van koffie. Dat is echter niet het hele verhaal.
De schoonheid waar illycaffè naar streeft houdt verband met het Oudgriekse begrip kalokagathìa, gevormd door een combinatie van kalòs (mooi) en agathòs (goed), waarbij een nieuwe betekenis ontstaat: goedheid en schoonheid zijn onlosmakelijk met elkaar verweven en zijn van elkaar afhankelijk. Dat is het ideaal dat we nastreven: De eenheid van het mooie en het goede dat kenmerkend is voor de hoogtepunten van menselijke perfectie, waarbij de ethische en esthetische dimensie geïntegreerd worden.
Voor een bedrijf als illycaffè dat duurzame kwaliteit nastreeft is de zoektocht naar schoonheid niet iets dat er op de tweede plaats bijkomt. Deze zoektocht is integendeel een essentieel onderdeel van de bedrijfscultuur en bedrijfsethiek. De beste koffie die de natuur te bieden heeft, is een idee dat een hele waaier aan andere ideeën omvat. Het is een overkoepelend begrip van de wereld dat hulde brengt aan de prachtige plaatsen waar koffieplanten groeien en waar de bonen geoogst worden; elegante bars en verfijnde conversaties tussen intellectuelen; en kunst, design en door kunstenaars ontworpen kopjes. De belangstelling van illy voor schoonheid en kunst in het algemeen heeft zich ook uitgebreid tot vele andere gebieden. Het bedrijf helpt om kunst en cultuur te verspreiden en steunt kunstenaars, instellingen en internationale tentoonstellingen.