DE WERELDWIJDE REFERENTIE VOOR FOOD SERVICE IS TERUG: VIJF LEERRIJKE DAGEN DIE BOL STAAN VAN DE NIEUWIGHEDEN
Sirha Lyon, de niet te missen afspraak voor de professionals uit de horeca, het hotelwezen en de voedingssector blaast 40 kaarsjes uit in 2023 en viert feest van 19 tot 23 januari in Eurexpo Lyon. Voor deze verjaardag editie verwent Sirha Lyon de bezoekers met vijf dagen vol onvergetelijke Food Service-ervaringen en een voorproefje van de dynamieken die de markt van morgen zullen aansturen. Spotlight op de belangrijkste ontmoetingen van deze editie en op een selectie van nationale en internationale experts die hun laatste innovaties komen onthullen.
Op Sirha Lyon 2023 stellen meer dan 4000 exposanten en merken hun innovaties, producten en nieuwe smaken voor! Met zowat 70.000 m2 die helemaal gewijd zijn aan het exposantenaanbod, vertegenwoordigt Sirha Lyon een veelheid aan expertise, specialisme en vakkennis.
De duizenden exposanten en merken van Sirha Lyon 2023 trakteren de professionele bezoekers op een hele resem innovaties, de ene nog veelbelovender dan de andere. Een 100% plantaardig alternatief voor zalm, bedacht door PLNT. Een bruisend drankje op basis van CBD ontwikkeld door NAKA, een onverschrokken en creatieve onderneming die op zoek gaat naar nog nooit eerder geproefde smaken. Een alcoholvrij drankje van formaat dat de heilzame werking van CBD wil populariseren. Papieren bestek geproduceerd door Sabert, een van de toonaangevende namen op de markt van het duurzaam verpakken van levensmiddelen. Dankzij dit nieuwe bestekgamma – stevig, handig en milieubewust – kan de productie van plastic drastisch worden verminderd.
De plek voor uitwisseling tussen de experts van de sector en om de gastronomische cultuurstromingen uit de hele wereld extra te belichten: dit jaar telt Sirha Lyon 14 internationale paviljoenen die onder meer Italië, Spanje, België, Griekenland en Japan vertegenwoordigen. Nieuw op deze editie is het Saoedische paviljoen van 300 m² dat zijn aanbod komt voorstellen aan de professionals uit de sector. Ook niet te missen: het Canadese paviljoen van 75 m² dat dit jaar Sirha Lyon opluistert. Canada is trots op zijn reputatie van fabrikant van kwaliteitsvolle producten en biedt in zijn paviljoen een uitgebreid gamma van artikelen aan, waaronder diverse soorten olieën, geestrijke en RTD-dranken (Ready To Drink), sauzen en specerijen, en ook roomijs.
Wie Sirha Lyon zegt, zegt ook honderden voordrachten, interessante getuigenissen, masterclasses, demonstraties, presentaties en wedstrijden op een oppervlakte van 140000 m2. “Sirha Lyon is en blijft een absolute must voor alle professionals van de Food Service, het hotelwezen en de voedingssector. Dit gastronomische treffen dat jaar na jaar de professionals van vandaag en morgen evolueert, inspireert en beïnvloedt dankzij de vele hoogtepunten en de talrijke exposanten die op de afspraak zijn. Dit jaar zetten we meer dan ooit in op de actuele problemen en we hopen dat deze editie de grote aantallen bezoekers die we in Eurexpo verwachten, zal uitdagen,” Luc Dubanchet, directeur Sirha Food en Sirha Lyon, bij GL events.
Inzoomen op de SIRHA Innovation Awards, een door de exposanten gewaardeerde bekroning. De iconische prijzen van Sirha Lyon – de Sirha Innovation Awards zetten de beste innovaties van het jaar in de kijker in drie categorieën: Producten/drank/ingrediënten; Apparatuur en uitrusting; Technologieën en diensten. De 12 innovaties die de jury van experts hebben weten te overtuigen op 15 december laatsleden worden op 19 januari bekroond op het podium van het Sirha Food Forum en zijn gedurende het volledige salon te bekijken in de Sirha Innovations-ruimte.
Het Sirha Food Forum, de plek voor uitwisseling en expressie, bevindt zich in het centrum van het salon en ontvangt gedurende 5 dagen meer dan 80 sprekers, professionals, onderzoekers en experts in hun respectieve domeinen. Van consumptie tot productie, met een zijsprong naar de plaats van de mens en de culinaire creativiteit, worden op deze plek de huidige uitdagingen van de industrie in de verf gezet en hier wordt ook de toekomst voorbereid.
Voor de derde opeenvolgende keer strijkt het Start-updorp neer op de Place des Lumières in Eurexpo, in samenwerking met Crédit Agricole en het programma Le Zesteur. Het dorp van 250 m2 verwelkomt dit jaar niet minder dan 30 start ups, een bundeling van startende bedrijven die oplossingen bedenken en uitwerken voor de professionals van de Food Service, het hotelwezen en de horeca.
De Bocuse d’Or inspireert elk jaar het universum van de gastronomie door 24 chefs uit de hele wereld op de voorgrond te plaatsen. De Coupe du Monde de la Pâtisserie (Wereldbeker Patisserie), groot internationaal evenement ter promotie van de patisserie-ambacht, brengt 19 teams van 3 ploeggenoten samen om verschillende uitdagingen aan te gaan over het thema ‘klimaatverandering’.
Op het Championnat Européen du Sucre d’Art (Europees Kampioenschap van de Suikerkunst) draait het bij de kandidaten enkel en alleen om suiker. De International Catering Cup verenigt professionals uit de wijde wereld die een commerciële activiteit uitoefenen in het traiteurdomein (charcuterie, restaurant, hotel, patisserie …). De World Burger Contest vestigt de aandacht op de afkomst en de kwaliteit van de producten, ondersteunt de lokale productie, versterkt het milieubewustzijn en voert strijd tegen voedselverspilling.
De professionele bezoekers kunnen de innerlijke mens versterken in het restaurant Sirha Cuisine ‘Kiss The Ground’ – experimenteel en immersief concept rond het thema van de planeet Mars – en in het nieuwe Sirha Meat & Grill dat volledig gewijd is aan het vlees en gericht is op het valoriseren van het product en de uitmuntendheid van de keten. Daarnaast voorziet Sirha Lyon op verschillende locaties in Eurexpo, samen met Nomad Kitchens (organisator van het Lyon Street Food Festival), foodcourts met Aziatische en wereldkeuken