Wees gerust, bij The Barn vind je alles wat je zoekt, maar altijd in bio versie! De jonge ondernemers die al aan de oorsprong stonden van de opening van The Barn in Etterbeek, een bio markt waar vandaag de dag maar liefst 25 personen voltijds werken, zetten een stap verder in de ontwikkeling van hun mooie project. Ze openen op 22 februari een tweede overdekte markt, in Sint-Gillis deze keer, Charleroisesteenweg 92.
De totale oppervlakte van 450m2 zal een assortiment van meer dan 400 referenties bieden. De goederen worden voornamelijk in bulk aangeboden. De “Barners” starten vol enthousiasme en overtuiging aan dit tweede avontuur, en zijn opnieuw bijzonder trots dit assortiment aan te bieden tegen toegankelijke prijzen voor een zo breed mogelijk publiek.
De opening van deze nieuwe Barn is nauw verbonden met de wens om bij elke nieuwe vestiging een nieuw project te associëren, namelijk een nauwe, duurzame en respectvolle samenwerking met een lokale biologische teler, een boer die op een oppervlakte van gemiddeld 1 à 2 hectare opereert. Voor Sint-Gillis is het Hilde, een jonge boerin uit Dilbeek die het aanbod aan groenten en fruit zal leveren.
Het idee is om de producent, door middel van eerlijke prijzen, te laten zorgen voor duurzame productie zowel vanuit ecologisch als economisch standpunt. “We willen bewijzen dat Belgische en biologische boeren die op kleine oppervlaktes produceren, ook competitief kunnen zijn vanaf het moment dat ze worden ondersteund door een structuur, als The Barn, die hun waarden deelt”, zegt Quentin Labrique, een van de twee oprichters van The Barn.
Ondernemen met een maatschappelijk doel en engagement
Quentin Labrique en Julien de Brouwer zijn trotse, jonge en gelukkige ondernemers. Het succes van The Barn neemt niet af. Integendeel, het jonge team heeft besloten zijn openingsuren aan te passen zodat het talrijke publiek, dat al voor het openingsuur om 11 uur aan de deur staat te wachten, reeds om 10 uur toegang krijgt tot de markt.
Het andere goede nieuws is dus de opening van hun tweede overdekte markt in Sint-Gillis. “We zijn niet geobsedeerd door de drang om steeds nieuwe markten te openen, integendeel, maar alle elementen zaten juist om deze nieuwe uitdaging aan te gaan”, verduidelijkt Quentin, voor wie elke nieuwe markt gebaseerd moet zijn op een onafhankelijk en duurzaam project.
Trouw aan hun perceptie van ondernemerschap, hebben de oprichters de leiding over dit nieuwe project toevertrouwd aan Thomas Helleputte, een jonge 27-jarige uit Brussel, gediplomeerd in bedrijfsmanagement. En dit om een goede reden, Thomas is geen onbekende. Na zijn terugkeer van drie jaar Chili, nam hij zelf, afgelopen zomer, actief deel aan de doorbraak van The Barn Etterbeek, eerst als verkoper, daarna als manager. Eén van de basisprincipes van de “Barners” is om iedereen in het team de kans te bieden zich volledig te ontplooien in het project “The Barn”. Zo kreeg een andere medewerker-verkoper van The Barn Etterbeek, Jérôme, timmerman van opleiding, de verantwoordelijkheid om de realisatie van de meubels die worden gebruikt in de overdekte markten, op zich te nemen. De wens om bulk en geen afval te bevorderen, heeft ook een doorslaggevende rol gespeeld bij het ontwerp van dit meubilair.
The Barn, een concept dat veel sympathie oplevert
Als het succes van The Barn niet lang op zich liet wachten, schrijft Thomas Helleputte het toe aan de eenvoud van de aanpak. “We bieden niet meerdere varianten of afkomsten van hetzelfde product, net zoals we geen “merk” van The Barn creëren voor de producten die we op de markt brengen. We geven kwaliteit door, met de grootste transparantie. ” ,zegt Thomas.
De andere leuke verrassing was om te zien dat al snel alle generaties zich naar de overdekte markt wendden. Het prijsbeleid dat daar wordt toegepast, heeft hier ongetwijfeld iets mee te maken. De koffiehoek, reeds erg populair in Etterbeek, waar klanten kunnen genieten van een gratis kop koffie om elkaar te ontmoeten en bij te praten, zal een centrale plaats innemen op de nieuwe markt van Sint-Gillis.
Vrijgevigheid is één van de kernwaarden van The Barn, samen met passie, vitaliteit en verantwoordelijkheidszin. Onverkochte producten worden dus systematisch aangeboden aan lokale verenigingen.
Een zes-punts visie
Wie passie en vitaliteit zegt, zegt ook de wens om niet op zijn lauweren te rusten, maar om vooruit te gaan. Maak de toekomst beter en geruststellender. Om actief deel te nemen aan deze positieve toekomstvisie, heeft The Barn zes prioritaire actiepunten geïdentificeerd, zes gebieden waarin deze biologische markten uit Brussel al opvallen, maar waarop ze nog verder willen gaan:
Bodembescherming: het respecteren van een fundamenteel principe: het voeden van de bodem om de plant te voeden en het microbiële leven te bevorderen. Een positieve voetafdruk: een neutrale koolstofvoetafdruk door onder meer bulk, zero-waste, lokale productie en afvalterugwinning. Transparantie: 400 referenties, 400 echte, authentieke verhalen. Duurzaamheid van projecten: een verbintenis in de tijd, onder meer door de vooruitbetaling van telers. Geografische toegankelijkheid, mobiel en economisch. Een team verenigd rond de mens en het talent.
Door de rage te zien die hun overdekte markten oproept bij de Brusselaars, zijn de ‘Barners’ ervan overtuigd: het avontuur is nog maar net begonnen!