Château Anthonic: biologische landbouw in de kijker

Vier trefwoorden vatten het verhaal van Nathalie en Jean-Baptiste Cordonnier, eigenaars van het Château Anthonic, een domein van een 30-tal hectare op de klei en kalksteenterroirs met grind op het plateau van Moulis-en-Médoc, samen: overtuiging, bewondering, verduidelijking en zelfspot. Op hun nieuwe website worden deze waarden simpelweg weergegeven door “ik, jij, zij en u”!

Deze persoonlijke, esthetische en educatieve site verduidelijkt hun verlangen om de regio, hun persoonlijkheid en de wijn creatief te presenteren.

“Ik” (OVERTUIGINGEN). Jean-Baptiste en Nathalie Cordonnier wilde het verhaal van hun biologische conversie delen. Hun doel: vertellen over hun vragen en ervaringen, de gevolgen, maar ook de vreugde en de moeilijkheden in verband met de conversie. Deze presentatie is de “Ik”, “Ik” van een team gemotiveerd door deze uitdaging.

De organische conversie begon in 2016 – certificering mogelijk vanaf de oogst 2019 – als een logisch gevolg van een milieubewust beleid dat ze sinds hun aankomst op het domein in 1993 uitstippelden. Een dynamiek die ze stap voor stap uitbouwen zoals bv. een vierjarenplan om hagen rond de wijngaarden te planten.

“Jij” (bewondering) het ontwikkelen van een goede wijn vraagt enig tijdsbestek. Hun vriend, fotograaf en schrijver Antonio Pagnetta die een tijdlang op het kasteel verbleef, wist de verborgen plekjes en kenmerken van het wijnmaken op een subtiele manier in beeld te brengen en toont op esthetische wijze het samenspel van de mens en de natuur. Ondanks de menselijk know-how en de vindingrijkheid van de machines is het de natuur die in hoofdzaal de kwaliteit van de wijn bepaald.

“Zij” (verduidelijking). De site zorgt voor een didactische opbouw.  Zij, de wijnen, hebben hun eigenheden en kenmerken. De consument ontdekt hier een brede waaier aan recepten, meerdere door Nathalie gerealiseerd, die harmonieus samengaan met de wijnen van kasteel Anthonic. Een hoofdstuk dat met een e-store wordt verruimd en een exclusief aanbod omvat.

“U”, (zelfspot), met of zonder hoofdletter! Een ironische en kritische kijk van Nathalie en Jean-Baptiste vervolledigt de leuke ontdekking van dit kasteel.

De aanplantingen van kasteel Anthonic omvatten 62% Merlot, 29% Cabernet  Sauvignon, 7% Cabernet Franc en 2% Petit Verdot.

www.chtaeauanthonic.com