Is de oplossing om rechtstreeks bij kleinschalige landbouwers die hun vak verstaan te kopen. Het principe is eenvoudig. Via het internet bestelt u wat u wilt, wanneer u wilt: fruit, groenten, brood, kaas, vlees, drankjes…Elke week spreekt La Ruche met u af op een vaste plaats, u haalt uw bestelling op en ontmoet de producenten op een gelegenheidsmarkt. De rol van een bijenkorf – de ruche uit de naam – bestaat erin een rechtstreeks contact tussen de producent en de koper tot stand te brengen. Het idee komt uit Frankrijk, maar vindt steeds meer ingang bij ons en dat is prima! We leven in een prachtige tijd waarin een nieuwe manier van consumeren ontstaat:-)
HET PRINCIPE?
Lokale producenten en consumenten met elkaar in contact brengen via een website en dit met de bedoeling een virtuele markt creëren, waar meerdere producenten samenkomen en de leden hun producten kunnen aanbieden. Elke week worden er verkopen georganiseerd, de “bijen” bestellen en betalen via het internet, om hun aankopen vervolgens op te halen in de “korf” waar ze ingeschreven zijn, op een vast uur en een vaste plaats.
HET VERHAAL ACHTER HET SUCCES
Het idee voor Boeren & Buren (La Ruche qui dit Oui!) kwam van culinair designer Guilhem Chéron en kreeg concreet vorm in 2011, toen hij zich associeerde met de informaticus Marc-David Choukroun. Het platform werd gelanceerd en oogstte meteen succes. Dat jaar gingen 24 Ruches open, met als eerste die in Le Fauga, bij Toulouse. In 2013 krijgt La Ruche qui dit Oui! een internationale dimensie en opent Ruches in andere Europese landen. Het concept is een succes en de gemeenschap blijft groeien.
In mei 2015 telde het bedrijf 750 Ruches in heel Europa, met meer dan 5.000 producenten en 140.000 ingeschreven klanten: een echte gemeenschap van liefhebbers van lokale producten die gezond, lekker en duurzaam willen eten is geboren!
GEBRUIKSAANWIJZING
De producent stelt zijn producten aan La Ruche voor via het internetplatform. Elke week selecteert de verantwoordelijke van La Ruche de producten die hij wil aanbieden. De leden worden op de hoogte gehouden dat de verkoop geopend is en plaatsen hun bestelling online. Op de distributiedag komen de leden hun producten ophalen bij de producenten.
DE SPELERS
DE PRODUCENTEN: 5 goede redenen om een ruche te bevoorraden: om van een nieuwe afzetmarkt te genieten; om een rechtstreekse band met de klanten te smeden; om niet met onverkochte waren te blijven zitten; om zonder engagement gebruik te kunnen maken van een flexibel systeem en om contacten te leggen met andere producten.
DE VERANTWOORDELIJKEN VAN DE RUCHES
Ze komen uit alle milieus, alle streken en hebben allerlei soorten carrières achter zich. Bedoeling is producten binnen een straal van 250 km te contacteren en tegelijk rekruteren de verantwoordelijken leden die lokale producten willen kopen.
5 goede redenen om een ruche te openen? De inwoners een kwaliteitsvolle voeding bieden; de landbouwers en ambachtelijke producten uit de streek steunen; een band smeden binnen de buurt of het dorp; op autonome wijze een project leiden en een bijkomend inkomen verdienen.
DE LEDEN
Waarom aansluiten bij een Ruche ? Om verse hoogwaardige producten te verbruiken en om producten te kopen voor een eerlijke prijs. Om een band te scheppen met de producenten, om tot een lokale gemeenschap te behoren en om op een nieuwe manier boodschappen te doen.
LA RUCHE IN EEN NOTENDOP
België ontsnapt niet aan de nieuwe trend, 58 Ruches werden opgericht sinds september 2013 (9 in Brussel, 37 in Wallonië en 12 in Vlaanderen), ze tellen 280 producenten, zijn goed voor 7.500 bestellingen van de ruim 46.000 leden, 70% van de Ruche-verantwoordelijken zijn vrouwen. De gemiddelde afstand tussen de producent en de Ruche bedraagt 32 km.
EEN SOCIALE EN SOLIDAIRE VORM VAN ONDERNEMEN
De site van la Ruche qui dit oui! stelt de technologie ten dienste van de sociale vernieuwing. Dankzij de distributie ontstaat opnieuw een economie gebaseerd op vertrouwen en groeit een gemeenschap. La Ruche qui dit oui! begeleidt de producenten binnen het netwerk in hun financieringsprojecten via de platformen Hellomerci en Kiss Kiss bank Bank.
Meer weten ? : https://beorenendburen.be