Het champagnehuis Ruinart kondigt met veel genoegen de samenwerking aan met kunstenaar Liu Bolin. Zijn kunst zal te zien zijn in de vorm van een fotoreeks en op houten kisten waarin een Blanc de Blancs-jeroboam zit.
Deze Chinese kunstenaar trekt jassen aan die hij vervolgens tijdens een performance beschildert. Nu gebruikt hij die jassen als bekleding voor champagnekisten, in een gelimiteerde oplage van tien genummerde exemplaren.
Elegantie, vakmanschap en licht zijn de trefwoorden van het oudste van alle champagnehuizen. Deze waarden werden als vanzelfsprekend doorgetrokken in het vroege kunstengagement van het huis. Al in 1896 deed Ruinart een beroep op de Tsjechische kunstenaar Alfons Mucha voor het ontwerp van een – in die tijd opzienbarende – affiche. Ruinart koestert dat artistieke engagement nog steeds: het champagnehuis steunt grote internationale kunstbeurzen en geeft elk jaar carte blanche aan een hedendaagse kunstenaar. Via de originele en creatieve visie van kunstenaars geeft het huis uitdrukking aan zijn erfgoed, geschiedenis en savoir-faire.
Zo konden we in het verleden kennismaken met de silhouetbeelden van Jaume Plensa, een hommage aan Dom Thierry Ruinart. Georgia Russell maakte een grootse sculptuur als eerbetoon aan de rijke geschiedenis van het huis, zijn Grootboek en het werk van de medewerkers in de champagnekelders. Er waren de portretten van Gideon Rubin, die op zoek ging naar de oprichters van het champagnehuis en zich verdiepte in de iconische figuren uit de wereld van Ruinart. We mogen zeker de foto’s van Erwin Olaf niet vergeten, die bijzonder onder de indruk was van de diepte en de enorme afmetingen van de krijtkelders of crayères. We eindigen dit kunstoverzicht met de nieuwe foto’s van Liu Bolin, gemaakt tijdens een verblijf in augustus 2017, waarin de kunstenaar, de keldermeester en het productiepersoneel als het ware ‘verdwijnen’. Daarmee wil de kunstenaar het savoir-faire en de betrokkenheid van de medewerkers van het oudste champagnehuis tot uiting brengen. Al deze originele en unieke creaties van vermaarde kunstenaars houden de uitstraling en het engagement van Ruinart in de hedendaagse artistieke wereld levendig.
Het is moeilijk om een kunstenaar als Liu Bolin te definiëren, gezien zijn traject en de vele vormen die zijn oeuvre aanneemt. Liu Bolin werd geboren in 1973 in Binzhou, in de provincie Shandong, ten zuidoosten van Peking, als jongste telg in een kroostrijk gezin. Hij volgt als enige van het gezin een kunstopleiding, hoewel zijn vader dat een onbenullige keuze vindt. Hij behoort tot de generatie waarvan de artistieke productie samenhangt met de ingrijpende veranderingen die het land doormaakt.
Bolin studeert aan de universiteit van Shandong en specialiseert zich in de beeldhouwkunst. Van 1995 tot 2005 geeft hij tekenles. In die periode leert hij het artistieke milieu van Beijing East Village kennen, waar kunstenaars aan performancekunst doen. In 2005 ontdekt hij deontruimingen van traditionele huizen in de buitenwijken van Peking, die moeten worden gesloopt om de hoofdstad te moderniseren voor de Olympische Spelen van 2008. Om zijn onmacht en stil protest over die sloop te uiten, maakt hij de eerste foto van zijn reeks ‘Hiding inthe City’.
Tot 2008 wordt het werk van Bolin gekenmerkt door politieke en sociale thema’s, met onder meer een reeks voor muren waarop propagandaslogans staan voor de Chinese communistische partij. Vanaf 2009 stopt hij steeds meer kritische boodschappen over de consumptiemaatschappij in zijn foto’s. Hij schept beelden die eerst aantrekken, maar vervolgens verrassen en verontrusten, om uiteindelijk in het geheugen gegrift te blijven