Uitnodiging voor Belgische chocofans om mee te doen met zijn missie. Op 31 maart en 1 april opent Tony’s Chocolonely de deuren van de ‘Free Chocolate’ Pop-Up aan 3 rue Jean Stas in Brussel. In de Pop Up draait het allemaal om chocolade en komen bezoekers op een smaakvolle manier meer te weten over Tony’s missie. Tony’s is in 2005 opgericht door de Nederlandse journalist Teun van de Keuken (‘Tony’) om 100% slaafvrij de norm te maken in chocolade. Niet alleen hun eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd.
In de Pop Up is er uiteraard heel veel chocolade om te proeven. Maar nog veel belangrijker: je leert op een spraakmakende manier meer over de huidige misstanden in de cacao-industrie en over Tony’s ‘sweet solution’ voor deze problemen. Een uit de hand gelopen 1 april grap? Absoluut niet: juist bittere noodzaak! Gedurende twee dagen, van 10.30 uur tot 18.30 uur, is de ‘Free Chocolate’ Pop Up dé plek waar chocoladeliefhebbers hun chocohart op kunnen halen.
Tony’s Chocolonely is een impactbedrijf dat chocolade maakt, niet andersom. Het is hun missie om 100% slaafvrij de norm te maken in chocolade. Dit doen ze door aan de ene kant zoveel mogelijk chocofans bewust te maken van de huidige ongelijkheid in de cacao-industrie. En aan de andere kant door zelf het goede voorbeeld te geven en andere chocolademerken te inspireren om dit voorbeeld te volgen. Tony’s laat zien dat chocolade maken anders kan. In smaak én in hoe ze samenwerken met cacaoboeren. Zo betalen ze altijd de prijs voor een leefbaar inkomen aan boeren voor hun 100% traceerbare cacao. Tony’s nodigt andere chocoladebedrijven uit om dit ook te doen, want alleen samen kunnen we de norm in de industrie veranderen en systematische problemen zoals illegale kinderarbeid, moderne slavernij en ontbossing oplossen.
Ester van Dusseldorp, Duchess Chocopreme en Country Manager Benelux, licht toe: “Tony’s Chocolonely wil alle chocolade wereldwijd 100% slaafvrij maken. Dus ook in België! Met deze Pop Up willen we alle Belgische chocofans uitnodigen om mee te doen met onze missie. Want alleen samen kunnen we een nieuwe norm neerzetten in de industrie met een eerlijke prijs voor cacaoboeren.”
Fun fact: een Belg eet ongeveer 6 kilo chocolade per jaar – goed voor meer dan 33 Tony’s repen, die ook nog eens allemaal in België worden geproduceerd. Belgen zijn behoorlijke fiere chocoladeliefhebbers dus.
Wil jij meer weten over hoe Tony’s en hoe we er samen voor zorgen dat van al die chocolade cacaoboeren ook een eerlijk stuk krijgen? Kom dan langs bij de ‘Free Chocolate’ Pop-Up, proef de chocolade en doe mee met onze missie!
Tony’s Chocolonely is een impactbedrijf dat chocolade maakt. De visie van Tony’s Chocolonely is 100% slaafvrije chocolade. Niet alleen hun eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Het bedrijf werd in 2005 opgericht door 3 journalisten van de Keuringsdienst van Waarde nadat ze ontdekten dat ‘s werelds grootste chocoladefabrikanten cacao kochten van plantages waar kinderarbeid en moderne slavernij voorkomt. Sindsdien zet Tony’s Chocolonely zich in voor de bewustmaking en uitbanning van ongelijkheid in de chocolade-industrie. Tony’s Chocolonely geeft het goede voorbeeld door directe, langdurige relaties op te bouwen met cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust, hen een hogere prijs te betalen en samen te werken om de onderliggende oorzaken van moderne slavernij en kinderarbeid op te lossen.
Tony’s Chocolonely wil de hele industrie inspireren om 100% slaafvrij de norm te maken in chocolade. Zij geloven dat een beter bedrijf de norm moet zijn, niet de uitzondering. Het merk is uitgegroeid tot een van de marktleiders in Nederland en de repen zijn nu bijna wereldwijd verkrijgbaar, met vestigingen in Nederland, de VS, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België en Zweden. Tony’s Chocolonely is B-Corp en Fairtrade gecertificeerd.