De Belgische dag van de Champagnewijnen vond plaats in restaurant Le Mess in Brussel. Zoals ieder jaar, vormde dit evenement de gelegenheid voor het Comité Champagne, via zijn woordvoerder Thibaut Le Mailloux en voor het Bureau du Champagne Benelux, via zijn directeur Grégoire Van den Ostende, om de Champagne-actualiteit (ook in België) toe te lichten.
- Een uitzonderlijke oogst 2018
Vroegrijp, kwaliteit, volume : de oogst 2018 in de Champagne is in alle opzichten buitengewoon. Begonnen op 20 augustus, is het de vijfde oogst in 15 jaar die in augustus van start gaat. Na een bijzonder natte winter, krijgt de Champagnestreek vanaf april heel veel zon met temperaturen ver boven het gemiddelde van de laatste tien jaar. Dankzij dit uitzonderlijke klimaat, evolueren de wijngaarden snel : de bloei en de rijping gebeurt in de ideale omstandigheden, en bij de aanvang van de oogst, zijn de trossen talrijk, in een perfect gezonde staat, met meer suiker en aroma’s dan gemiddeld.
De verplicht handmatige pluk verloopt sereen in een zomers weer, ook al liggen de ochtendtemperaturen soms vrij laag (0°C in Reims op 26 augustus). Het toegelaten verhandelbare rendement van 10 800 kg/ha wordt in alle sectoren bereikt. Deze prachtige oogst zal Champagneboeren en –huizen in staat stellen om een interprofessionele voorraad herop te bouwen (voorraad wijnen wordt aangelegd in de goede jaren) om eventueel paraat te staan in geval van moeilijke klimatologische omstandigheden in de komende jaren. De kwaliteit van de mosten is uitzonderlijk goed en een zeer goed voorteken voor de komende cuvées. De winter- en lenteproeverijen zullen de hoge verwachtingen van deze uitzonderlijke millésimé bevestigen.
- De Champagne-verzendingen 2017 : nieuw record voor de omzet
In 2017 heeft de wereldwijde omzet van de Champagnestreek een nieuw record bereikt met een totaal van 4,9 miljard euro. Deze prestatie is te danken aan de groei van de export (2,8 mljard euro, +6,6% ten opzichte van 2016) terwijl de Franse markt stabiel bleef (2,1 miljard euro). Op twaalf jaar (sinds 2005), is de omzet van de Champagne met 1 miljard gegroeid. De Verenigde Staten blijven het eerste Champagne-invoerend land in omzet, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en Japan.
- De Belgische markt in 2017 : een duidelijke groei
In 2017 hebben de verzendingen van Champagne-flessen naar België een belangrijke groei met 8,9% in volume en 10,4% in waarde gekend. België is hiermee wereldwijd de 5de Champagne-invoerder met 9.074.781 flessen naar België verzonden flessen in 2017 en goed voor 5,8% van het totaal van de Champagne-export. Dit cijfer houdt bovendien geen rekening met de rechtstreekse aankoop van Champagne door België in Frankrijk.
De verhoudingen tussen de verschillende soorten Champagnes in volume ligt in België als volgt : de “Brut” Champagnes bereiken een marktaandeel van 92,3%, rosé-Champagne van 3,4%, demi-sec 1,7% en cuvées spéciales : 2,7%. In totaal zijn 552 Champagne-verzenders aanwezig op de Belgische markt.
- Duurzame ontwikkeling, voorlopige balans
De Champagnestreek is een voorloper op het vlak van de duurzame ontwikkeling sinds 2000. Ze stelt zich tot doelstelling tegen 2020 een verlaging van de “carbon footprint” of ecologische voetafdruk met 25% en een 100% ecologische wijnbouw.
De belangrijkst resultaten sinds 2000 : – 15% carbon footprint per fles; 25% van de productie is ISO 14001 gecertificeerd: – 50% gewasbeschermingsmiddelen; 90% van het industriële afval wordt gesorteerd en teruggewonnen; – 50% stikstofmest en 100% van het afvalwater van de wijnproductie wordt behandeld en teruggewonnen.
- Champagne-wedstrijd van de Belgische hotelscholen
De finale van de Champagne-wedstrijd voor de Belgische hotelscholen zal plaatsvinden op 14 november in Brussel. De leerlingen van het zesde en zevende specialisatiejaar uit alle hoeken van het land treffen elkaar eerst tijdens een theoretische en schriftelijke proef, om vervolgens elk om beurt hun praktische kennis kunnen tonen aan een vakjury.
- Kerncijfers van de Champagne-activiteit
- Leider in de sector van de Franse wijnen, draagt Champagne actief bij tot de vitaliteit van de nationale economie. De belangrijkste speler in de export van de Franse wijnen en gedistilleerden. Het wijngebied Champagne vertegenwoordigt 0,4% van alle wijngaarden wereldwijd en 4% van alle Franse wijngaarden. De Champagne-activiteit is goed voor 30 000 rechtstreekse jobs waarvan 15 000 loontrekkenden en nog eens 120 000 seizoensarbeiders tijdens de oogst.
- Champagne wordt naar meer dan 190 landen uitgevoerd en is goed voor 10% in volume en 36% in waarde van de wereldconsumptie van schuimende wijnen. Het wijngebied Champagne telt 15.800 wijnboeren, 140 cooperatieven et 320 Champagehuizen. Het wijngebied Champagne bestrijkt een oppervlakte van 34.300 hectare, verspreid over 3 regio’s, 5 departementen en 319 gemeentes
- Drie druivensoorten worden voornamelijke geplant in de Champagne : Pinot Noir (38%), Meunier (31%) en Chardonnay (31%). De Champagne is goed voor een omzet van 4,9 miljard euro waarvan 2,8 miljard naar het buitenland (2017).