Frisse wind binnen de oncologische zorg

Ex-borstkankerpatiënte Lies De Nyn lanceert met Moksi een stijlvolle lijn oncologische verzorgingsproducten met lef.

Meet Moksi, het gloednieuwe genderneutrale label dat zowel soelaas als kracht biedt aan oncologische patiënten. Dit dankzij een ‘no-nonsense’ aanpak en een reeks verzorgingsproducten die de immuniteit van de huid optimaliseren tijdens en/of na chemotherapie. Na maanden van wetenschappelijk onderzoek, testfases en productontwikkeling stelt ex-borstkankerpatiënte Lies De Nyn, op dit moment in remissie, met trots haar eerste Moksi productlijn voor. Het skincare label is daarmee een van de pioniers in de ontwikkeling van moderne oncologische zorg op Belgische bodem en doorbreekt het taboe rond kanker. ​Pre-order mogelijkheid vanaf 15 november

​MOKSI CARES : ​Tough questions, gentle care

​Lies is met Moksi vastbesloten om de taboesfeer rond kanker te doorbreken en de conversatie open te trekken. Hoe? Via een eenvoudige en directe benadering: “We sturen een reeks vragen de wereld in om het gesprek rond kanker aan te wakkeren en om zowel de mensen die kampen met de ziekte, champions, als de personen in de directe omgeving, supporters, te doen durven en laten spreken.” ​ — Lies De Nyn. ​De vragen dienen als conversatiestarter en vormen een vertrekpunt in de weg naar het bespreekbaar maken van kanker. Zowel voor de oncologische patiënt als voor de naasten die een rots in de branding willen zijn, maar waarbij het onderwerp zich nog te vaak in een donker hoekje schuilhoudt.

WAAROM DE PRODUCTEN VAN MOKSI?

Chemotherapie is allesvernietigend en veranderend voor de huid. Jeuk, roodheid, schilfering, verlies aan elasticiteit, … het zijn maar enkele van de ongemakken die plots de kop opsteken. Tot voor kort ontbrak een go-to merk voor oncologische patiënten dat zowel stijlvolle als veilige verzorgingsproducten aanbiedt en de huid helpt om sneller te herstellen.

“Het is niet omdat verzorgingsproducten als natuurlijk of duurzaam omschreven worden, dat ze automatisch ook goed zijn voor iedereen. Producten voor oncologische patiënten moeten bijvoorbeeld parfumvrij zijn, zonder parabenen, … en dan kom je al snel in een saai, wetenschappelijk hoekje terecht. Ik wil met Moksi wat meer pit en levendigheid brengen en de weg van wie ziek is makkelijker en aangenamer maken.” ​​​ — Lies De Nyn

​Met haar producten wil Lies dus verandering brengen binnen de oncologie en de negatieve connotatie die er vaak mee samenhangt ombuigen naar een bewuste keuze om de eigenwaarde bij patiënten hoog te houden.. Drie kernwaarden vormen daarom een belangrijke basis in het Moksi verhaal: Toegankelijkheid. Oncologische patiënten moeten dankzij Moksi niet zelf uitzoeken wat ze wel en niet mogen gebruiken tijdens hun behandeling. Specialisatie. Lies kiest bewust voor een sterke focus op productveiligheid en wetenschap. Haar producten bevatten enkel zuivere grondstoffen en zijn volledig vegan. Ze zijn ook niet geparfumeerd en vrij van etherische oliën, parabenen en gluten. Champions. Oncologische patiënten hebben al genoeg op hun bord, Moksi ontlast hen in hun weg

HOE?

‘Specialisatie’ is zonder twijfel de pijler waarmee Moksi zich het meest onderscheidt ten opzichte van andere verzorgingsmerken voor oncologische patiënten.

“Met Moksi probeer ik een bepaalde leegte en onwetendheid binnen de oncologische zorg op te vullen. Zowel voor de patiënt als voor de naasten die steun willen bieden. Zo kreeg ik tijdens mijn behandeling vaak producten cadeau om me te doen ontspannen zoals badparels of bodylotions. Maar deze kon ik niet gebruiken vanwege bepaalde bestanddelen waarop mijn huid slecht zou reageren. Met Moksi bied ik een veilig gamma aan om zowel zelf te gebruiken als om cadeau te geven. En hoewel ieders symptomen anders zijn, afhankelijk van de cocktail die je krijgt, werken mijn producten en ingrediënten in op de voornaamste problemen.” ​ — Lies De Nyn

​Immuniteit en bescherming ​: ​Na chemotherapie zijn alle immuniteitscellen (langerhanscellen) vernietigd en is de huid vaak het grootste deel van zijn eigen bescherming kwijt. De producten van Moksi helpen bij het opnieuw optimaliseren van de immuniteit en schermen de huid af van de omgeving. Die afscherming gebeurt op een niet-occlusieve manier, zodat de huid niet lui wordt (dat is bijvoorbeeld wel het geval met vaseline of minerale olie).

​​​Voeden, motiveren en hydrateren : ​Niet enkel de immuniteitscellen zijn beschadigd, maar ook de huidcellen, fibroblasten en stamcellen zijn vaak ernstig of zelfs helemaal verwoest. Huidcellen maken huidlipiden aan, maar na een zware behandeling lukt dat niet meer. De Moksi producten zijn gemaakt om die huideigen bouwstenen zo goed mogelijk te vervangen met als doel de huid van binnenuit te herstellen, de beste hydraterende stoffen aan te wenden en de stamcellen en fibroblasten te motiveren om hun taak te hervatten. ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

​​Huidmicrobioom : ​Het huidmicrobioom hydrateert, verwijdert het afval van de huid en beschermt ons tegen infecties, UV en vrije radicalen. In bepaalde gevallen beschermt het zelfs tegen huidkanker. Na chemotherapie sterft het huidmicrobioom echter af, waardoor de huid sneller gekoloniseerd kan worden door ziektekiemen uit de omgeving. De producten van Moksi zorgen ervoor dat het microbioom alle kansen krijgt om zich te herstellen.

​​WAT?

De verzorgingslijn van Moksi bestaat uit vijf producten: een shampoo, doucheboter, gezichtscreme, bodylotion en lippenbalsem. De producten zijn niet in staat om de schade van chemotherapie te beperken, daarvoor is een kuur te vernietigend, maar wel om je huid sneller te helpen herstellen en er terug mooi en gezond te laten uitzien. “De droom is om van Moksi het go-to merk te maken voor oncologische patiënten wereldwijd. Ik denk dan aan een uitgebreider gamma van producten, maar ook aan comfortabele kleding, hoofddeksels, voeding, .. Misschien zelfs aan Moksi winkels of events.” ​ — Lies De Nyn

De producten van Moksi (gaande van €19 tot €56) zijn voorlopig enkel verkrijgbaar op de webshop van het merk, er lopen gesprekken met apothekers en concept stores om de verkooppunten uit te breiden. ​