Deze maand lancering van nieuwe creaties van meervoudige sterrenchef in alle Sushi Shop winkels. Anne-Sophie: “ Mijn creativiteit wordt gestimuleerd door producten, producenten, creatieve universums die anders zijn dan de mijne, door mensen met een rijke en diverse levensloop. Deze ontmoetingen voeden mijn verbeelding en mijn kennis. Ze vormen een rode draad in mijn leven, die wordt gevoed door een onverzadigbare nieuwsgierigheid.
Het partnership met Sushi Shop is het resultaat van mijn ontmoeting met Grégory Marciano. Een ontmoeting in het teken van de passie voor ons vak. Toen hij me voorstelde een paar creaties voor de kaart van 2018 te bedenken, heb ik dat blij aanvaard want het was een mooie uitdaging.
De Franse keuken dankt haar rijkdom aan de verschillende culinaire en culturele invloeden die ze kent en aan de manier waarop ze die op haar eigen manier interpreteert.
Ik waardeer de Japanse keuken voor haar zoektocht naar de essentie van smaken, haar verfijning, haar puurheid. Mijn fetisjproducten zijn matcha, de droesem van sake, sobacha, genmaicha. Ik vond het een interessante oefening om mijn culinaire universum te ontdekken door middel van producten die symbool staan voor Japan, zoals sushi’s en maki’s. Ik hou van het idee van een kader, van een beperking die de creativiteit vrijmaakt. Ik vond het heel leuk om mijn culinaire identiteit te vertalen in deze creaties voor Sushi Shop. “
SIGNATURE : Tonijn, groene appel, dille en sobacha
Ik hou van dille een aromatische plant met veel meer reuknuances dan je denkt.
De combinatie dille – groene appel – sobacha speelt met evenwicht. De anijstoets en de kruidige dille vormen een florale, aromatische basisstructuur wanneer men ze combineert met de lichte zurigheid van de appel. De sobacha – dat zijn geroosterde boekweitzaden -brengt zachtheid en een ronde smaak die de jodiumnoten van de zalm evenwel respecteert.
Tonijn overgoten met honing van kardemom en Tasmaanse bessen, remoulade van knolselderij en groene appel, avocado, rode cichorei, dille, sobacha.
CALIFORNIA : geitenkaas, groene matcha thee en bergamot
De voornaamste akkoorden van mijn signature dish – berlingots – vertaald naar de California roll!
Bergamot heeft een bloemig tintje en kan licht bitter zijn, wat perfect past bij de bitterheid van matcha thee. Genmaicha met geroosterde rijst brengt deze combinatie in evenwicht en zorgt voor een geroosterde volheid.
BOSMAKI met Parijse champignons, rozengeranium en gember
Rozengeranium, een van mijn fetisjbloemen, sublimeert zowel mijn zoete als hartige creaties.
De combinatie geranium – yuzu – gember is opgebouwd rond het thema van de bitterheid, van het pikante en van het florale. De geranium geeft een citroenachtige geur die doet denken aan rozen uit Damascus en de zurigheid van de yuzu verderzet. Gember versterkt de smaken, sublimeert de florale dimensie en zorgt voor frisheid.
SUSHI dorade, pesto van salie en melisse, gerookte thee
Ik hou van de aromatische kracht en complexiteit van salie.
De combinatie van gerookte thee – salie – citroenmelisse is zeer fris en muntachtig en doet zelfs bijna aan kamfer denken. De rokerige bittere smaak van de thee kan zijn volledig aromatisch palet ontwikkelen als hij wordt gecombineerd met plantaardige elementen. Deze combinatie is zeer fris en doet denken aan groene kardemom. Tegelijk heeft het ook een doffere en houterige kant.
Sushi Shop is de Europese leider in het creëren en leveren van sushi. Het merk werd in 1998 opgericht door twee Franse ondernemers, Grégory Marciano en Hervé Louis. Sinds de komst van zijn derde manager, Adrien de Schompré, in 2006 is Sushi Shop verder gegroeid als franchise. Begin 2017 telde het merk 89 verkooppunten in Frankrijk en 31 in het buitenland, in totaal goed voor 12 landen (Frankrijk, Groot-Brittannië, België, Luxemburg, Duitsland, Zwitserland, Italië, Spanje, Portugal, Nederland, Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten).
Alle shops bieden een ruim assortiment Japans en Californisch geïnspireerde sushi: sushi, maki, california, spring, sashimi, tartaar enz. In zijn continue zoektocht naar creativiteit en innovatie werd het merk vooral bekend door zijn samenwerking met gerenommeerde chefs zoals Cyril Lignac (2011), Jean-François Piège (2012), Thierry Marx (2013), Joël Robuchon (2014) en Kei Kobayashi (2017). Tegelijk komt Sushi Shop ook artistiek uit de hoek, via partnerships met bekende artiesten (KENZO, Lenny Kravitz, Kate Moss, Craig & Karl, Scott Campbell) en jonge designers of illustrators (Fernando Togni, Chris Labrooy, Tyrsa, PaperMint).
Anne-Sophie Pic is de enige vrouwelijke Franse chef met drie sterren. Sinds meer dan 20 jaar onderzoekt ze de aromatische kracht en complexiteit door ongewone smaken te combineren om zo alle verschillende nuances naar een hoger niveau te tillen.
Dankzij haar achtergrond -ze is vierde in een lijn van chef-koks en autodidacte – kan ze een keuken ontwikkelen die tegelijk gedurfd en creatief is, een keuken gekenmerkt door delicate expressie, op de rand van het bittere, in een zoektocht naar de essentie van de smaak. Men kan haar culinaire universum in de thuisstad van haar familie, Valence, ontdekken, maar ook in Parijs, Lausanne en Londen.