Ter gelegenheid van zijn 250e verjaardag doet Hennessy voor zijn Hennessy Very Special Limited Edition, een beroep op de vermaarde Amerikaanse kunstenaar Ryan McGinness.
Hennessy kondigt de vijfde editie van zijn Very Special Limited Edition aan met een ontwerp van de gerenommeerde Ryan McGinness. Het werk van de Amerikaanse kunstenaar is de nieuwste aanwinst in het kader van Hennessy’s samenwerkingen met wereldberoemde kunstenaars voor de Hennessy Very Special. Onder andere Futura, Os Gemeos en Shepard Fairey gingen hem voor. De samenwerking kadert ook in de lange artistieke traditie van Hennessy, met onder meer de recente Hennessy 250 Tour waarin ‘carte blanche’-creaties van wereldvermaarde moderne kunstenaars werden voorgesteld.
Centraal in de samenwerking met Ryan McGinness staan de elementenformaties uit zijn lopende project ‘Black Holes’. Het patroon in felle, fluorescerende kleuren siert niet alleen het etiket en de verpakking, maar wordt ook verwerkt in lokale installaties. “Ik wilde een bont ontwerp en kleurenpalet met felle kleuren die naar buiten toe stralen”, aldus Ryan McGinness.
Met het oog op een wederzijdse uitwisseling mocht de kunstenaar elementen uit de visuele merkidentiteit van Hennessy Very Special, waaronder het iconische wapenschild, onder de loep nemen en herwerken. In de nieuwe schets houdt een arm een bloem vast die op haar beurt bestaat uit een stralend oog dat lijkt te bloeien, een terugkerend sleutelelement in het werk van de kunstenaar. Voor zijn ontwerp besliste McGinness ook de gebruikelijke metagegevens van de fles (de ‘kleine lettertjes’ op het etiket) onderuit te halen en op een prominente manier te tonen in zijn eigen visuele taal.
McGinness verkent in zijn werk het idioom van elementen, verbindingen en mengelingen, een taal die hij vergelijkt met het creatieve proces van Hennessy: “De manier waarop ik mijn elementen en verbindingen combineer tot mengelingen vertoont gelijkenissen met het vakkundig mengen van hun ingrediënten. Voor Hennessy zijn de druiven de elementen, de eaux de vie de verbindingen en de blends de mengelingen.”
“Het werk van Ryan McGinness is gebaseerd op een fris en dynamisch gebruik van verschillende elementen, zowel kleuren als beelden, voor ontwerpen met een blijvende impact. We zijn dan ook bijzonder enthousiast over onze samenwerking met hem in het jaar waarin we onze 250e verjaardag vieren”, aldus Bernard Peillon, directeur en CEO van Hennessy. “Het nieuwe ontwerp van de Hennessy Limited Edition-fles belichaamt de passie en toewijding voor zijn vak, en laat dat nu precies dezelfde eigenschappen zijn die Hennessy al sinds 1765 nastreeft.”
In augustus is Ryan McGinness samen met Hennessy op wereldtournee vertrokken. Op het programma staan vier haltes in de Verenigde Staten (New York, Miami, Philadelphia en Los Angeles), waarna het gezelschap naar Rusland trekt.
In 2015 viert het Huis Hennessy de 250e verjaardag van een buitengewoon avontuur dat de families Hennessy en Fillioux al zeven generaties lang verbindt over vijf continenten. Hun verhaal begon in de Franse cognacstreek, de bakermat van waaruit het Huis generatie na generatie telkens het beste heeft gegeven van wat Moeder Aarde te bieden heeft. Dat eeuwenlange bestaan is te danken aan de mensen die, vroeger en nu, zowel lokaal als internationaal hebben gebouwd aan het succes van Hennessy. Maar het lange succesverhaal van Hennessy is evengoed het resultaat van de waarden die het Huis van meet af aan heeft gerespecteerd: een uniek vakmanschap, een voortdurende zoektocht naar vernieuwing en een nimmer aflatend engagement op het vlak van creaties, uitmuntendheid, nalatenschap en duurzame ontwikkeling. Vandaag zijn deze eigenschappen het keurmerk van een Huis – een kroonjuweel in de LVMH Group – dat de meest iconische en prestigieuze cognacs ter wereld produceert.
De Amerikaanse kunstenaar Ryan McGinness, geboren in Virginia, is een van de beroemdste visuele virtuozen van onze tijd. Al meer dan twintig jaar stelt hij zijn ontwerpen tentoon. In zijn lange professionele carrière is hij onder meer uitgeroepen tot ‘ster in de kunsten’ en ‘pionier van de nieuwe semiotiek’ door internationaal gerenommeerde kranten en magazines als The New York Times, Black Book en Vogue. Door zich sterk te richten op zijn oergevoel voor betekenis creëerde Ryan McGinness wereldvermaarde symboolgedreven talen in de moderne kunstwereld. Zijn werken prijken geregeld in prestigieuze galerieën en musea in de Verenigde Staten en daarbuiten, zoals het Museum of Modern Art, het Museum of Contemporary Art San Diego, het Virginia Museum of Fine Arts, het MUSAC in Spanje en de Misumi Collection in Japan.