De eerste lentekriebels kondigen zich eindelijk aan en dat betekent dat er terug volop verse groenten en fruit van eigen bodem beschikbaar zijn. De ideale gelegenheid voor Coöperatie Hoogstraten om het nieuwe seizoen officieel in te luiden met een feestelijke opening op vrijdag 31 maart. De coöperatie zorgt al 90 jaar voor vers vakmanschap op het bord. Een missie die meer dan ooit aanslaat. De combinatie van traditioneel vakmanschap, liefde voor het product en een hart voor de planeet resulteren in de smakelijkste verse groenten en fruit waarvan alleen al het uitzicht en het aroma je doen watertanden.
Aardbeien zijn voor Coöperatie Hoogstraten al decennia – sinds 1933 om precies te zijn – het sterproduct. In België en buiten de landsgrenzen gegeerd voor hun volle, gerijpte smaak met een perfecte balans tussen zuur en zoet. Op marketingvlak doet de coöperatie er alles aan om de promotie en verkoop van aardbeien te ondersteunen. Een jubileumjaar vraagt om speciale middelen dus lanceert Coöperatie Hoogstraten begin mei “de week van Hoogstraten” onder de noemer “Hoogstraten… Dan is’t goe!”. Een week lang zal Hoogstraten Aardbeien centraal staan in het leven van elke Belgische consument. Horen, zien en beleven, dat is het motto van deze nieuwe campagne. Een groots influencerevent vormt de kick-off en in primeur zal er ook een kersverse radiospot te horen zijn. Daar komt nog bij dat de aardbeiverpakking speciaal voor deze week in een ander jasje wordt gestoken. Aan de hand van een QR-code kan de consument niet alleen meer ontdekken over het verhaal achter Hoogstraten Aardbeien en hun herkomst, ze zullen ook unieke videocontent kunnen bekijken op onze vlogwebsite. Bedoeling is om onze klanten nog beter te informeren en te inspireren.
En Hoogstraten is zoveel meer dan enkel aardbeien. Hoogstraten telers zijn trendsetter in het jaarrond telen van de allerlekkerste tomaten met een zeer ruim en inspirerend assortiment en vanaf de lente zijn er ook paprika’s en komkommers beschikbaar. In de zomermaanden kan de Belgische consument eveneens genieten van heerlijke Hoogstraten bessen (blauwe bes, framboos, braambes en kiwibes) en kersen. Sinds vorig jaar zijn er zelfs rasechte Belgische mini-watermeloenen beschikbaar bij Hoogstraten, duurzaam geteeld en lekker lokaal.
Ook in een jubileumjaar houdt de coöperatie vast aan de traditie om een kist aardbeien te veilen voor het goede doel. Dit jaar werden onze stralend rode aardbeien gekocht door Group Achiel De Witte aan de prijs van € 500 per 500 gram. Door de inbreng van Coöperatie Hoogstraten, in naam van alle telers, werd de opbrengst verdubbeld. Achiel De Witte is tevreden met zijn aankoop. “Door deze aardbeien aan te kopen, willen wij benadrukken dat het lokale aardbeiseizoen terug van start is gegaan. We zijn verheugd dit te kunnen doen in samenwerking met Hoogstraten Aardbeien, de steunpilaar van ons eigen merk Cebon dat we in co-branding met Hoogstraten in de markt zetten. Dat we hiermee ook nog ons steentje kunnen bijdragen aan een goed doel dat zich inzet voor jongeren, is mooi meegenomen!”
Coöperatie Hoogstraten is één van de belangrijkste Belgische afzetorganisaties voor verse groenten en fruit met een omzet van ongeveer 300 miljoen euro. Vanuit Hoogstraten leveren we het hele jaar rond aan Belgische en internationale supermarktketens, groothandelaars en exportfirma’s. Samen met onze meer dan 200 actieve tuinders, zorgen onze 125 vaste medewerkers er dagelijks voor dat onze klanten kunnen genieten van verse groenten en fruit van hoge kwaliteit, vol smaak en met respect voor duurzaamheid.
Het bedrag van € 8.000 werd overhandigd aan JEZ!, een organisatie die volledig in het teken staat van jongeren die het moeilijk hebben. Het jongerencollectief wil thema’s op de kaart zetten waar jongeren van wakker liggen, maar hen ook aan het woord laten en hun stem verspreiden. Jongeren van vandaag hebben immers de ongelofelijke kracht om een positief verschil te maken voor de wereld van morgen. Jessica Bouhez van JEZ!: “We danken Group Achiel De Witte en Coöperatie Hoogstraten ontzettend voor dit mooie bedrag. Het zal verdeeld worden onder verschillende initiatieven die allemaal tot doel hebben om jongeren te ondersteunen. De verkoop van een kist aardbeien voor het goede doel is een mooie traditie en wij waren echt onder de indruk van het verloop van de aardbeiverkoop.”
Coöperatie Hoogstraten kijkt het nieuwe seizoen positief tegemoet. Ondanks de vele uitdagingen die op ons pad liggen, investeren wij volop in de toekomst. De lancering van ons nieuwe extranet voor kopers is hiervan een mooi voorbeeld. Door te streven naar digitalisering zetten we bewust in op betere en efficiëntere partnerships, niet alleen met kopers maar ook met telers. Daarnaast dragen wij als coöperatie ook bij aan een duurzamere maatschappij door te investeren in hernieuwbare energie. Begin maart werden er meer dan 3.600 extra zonnepanelen geplaatst op de daken van onze loodsen waardoor het aandeel zonne-energie bij Coöperatie Hoogstraten meer dan verdubbelt. En onze inspanningen eindigen niet hier. De basisgedachte van onze coöperatie, samenwerken om tot een zelfde doel te komen, zal ons in staat stellen om op zoek te gaan naar kansen in een dynamische en uitdagende omgeving