Belgische dag van de Champagne-wijnen in Oostduinkerke en Hotelschool Koksijde

Unesco-erfgoed, oogst, duurzame ontwikkeling, Champagne-verzendingen wereldwijd en consumptie in België, evenals de voorstelling van de Belgische winnares van de Europese wedstrijd van de Champagne-Ambassadeurs stonden dit jaar op het programma.

De Belgische dag van de Champagnewijnen startte dit jaar op een bijzondere manier op het strand van Oostduinkerke, om de vriendschappelijke banden tussen Hellingen, Huizen en Kelders in de Champagne die sinds 2015 ingeschreven staan als werelderfgoed van het Unesco en de garnalenvangst te paard in Oostduinkerke, sinds 2013 ingeschreven op de representatieve lijst van het Immaterieel cultureel erfgoed van de mensheid van het Unesco, te beklemtonen.

Champagnemarkt wereldwijd : de groei in waarde bestendigd

In hotelschool Ter Duinen in Koksjijde kwam Thibaut Le Mailloux, communicatie-directeur van het Comité Champagne, terug op het wijnjaar 2017 en de eerste resultaten van de oogst, een van de vroegste ooit uit de Champagne-geschiedenis. 2016 wordt inzake de Champagneverzendingen wereldwijd, een jaar dat gekenmerkt wordt door de ontwikkeling in waarde van de Champagne-activiteit (met een omzet van 4,71 miljard euro, het tweede beste jaar ooit na 2015). De diversiteit in de consumptie eveneens bevestigd. Waar traditionele Champagnemarkten hun dynamische groei hebben voortgezet, hebben in verschillende ver gelegen landen maar ook in Europa, verschillende markten hun status van groeiland bevestigd. In die landen stijgt ook de belangstelling voor verschillende soorten Champagne. Zo werd in 2016, 8,6% meer Rosé-Champagne uitgevoerd en 4,7% meer cuvées de prestige. Champagne-consumenten tonen een groeiende belangstelling voor steeds zeldzamere en prestigieuze cuvées.

Belgische markt : de thuisconsumptie groeit

Grégoire Van den Ostende, directeur van het Bureau du Champagne Benelux en Marc Mondus, Senior Consultant van markontderzoekbureau GFK, brachten een overzicht van de Champagne-consumptie in de Belgische huishoudens. België is de zesde markt voor Champagne met 5,57% van alle export van Champagneflessen en blijft dus een belangrijk land voor de Champagnestreek, met niet minder dan 616 verzenders op Belgische bodem. Hoewel de bijzondere context van 2016 (accijnsverhoging, witte kassa, aanslagen,…) een invloed heeft gehad op de verzendingen naar België, is de thuisconsumptie van Champagne in 2016 gestegen met 6,7 % in volume en 15 % in waarde.

Deze groei kan ook verklaard worden door de de diversifiëring in de consumptie van Champagne en de belangstelling van de Belgische consumenten voor het hogere gamma, met een stijgende interesse voor speciale cuvées, rosé-Champagne en millésimés.

Een Champagnedag om eveneens kennis te maken met Kristel Balcaen, Belgische laureate van de wedstrijd van de Champagne-Ambassadeurs. De Gentse Kristel Balcaen (44 jaar), sommelier, wijnschrijfster en wijndocente bij Syntra en aan de Vlaamse Wijnacademie, won onlangs de Belgische finale van de Europese westrijd van de Champagne-Ambassadeurs. Kristel zal België vertegenwoordigen op de Europese finale die plaatsvindt van 6 tot 9 november in Epernay.

Als afsluiter volgde een interactief food-pairing initiatief rond garnalen uit de Noordzee en Champagne. Lokale topchefs (Pieter Seynnave restaurant Zet’joe in Brugge, Stephan Buyens, restaurant Le fox in De Panne, Tim Boury restaurant Boury in Roeselare en Michiel Rabaey van Hotelschool Ter Duinen) maakten gerechten klaar die perfect samengaan met specifieke Champagnes.