Diageo wordt 20!

Het voorbije weekend vierde Diageo plc, de maker van enkele van de meest iconische dranken ter wereld, zoals Johnnie Walker-whisky, Smirnoff-wodka, Tanqueray-gin en Guinness-stout, zijn 20e verjaardag. Diageo ontstond op 17 december 1997 door de fusie tussen Grand Metropolitan plc en Guinness plc en is intussen uitgegroeid tot wereldwijd marktleider op het vlak van alcoholische dranken, die worden verkocht in 180 landen. De afgelopen 20 jaar zijn de aandelen van Diageo met 340%, percentages berekend door vergelijking van de cijfers op 17 december 1997 en 4 december 2017, gestegen, het marktkapitaal groeide met 440%, winst per aandeel berekend op basis van cijfers van 30 juni 1998 en 30 juni 2017, en de winst per aandeel (netto posten) ligt 220% hoger.

Deze mijlpaal vierde de directie samen met de 30.400 werknemers van deze onderneming. Van een tijdscapsuleceremonie in de Cardhu-stokerij in Schotland, de thuisbasis van Johnnie Walker, tot de medewerkers in Lagos, Nigeria en Sydney in Australië, die allemaal samen het glas heffen, in dit geval een glas Johnnie Walker Black Label. Speciaal ter gelegenheid van deze verjaardag opende Ivan Menezes, CEO van Diageo, samen met het getalenteerde team van Scotch Whiskey Blenders en de andere leden van het senior management, de London Stock Exchange.

Ivan Menezes, CEO van Diageo: “Ik ben ontzettend trots op wat we de afgelopen 20 jaar bereikt hebben en dat zouden we niet gekund hebben zonder het engagement en het talent van al onze vroegere en huidige medewerkers. Diageo is een jong bedrijf dat is gebouwd op de fundamenten van de tomeloze ondernemingszin van John Walker, Pierre Smirnoff, Charles Tanqueray, Arthur Guinness en vele anderen – en hun geest leeft ook vandaag nog in ons voort.”

“Onze merken zijn overal ter wereld onlosmakelijk verbonden met feest en vrolijkheid. Vandaag klinken we dus niet alleen op de groei van onze merken en zaken, maar ook op de manier waarop we zakendoen. We hebben al heel wat bereikt op het vlak van diversiteit en inclusie, we houden onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk en ondersteunen gemeenschappen wereldwijd om de schadelijke gevolgen van alcoholmisbruik te verminderen.”

Mijlpalen:

•Diageo plc ontstaat door de fusie van Grand Metropolitan en Guinness. In december 1997 trekt de onderneming naar de beurs: de London Stock Exchange en de New York Stock Exchange.

•In 2001 verwerven Diageo en Pernod Ricard de Canadese onderneming Seagram’s, dat alcoholische dranken op de markt brengt. Daardoor treden de Canadese whisky Crown Royal en Captain Morgan-rum toe tot de Diageo-merken.

•In 2007 lanceren we ons programma Water of Life om mensen in Afrika te voorzien van zuiver drinkwater en efficiënte rioleringssystemen. Sinds die lancering bereikte het programma al ruim 10 miljoen mensen in 21 landen.

•In 2008 vormen de Nolet Family en Diageo een nieuwe onderneming, waarbij beide partijen elk de helft van de aandelen in handen krijgen, om de Ketel One-wodka te verkopen, op de markt te brengen en te verdelen.

•In 2008 lanceert Diageo DRINKiQ, een online tool om consumenten te helpen verstandig om te springen met alcohol, ook als ze beslissen om helemaal geen alcohol te drinken.

•In 2008 lanceert Diageo in Latijns-Amerika en het Caraïbisch gebied het vaardighedenprogramma Learning for Life. Dat programma loopt nu al in ruim 40 landen en bereikte al meer dan 120.000 mensen.

•In 2011 wordt Diageo door de overname van een controlebelang in Shui Jing Fang de allereerste wereldwijde onderneming met een meerderheidsaandeel in de snel groeiende Chinese White Spirits-categorie.

•In 2011 verwerft Diageo ook Mey Içki, de Turkse marktleider voor sterkedrank.

•In 2012 neemt Diageo in Ethiopië Meta Abo Brewery en in Brazilië Ypióca Cachaça over.

•In 2013 begint Diageo met de overname van United Spirits Limited in India.

•In 2013 is Diageo de eerste onderneming actief in alcoholische dranken die de UN Women’s Empowerment Principles ondertekent.

•In 2015 krijgt Diageo Don Julio (tequila) volledig in handen.

•In 2016 wordt Diageo in de Thomson Reuters Diversity and Inclusion Index genoemd als een van de 25 meest diverse en inclusieve ondernemingen.

•In 2017 neemt Diageo het snel groeiende Casamigos (tequila) over.

•In oktober 2017 kondigt Diageo aan dat het gaat investeren om twee verloren gegane stokerijen nieuw leven in te blazen: Port Ellen en Brora.

•In 2017 viert Diageo het feit dat het al 1 miljoen ‘verantwoord-drinken-ambassadeurs’ heeft opgeleid en het lanceert zijn campagne Drink Positive om mensen aan te zetten tot gematigd alcoholgebruik en om alcoholmisbruik te voorkomen.