Geef Acht! Presenteer uw glas! Een nieuwe gin verschijnt op het appel van het publiek. En laten we duidelijk zijn, het gaat hier niet om een eenvoudige soldaat die de rangen van de spiritualiën komt vervoegen. Het gaat om niet minder dan een Colonel!
De belangstelling voor deze sterkedrank die in de 17de eeuw het daglicht zag, vermindert de laatste jaren niet, voor zover de kwaliteit op de afspraak is. Vertrekkend van deze vaststelling en van een gemeenschappelijk passie, hebben drie broers deze nieuwe alcohol vervaardigd volgens de regels van de kunst in de branderij van Biércée, die dit jaar haar 70ste verjaardag viert.
En hij mag er zijn, deze Colonel Gin! Met zijn zwarte kleding, die tegelijk sober en intrigerend is, valt hij op in het leger bestaande alcohols. Trots achter de barman van een hotel staand, op de toog van een fraaie brasserie of strategisch tentoongesteld in de privécollectie van een bewuste liefhebber, nodigt de Colonel ons uit om hem te proeven.
Een verhaal met meerdere smaken
Van een Colonel genieten, is een beetje zoals luisteren naar een spannend relaas, ‘s avonds bij het vuur, van een man die de ganse wereld heeft rondgereisd. Gedecoreerd met een ongewone Kruis van Malta, zou de Colonel het daglicht zien in 1917.
Wat vast staat, is dat zijn talrijke expedities hem eerst op Afrikaanse bodem hebben gebracht, waar hij zijn aroma’s van zwarte cacao haalde, en vervolgens op de oevers van de Middellandse zee, waaruit hij, al bij de eerste slok, een paar bijzondere aroma’s distilleerde. Tegelijk complex en evenwichtig, verdient de Colonel meer bekendheid.
Wanneer hij naar waarde wordt gedronken, laat het distillaat subtiel zijn indrukwekkend kruidenregiment spreken: mout, lavendel; citroen, tijm, sinaasappel, peper, cacao, basilicum, jeneverbes en kruidnagel. Dit bataljon van niet minder dan 10 zorgvuldig geselecteerde kruiden in combinatie met de ambachtelijke vervaardiging schenken aan deze edele drank een authentiek karakter die snel zijn pluimen zal verdienen bij zij die een betere gin weten te appreciëren. In negen stappen, werd het zegevierend traject van de Colonel uitgestippeld met de vakkundige medewerking van vermaarde restauranthouders en barmannen.Tegelijk robuust en verfijnd, is de Colonel een schot in de roos. Zijn lengte in de mond weerspiegelt nauwgezet zijn secure vervaardiging. Hij behoeft geen bijzondere ornamenten om de consument te verleiden. Een basilicumblaadje en een citroenschil volstaan om de andere aroma’s op te roepen.
Drie wapenbroers
Hoewel ze gevestigd zijn in Londen, Antwerpen en Brussel voor hun respectievelijke jobs, hebben de Kortrijkse broers Pierre, Nicolas en Alexandre Indekeu de familieband niet uit het oog verloren. Hun gemeenschappelijke passie voor gin hebben hen gedreven om dit nieuw recept en het merk Colonel te ontwikkelen. Voor Pierre, die belast is met de operationele ontwikkeling van de distributie van het merk, is de uitdaging even ambitieus als spannend: “De voorliefde van het publiek, zowel als jong als oud, voor gin neemt niet af. In België en elders, blijven de consumenten, of het nu gaat om eenvoudige consumenten of onstilbare consumenten, kwaliteitsvolle gins en het ritueel dat gepaard gaat met de degustatie, appreciëren”. Op de website colonelgin.be reconstrueert de legende van de Colonel, een perfectionist maar ook een levensgenieter, een bijzonder ritueel om de waardige erfgenaam van deze hooggeplaatste onder de geestrijke dranken aan te duiden. De broers Indekeu hebben beter dan wie ook begrepen dat een product van hoogstaande kwaliteit, gewapend met een mooi verhaal, de harten en de monden van een veeleisend publiek voor lange tijd zou kunnen veroveren. Belgisch, authentiek en duurzaam, het mooie verhaal van de Colonel Gin of Gin Colonel is nog maar net begonnen.