Deze ‘kleinschalige !‘ wijnbeurs was dit jaar aan haar zesde editie toe. Het is een initiatief van Essencia do Vinho met Joao Roseiro als centrale draaischijf die zijn ganse gezin bij de organisatie betrekt, organisatie waarbij de classificatie ‘kleinschalig’ zich vooral op de kleinere wijnboeren richt, een wijnbeurs met meer dan 100 enthousiaste producenten, kan je immers moeilijk ‘kleinschalig’ noemen.
Typerend voor deze wijnbeurs is het respect voor de terroirs en de traditionele wijnmakerij, de meeste wijnen zijn volgens artisanale procedures aangemaakt, bovendien vind je hier geen grote industriële producenten. De wijnbeurs ging reeds voor de derde keer door in Cais Novo een entrepot uit de 18de eeuw met zicht op de Douro en oude los- en laadkaai. Een ideale locatie gezien ze tegelijkertijd een perfect onderkomen biedt aan de extra elementen van de beurs. Organisatie waarbij elke producent gelijke kansen krijgt en zijn gans assortiment op één enkel wijnvat moet ontplooien.
Simplesmente … Vinho combineert aldus Joao wijn en food maar legt ook de nadruk op andere artisanale waarden zoals kunst en muziek. Een aantal lokale kunstenaars zorgden voor een persoonlijke benadering van het thema wijn. De beide beursdagen werden trouwens afgesloten door een gratis muziekconcert. Zowel Orquestra Fina als Jazzband 7, die voor het eerst in een nieuwe formatie optrad, konden het publiek enthousiasmeren en gaven de wijndegustatie een extra sfeervol tintje. De toegang tot de concerten is trouwens in de toegangsprijs begrepen. Voor 18€ krijgt de wijnliefhebber een dagpas met degustatieglas, toegang tot het concert en mag je onbeperkt proeven.
Voor het foodgebeuren creëerden restaurants DOP, Carvaio en Delicatum een tijdelijke pop-up met leuke knapperige gerechtjes die de impact van de alcohol moesten beperken.
De wijnbeurs is van 11 tot 14 uur voorbehouden voor professionele uit de wijnbouw, vanaf 16 uur heropenen de deuren tot 22h30 voor het grote publiek. Deze dualiteit is erg interessant voor de exposanten gezien ze op deze manier de professionele impressies op perfecte wijze aan de appreciaties van het ruime publiek kunnen testen. De beurs is bovendien een uitstekende gelegenheid om Porto als veelzijdige wijnstad te profileren, wijnstad die naast ‘port’ ook tal van andere juweeltjes kan aanbieden.
Deze wijnbeurs zorgt aldus economieminister Manuel Caldeira Cabral voor een degelijke ondersteuning van de Portugese economie. Ook de kleine wijnboeren exporteren naar het buitenland en zorgen voor naambekendheid die eveneens belangstelling opwekt voor andere producten en specifiek de Portugese landbouw in de kijker stelt. De schrille contrasten die in Portugal worden weergevonden tussen de verschillende regio’s inzake landschappen en klimaatzones, tussen het eerder erg frisse noorden en het zeer warme, mediterrane zuiden, zorgen trouwens voor een uitgebreid assortiment landbouwproducten. De toegevoegde waarde van dit en andere regionale initiatieven is aldus Jorge Monteiro, President van ViniPortugal nauwelijks te becijferen. Het respect voor de terroirs, figuurlijk residu van de eerder conservatieve wijnmakers, maar ook voor vele authentieke Portugese wijnrassen stimuleren het oenotoerisme, vooral gepromoot door de jonge garde van wijnboeren, en brengt bezoekers ook met andere Portugese producten in contact. Porto is het kloppende en stimulerende hart van diverse wijnregio’s. De terroirs van de Douro bieden naast de portwijn tal van andere verrassingen, maar de omringende wijnregio’s zoals Vinho Verde, Tras-os-Montes, DAO, Minho en Bairrada, kunnen hun producten via Simplesmente … Vinho in het daglicht plaatsen.
ViniPortugal heeft aldus Jorge Monteiro een project opgestart om de wijnen uit deze regio’s in de nabije toekomst maanden op een intense manier te promoten in de Benelux en Noorwegen. Dit project stelt vanzelfsprekend de kwaliteit van de Portugese wijnen in de kijker, maar besteedt evenzeer aandacht aan de diversiteit en originaliteit van het wijnaureool. Het is de bedoeling om via masterclasses een aantal restaurateurs te benaderen, bovendien wordt het aanbod via de invoerders verruimd en moeten ook nieuwe invoerders in deze landen worden aangetrokken. De lokale foodpairing wijn en regionale producten is stevig onderbouwd maar via deze masterclasses wil ViniPortugal ook de gastronomie in voornoemde landen en hun lokale specialiteiten door een selectieve pairing gaan ondersteunen. Een aantal ambassadeurs zal zorgen voor een aangepaste selectie Portugese wijnen. In alle stilte hoopt ViniPortugal dat dit initiatief een aantal restaurateurs zal overtuigen om hun wijnkaart met kwalitatieve, originele Portugese wijnen te verruimen.
Een aantal ervaringen bundelen we de komende dagen in enkele regionale toppers waarbij o.m. Dao, Minho, Vinho Verde, Tras-os-Montes, Bairrada en vanzelfsrpekend de centrale regio Douro aan bod komen.
Simplesmente … Vinho, gewoonweg wijn, reikt duidelijk veel verder dan het in de kijker stellen van regionale wijnen, het moet voor alle regionale wijnbouwers een perfecte marketingtool worden om naast de grote broers, de kwaliteit van de Portugese wijnen bij een breed internationaal publiek als prioriteit voorop te stellen en hierdoor de export op te krikken.