Meer dan de helft van de Belgen (56%) eet minstens 4 keer per week vlees (inclusief gevogelte). Vlees eten zit in zijn routine en behoort tot zijn eetcultuur. Daarnaast zijn ook smaak en voedzaamheid belangrijke redenen van de Belg om voor vlees te kiezen.
In 2022 kocht de Belg 4,2 kg rundvlees, 5,8 kg varkensvlees, 0,5 kg kalfsvlees, 5,7 kg mengelingen van voornoemde verse vleessoorten en 8,9 kg vers gevogelte om thuis te verbruiken. Op langere termijn zien we een lichte verschuiving van varkens- en rundvlees (en mengelingen) naar gevogelte en vegetarische vleesvervangers hoewel het verbruik van rund- en varkensvlees tezamen de laatste jaren wel stand houdt. Vlees blijft een belangrijke eiwitbron. 57% van de Belgen let bij zijn aankoop van vers vlees op de herkomst. 94% daarvan heeft een voorkeur voor inlands vlees. Dit blijkt uit onderzoek van iVox en GfK Belgium in opdracht van VLAM.
Vlees hoort bij de Belgische eetcultuur
De Belg houdt van een stukje vlees (inclusief gevogelte). Dat blijkt uit onderzoek van iVox, uitgevoerd in februari 2023 in opdracht van VLAM. De belangrijkste redenen daarvoor zijn de smaak en veelzijdigheid van vlees, de gewoonte om vlees te eten en de voedzaamheid van vlees.
86% van de Belgen houdt van de smaak van vlees, zo blijkt uit het onderzoek, en 68% zegt dat vlees sterk ingebakken zit in zijn voedingsgewoonte. Vlees eten is voor de meeste Belgen een routine en hoort bij onze Belgische eetcultuur. 69% van de ondervraagden zegt dat vlees voedzaam is en past in een gezond voedingspatroon.
In februari 2023 verklaarde 56% van de Belgen minstens 4 keer per week vlees (inclusief gevogelte) te eten tegenover 52 % in 2018 (op basis van gelijkaardig onderzoek van iVox). De Belg wisselt vlees af met vis, week- en schaaldieren, vegetarische vleesvervangers of neemt een maaltijd zonder voornoemde producten.
Hoeveel vlees eet de Belg
Wat het thuisverbruik van vers vlees betreft, hebben we precieze cijfers dankzij het consumentenpanel van GfK Belgium dat in opdracht van VLAM dagelijks de aankopen volgt van 6 000 Belgische gezinnen. Zo weten we dat de Belg in 2022 thuis 4,2 kg rundvlees at, 5,8 kg varkensvlees, 0,5 kg kalfsvlees, 5,7 kg mengelingen van voornoemde vleessoorten en 8,9 kg gevogelte.
Deze cijfers liggen in lijn met die van 2019 en zijn zelfs iets hoger voor varkensvlees en vleesmengelingen. De cijfers van 2020 en 2021 waren atypisch wegens corona (we aten toen veel vaker thuis) en laten we beter buiten beschouwing om de evolutie te bespreken.
Wat opvalt bij het thuisverbruik van vers vlees is dat we als gevolg van de hoge voedselinflatie (+8,4% in 2022) een versterkte trend zien van vleesaankopen bij de hard discounters Aldi en Lidl (17% volumeaandeel). De grotere supermarkten blijven wel het belangrijkste kanaal waar de Belg zijn vers vlees koopt (50% volumeaandeel). Verder stellen we vast dat de gestegen winkelprijzen de Belg vaker doen grijpen naar de goedkopere versnijdingen.
De Belg eet niet alleen thuis maar neemt ook maaltijden buitenshuis (bv in horeca, op het werk of bij familie). We stellen vast dat wanneer de Belg vlees at in 2022, hij dat 71% van de keren thuis deed en 29% van de keren elders. Deze cijfers komen overeen met die van 2019, vóór de coronacrisis.
Vlees blijft een belangrijke eiwitbron
Er is veel aandacht voor eiwitdiversiteit op het bord. We hebben keuze uit verschillende opties: vlees, vis-, week- schaal- en schelpdieren, peulvruchten en vegetarische vleesvervangers. Op langere termijn zien we een lichte verschuiving van varkens- en rundvlees (en mengelingen) naar gevogelte en vegetarische vleesvervangers hoewel het verbruik van rund- en varkensvlees tezamen de laatste jaren wel stand houdt. Vis-, week- schaal- en schelpdieren vertonen een dalende trend in het thuisverbruik.
Niet alleen het thuisverbruik van vers vlees en gevogelte kwam in 2022 hoger uit dan in 2019. Ook bij vleeswaren en bij kant-en-klare maaltijden met vlees en gevogelte was het thuisverbruik in 2022 respectievelijk 1% en 8% hoger dan in 2019.
Sterke voorkeur voor vlees van bij ons
57% van de Belgen let bij zijn aankoop van vers vlees op de herkomst. 94% daarvan heeft een voorkeur voor inlands vlees. Ze hebben er vertrouwen in en willen de inlandse economie steunen door voor Belgisch vlees te kiezen. Het korte transport van producent tot consument is de belangrijkste milieudrijfveer om voor inlands vlees te kiezen.