Brussels Beer Project (BBP), bekend om zijn originele en verfrissende bieren, kondigt trots een spannende nieuwe samenwerking aan met Chrostin, een gevierde illustratrice/cartooniste uit Antwerpen. Deze samenwerking brengt de wereld van craftbier en artistieke expressie samen, resulterend in een limited-edition juicy IPA die de levendige geest van zowel Brussel als Antwerpen belichaamt. De Stone Crush is voor een beperkte tijd verkrijgbaar in geselecteerde horecazaken in Antwerpen.
Kunst en Ambacht verenigd
“We houden van Chrostin’s unieke expressie en energie!” zegt Sébastien Morvan, medeoprichter van BBP. “Van de naam tot de kleuren, ze kreeg volledig de vrije hand voor het ontwerp van dit bier. We stuurden haar een leeg canvas en lieten haar haar magie doen!”
Chrostin, een bekroonde cartooniste die bekend staat om haar vrouwelijke karakters, streefde ernaar om de levendige verhalen van twee iconische Belgische steden om te zetten in een zintuiglijke ervaring. Het resultaat is Stone Crush, een limited-edition Juicy IPA, gebrouwen in 100 hectoliter, met een tropisch hopprofiel. We nemen sterke toetsen van citrus, ananas en steenvruchten waar door het gebruik van een verrassende combinatie van verschillende hopsoorten. De moutbasis is zacht en biedt een toegankelijke drinkervaring. Het is het juiste bier voor de nazomer, dat perfect zal passen bij je volgende burger of frisse salade die je op een terras bestelt!
Chrostin’s ontwerp van het etiket bevat directe verwijzingen naar de diamantstad:
“Mijn inspiratie voor Stone Crush was de stad Antwerpen en het nachtleven. Ik speelde vroeger graag videogames, waaronder GTA Vice City. Ik heb specifiek voor het kleurenpalet gekozen van een plakkerige, warme zomeravond: paars, donkerblauw en felroze. Qua thematiek heb ik gekozen voor typisch Antwerpse elementen zoals bekende monumenten, diamanten en een Sinjoor. Het was een hele eer om een bierblikje te mogen ontwerpen voor BBP, zeker omdat het al lang op mijn bucketlist stond!”
Deze samenwerking met Chrostin illustreert het engagement van de brouwerij om bruggen te bouwen en verbindingen te bevorderen tussen de thuisstad en het noorden van het land.
BBP of de opkomst van een nationale craft beer speler
Opgericht in 2013 met een passie om het bierlandschap opnieuw vorm te geven, is Brussels Beer Project een belangrijke speler op het gebied van craft beer. Met zijn wortels in Brussel is de met het B Corp-label bekroonde brouwerij op weg geweest om experimenten te omarmen en bieren te creëren met een positieve impact. De jonge brouwerij heeft internationale erkenning gekregen door te exporteren naar 4 continenten en had zelfs zijn eigen bar in Tokyo. Nooit bang om tegen de stroom in te gaan, besloot Brussels Beer Project in 2022 om alle verre export buiten Europa stop te zetten om milieuredenen, een gedurfde zet die uniek blijft in de Belgische brouwerswereld. De brouwerij is nu vastbesloten om zijn positie als een nationale speler nog te versterken met een sterker bereik in heel Vlaanderen.
De steile klim in populariteit van Brussels Beer Project wordt onderstreept door indrukwekkende cijfers: meer dan 300 unieke bierrecepten ontwikkeld in 10 jaar, en 5500 crowdfunders die het project steunen. BBP staat bekend om zijn Delta IPA, de meest verkochte IPA in het land, of zijn Babylone, het eerste bier gemaakt van onverkocht brood, geprezen door de Britse kok Jamie Oliver. De brouwerij is ook de oorsprong van diverse samenwerkingen met makers en artiesten zoals Maison Dandoy of de Britse band Editors. Nu richt BBP zijn aandacht op een veelbelovend talent uit Antwerpen, Chrostin.
De Stone Crush is voor een beperkte tijd verkrijgbaar op geselecteerde locaties zoals Café Ernst, Speciale Belge en restaurant Veranda