Brussels airlines werkt samen

KONINKLIJKE ACADEMIE VOOR SCHONE KUNSTEN ANTWERPEN OM NIEUW UNIFORM TE ONTWERPEN

In navolging van haar vernieuwde merkidentiteit, werkt Brussels Airlines aan een nieuw uniform voor haar personeel. De Belgische luchtvaartmaatschappij gaat daarvoor in zee met de mode afdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen, waar tweedejaarsstudente Gabrielle Szwarcenberg als winnaar uit een selectie van vijf studenten kwam in die elk drie items tekenden in een wedstrijd om het volledige uniform van Brussels Airlines te mogen ontwerpen. Brussels Airlines wil met deze samenwerking haar Belgische DNA benadrukken en de Belgische mode wereldwijd in de kijker zetten.

Belgische samenwerking: Cabinepersoneel, luchthavenpersoneel en piloten van Brussels Airlines zullen vanaf de zomer 2023 een nieuw uniform dragen. Om het uniform te ontwerpen, ging de maatschappij een samenwerking aan met de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Na een bevraging bij het personeel over hun wensen en voorkeuren werden vijf beloftevolle studenten van de academie geselecteerd en gebrieft om de nieuwe merkidentiteit over te brengen in het design van een nieuw uniform.

“De modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen is internationaal bekend als icoon in de modewereld. De academie straalt kwaliteit en Belgitude uit en is daarmee de ideale match voor Brussels Airlines. Met deze samenwerking willen we opkomend talent steunen en de Belgische fashion scene een wereldwijd podium bieden.”

​Michel Moriaux, Head of Marketing van Brussels Airlines

“Hoewel het Antwerpse Mode departement zich vooral richt op artistieke en experimentele onderwerpen en we jaar na jaar overladen worden met aanvragen voor samenwerkingen, waren we meteen geneigd om ja te zeggen tegen het partnership met Brussels Airlines omdat het een Belgisch icoon is. Het geeft de studenten de kans om een andere kant van het modespectrum te ontdekken en dit te vertalen in een concreet project. We zijn dan ook erg trots op onze beloftevolle studente Gabrielle Szwarcenberg.” ​Katarina Van Den Bossche, Fashion Design docent 2de jaar & coordinator van de Antwerp Fashion Department SHOW

Comfortabel, modern en klassevol

Met een nieuwe branding, die de maatschappij eind vorig jaar lanceerde, kreeg Brussels Airlines een frissere look en nieuw logo die de diversiteit en het Belgische karakter van de maatschappij benadrukken. Daar hoort een uniform bij dat dezelfde waarden uitdraagt.

“We hebben aandachtig geluisterd naar de feedback van onze collega’s die het uniform elke dag dragen. Hun Comfort staat heel hoog op de prioriteitenlijst bij het ontwerp, maar ook duurzaamheid en inclusiviteit spelen een belangrijke rol. We willen dat iedereen zich goed kan voelen in hun uniform en zichzelf kan zijn. ​ We zijn onder de indruk van wat we al te zien kregen van Gabrielle en kijken er naar uit de rest van het uniform samen verder uit te werken.” ​Barbara Fleury, Uniform Coördinator bij Brussels Airlines

“Het feit dat ik geselecteerd werd uit de waanzinnig getalenteerde creatieven van de Antwerpse Modeafdeling is al een eer, maar om als winnaar uit de bus te komen, is voor mij nog veel indrukwekkender. Ik ben zo blij dat ik de kans krijg om de esthetiek van het luchtvaartuniform volledig te herontwerpen met een fris nieuw designperspectief; en vooral voor zo’n iconisch Belgisch bedrijf als Brussels Airlines.” ​Gabrielle Szwarcenberg, tweedejaarsstudente aan de Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen

Productie: De komende maanden gaan Brussels Airlines en Gabrielle Szwarcenberg samen het design van alle uniformitems finaliseren en wordt er een producent gekozen. In het voorjaar van 2023 zal het uniform gepresenteerd worden.