Aperol viert eeuwfeest in 2019 met tal van activiteiten die merk en geschiedenis tot leven brengen. Deze zomer is het feest voor Aperol. Het iconisch Italiaans aperitief met zijn feloranje kleur en bitterzoete smaak kondigt zijn 100ste verjaardag aan. En dat gaat zowel in thuisstad Padua als de rest van de wereld niet onopgemerkt voorbij. Zo staan er tal van activiteiten gepland om te klinken op 100 jaar vreugde. Aperol brengt mensen samen en laat je onvergetelijke ervaringen delen. Daarin schuilt precies het succes van het merk. Om dit aanstekelijke enthousiasme nog meer te verspreiden, kiest Aperol voor de universele taal van muziek, kunst… en uiteraard Aperol Spritz, één van de tien meest verkochte cocktails ter wereld.
Aperol, een stukje erfgoed
Toen Luigi en Silvio Barbieri begin 20e eeuw de likeurzaak van hun vader Giuseppe erfden, had niemand het succes van Aperol durven voorspellen. De roots van het legendarische aperitief liggen in Noord-Italië, in Padua. Na 7 jaar experimenteren in het likeurbedrijf van hun vader, lanceerden de broers in 1919 een kruidig aperitief tijdens de internationale beurs in Padua: Aperol, met een knipoog naar het Franse ‘apéro’. In al die jaren bleef het recept – een infusie van citrusvruchten, kruiden en wortelextracten – onveranderd én een goed bewaard geheim.
Honderd jaar na de lancering brengt Aperol meer dan ooit mensen samen. De kenmerkende drank Aperol Spritz, bekend en geliefd tot in alle hoeken van de wereld, creëerde in zijn eentje de ‘Spritz-categorie’. Vandaag is Aperol opgenomen in de IBA-lijst (International Bartender Association) als vaste basis voor de klassieker ‘Spritz Veneziano’. Traditioneel werd Aperol Spritz vooral in de regio Veneto gedronken, in de zogenaamde bacari. Deze typische Venetiaanse bars promoten de ‘Venetiaanse manier van leven’: samen tijd doorbrengen en genieten van een aperitiefmoment met traditionele hapjes, cicchetti.
Aperol Spritz, onveranderd heerlijk: Het heerlijke recept van Aperol Spritz bleef echter onveranderd. Een Aperol Spritz serveer je volgens de regels van de kunst: vul het glas met ijsblokjes, voeg gelijke delen prosecco en Aperol toe, een scheutje spuitwater en werk af met een schijfje sinaasappel. Enjoy!
Wereldwijd feest met tal van activiteiten
In de geboortestreek van Aperol is het straks drie dagen feest, van 27 tot 29 juni, met tal van evenementen in Padua en Venetië. Op die manier wil Aperol mensen samenbrengen en vreugdevolle momenten laten beleven. Zo verzamelen Aperol brand lovers zich op zaterdag 29 juni op het San Marco-plein in Venetië om als ‘joyful collective’ te klinken op de 100ste verjaardag van het iconische Italiaanse aperitief.
Burgemeester Sergio Giordani van Padua is enthousiast: “Het is fantastisch om een merk te hebben dat zo diepgeworteld is in het erfgoed van onze stad en regio. Een merk ook dat zo veel wil teruggeven aan zijn geboortestreek. We kijken ernaar uit om deze zomer met Aperol de mensen in Padua opnieuw dichter bij elkaar te brengen. Kortom, we zijn allemaal klaar voor een prachtige zomer van vreugdevolle momenten. En uiteraard is het leuk dat dit eeuwfeest samenvalt met het 100-jarig bestaan van de Padua International Fair, de plaats waar het allemaal begon voor de Barbieri-broers en Aperol.”
Ook België viert mee. Via de socialemediakanalen van Aperol (Facebook @aperolspritz.be, Instagram @aperolspritz_be) kan je de Belgische ‘joyful collective’ – fans en ambassadeurs van het eerste uur – volgen in de vele verrassende activiteiten die het merk in petto heeft. Liefhebbers kunnen ook meeklinken op 100 jaar Aperol met een ‘limited edition’-fles én een nieuw uniek Aperol Spritz-glas. Belgische consumenten kunnen trouwens een ‘limited edition’-fles winnen via de sociale mediakanalen. Aanvullend op het etiket ontwierp Aperol voor de gelegenheid ook een feestelijk logo. Leuk detail: de lus in het getal 100 staat voor de eindeloze mogelijkheden om samen te vieren.
Aperol 100 years Limited Edition-fles
In de loop der jaren heeft Aperol een unieke stijl ontwikkeld, met een voorliefde voor eigentijds design. Dat zie je niet alleen aan de feloranje kleur van het aperitief, maar ook aan het ontwerp van de fles. Om het feestjaar gepast te vieren, liet Aperol alvast 2,5 miljoen unieke flesetiketten drukken voor de 100 jaar limited edition-fles.
Daarbij maakte geavanceerde software oneindige individuele variaties mogelijk van het iconische ontwerp van de Italiaanse kunstenaar Lorenzo Mattotti. Het kleurrijke beeld van een jong dansend paar, vergezeld van een fles en twee glazen Aperol Spritz, geeft perfect de sociale interactie weer die het merk voor ogen heeft. Deze exclusieve limited edition-flessen zijn voorzien in de klassieke formaten van 1 literflessen én de 3 liter magnumflessen die in 2019 verdeeld zullen worden onder Aperol-vrienden wereldwijd. Belgische fans kunnen trouwens een ‘limited edition’-fles winnen via de socialemediakanalen. Aanvullend op het etiket ontwierp Aperol voor de gelegenheid ook een feestelijk logo. Leuk detail: de lus in het getal 100 staat voor de eindeloze mogelijkheden om samen te vieren.
Eigen ‘Aperol Spritz’-glas: De populaire Aperol Spritz heeft sterk bijgedragen aan de groei en bekendheid van het merk. Deze cocktail, die al jaren mensen en verhalen samenbrengt, krijgt nu een nieuw kenmerkend glas. Voor het design liet ontwerper Luca Trazzi, geboren en getogen in de regio Veneto, zich inspireren door de rondingen en de typische vorm van de Aperol-fles. Trazzi draaide de fles ondersteboven… en het ‘Aperol Spritz’-glas was geboren. Een uniek glas dat vertrouwd aanvoelt – het herkenbare profiel van de flessenhals bleef sinds 1919 onveranderd – en dat de hele geschiedenis van het aperitief probeert samen te vatten.