Carrefour blijft veggie-aanbod ontwikkelen

30% van de Belgen eet minder vlees sinds Covid-19

De consumptie van vegetarische en plantaardige producten is geen tijdelijke tendens, maar blijft zich voortzetten en verder ontwikkelen. De lockdown en de pandemie hebben de belangstelling voor een vegetarisch en plantaardig dieet vergroot. Consumenten tonen om verschillende redenen interesse in vegetarische of veganistische producten: ze letten op hun gezondheid, ze hebben aandacht voor het milieu, ze willen evenwichtig eten, omwille van hun waarden en overtuigingen of omwille van de smaak van de producten* (bron: Innova market insights top ten trends 2022, FMCG Gurus). Ook in 2022 blijft Carrefour haar Vegetable Based Product-segmenten verder ontwikkelen met een hoger percentage groenten en met meer onversneden groenten. Daarnaast engageert Carrefour zich ook om haar Vegan Cheese-segment verder uit te breiden. Steeds meer klanten nemen een flexitarisch dieet aan waarbij ze meer gezonde producten wensen te consumeren om een gebalanceerd voedingspatroon na te leven. Met haar Act For Food-acties zet Carrefour zich in voor de voedseltransitie en wil de retailer het beste beschikbaar te maken voor iedereen.

De coronacrisis heeft een positieve invloed gehad op het vegetarische segment zoals consumentenverklaringen aantonen:

Sinds Covid-19 consumeert: 49% van de deelnemers meer groenten; 30% van de deelnemers minder vlees; 57% van de deelnemers meer fruit; 28% van de deelnemers minder vleeswaren zoals charcuterie*

Nieuwigheden en producten die de smaak van vlees, kip of kaas evenaren

In het veggie-assortiment is de vraag naar producten die de smaak van vlees imiteren het grootst. Ook de vraag naar vegetarische alternatieven voor charcuterie stijgt. Zowel nationale merken als het merk Carrefour beantwoorden aan de vraag van consumenten en bieden producten aan die de smaak van vlees of vis evenaren. Het product VUNA, een plantaardig alternatief voor tonijn van het merk Garden Gourmet smaakt bijvoorbeeld naar echte tonijn. Het gamma YOUPEA dat sinds februari exclusief bij Carrefour beschikbaar is, bestaat uit hamburgers, nuggets en gehakt van plantaardige oorsprong die bijvoorbeeld ook smaken naar echt vlees.

In totaal worden bij Carrefour niet minder dan 179 referenties in het veggie-assortiment aangeboden. Binnen het kader van Act for Food is het elke donderdag Veggiedag bij Carrefour Via deze actie zet Carrefour zich in voor een betere voeding, in samenwerking met de vzw EVA, die zich actief inzet voor vegetarische producten. Elke donderdag kan je genieten van 20% korting op de vegetarische alternatieven in de koelafdeling.,Sinds enkele jaren tekenen er zich nieuwe consumptietrends af: flexitarisme, vegetarisme … Behalve ethische en ecologische aspecten zijn de keuzes vaak gebaseerd op gezondheid en welzijn. De consument van vandaag wil nieuwe ingrediënten ontdekken en vooral gevarieerd eten. Omdat veel mensen die consumptietrends omarmen, heeft Carrefour besloten om een 100% vegetarisch en vooral lekker gamma te lanceren: Carrefour Veggie. Dit gamma werd ontworpen voor flexitariërs, maar beantwoordt ook aan de noden van vegetariërs.

Gecertifieerde kwaliteit

De Carrefour Veggie producten zijn diervriendelijk ontwikkeld en bevatten geen vlees of vis. Naast een vegetarisch gamma biedt Carrefour ook 100% vegan producten aan. De Carrefour Veggie-producten worden gemaakt met biologische ingrediënten. Ze bevatten geen palmolie, smaakstoffen, kunstmatige kleurstoffen of smaakversterkers. Daarbij zijn heel wat producten van het Carrefour Veggie-gamma drager van het V-Label (https://www.v-label.eu/nl): een kwaliteitsgarantie die het makkelijker maakt om producten te kiezen in de rekken.

De Carrefour Veggie vol-au-vent, verkozen tot distributieproduct van het jaar

vanwege zijn smaak en kwaliteit, spreekt alle soorten fijnproevers aan! Gebaseerd op een romige Parijse champignon- en misosaus, ontworpen en gestoofd voor vegetariërs en flexitariërs. Het hoge vezel- en eiwitgehalte maakt het een ideale keuze voor een uitgebalanceerde maaltijd.

Bereide maaltijden van Carrefour Veggie

Elk gerecht heeft een Nutri-Score A of B. Ze zijn praktisch, smaakvol en geschikt voor het hele gezin. Carrefour biedt verschillende maaltijden aan: chili sin carne, groentelasagne met soja, bolognaisesaus of groenteburger met soja.